Een quiz voor 10 personen, hoe pak je dit aan?

We willen bij ons op het werk een leuke quizavond houden, echter zitten we op dit moment met 10 personen welke deelnemen aan de quiz. Wie weet een goede manier om iedereen in de quiz te betrekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe iets a la 'Ik hou van Holland', dan zit je juist goed met twee teams van 5 personen.

Antwoorden (6)

Maak teams! Liefst teams van 2 zodat je net samen kan overleggen. Succes!

Toegevoegd na 55 minuten:
Misschien kun je het in een soort 'ren-je-rot' verpakking verpakken maar dat ligt wel aan de quizvragen. Die mogen dan niet te makkelijk zijn en meer in de categorie 'gokken' vallen.

Verder is je vraag makkelijker te beantwoorden als je zegt wat voor soort vragen je wilt stellen? Algemene kennis? Vragen over het werk? Gokvragen? Multiple Choice? Vragen waar je precies het antwoord op moet weten? Vragen die met ja/nee zijn te beantwoorden? Vragen waar je de antwoorden op een bordje moet schrijven etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdeel de tien deelnemers in groepjes van 2 of 3 deelnemers. Zorg dat de quizvragen uit veel verschillende kennisgebieden komen zodat de verschillende personen in de teams betrokken zijn. Laat een van de deelnemers in het team de antwoorden op een formulier invullen. Denk ook aan evt. te verdienden jokers of andere hulplijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk naar bestaande quizzen en hoe ze dit aanpakken.

Als je het individueel wil doen zou je bijvoorbeeld naar een aanpak als die van ranking the stars kunnen kijken. BIj elke vraag haalt Paul de Leeuw daarbij willekeurig een van de deelnemers naarvoren, en ondervraagt er ook willekeurig een paar.

Voor teams van 2 kijk je naar bijvoorbeeld de top 2000 quiz met matthijs van nieuwkerk. Dat zijn weliswaar 3 teams van 2, maar met 5 teams lijkt me dat ook goed te doen.
Leuke draai aan het verhaal is dat hij 4 voudige vragen heeft over hetzelfde onderwerp, waarbij elke opeenvolgende vraag meer punten is, en bij een fout antwoord het volgende team de kans krijgt.

Je zou ook 2 teams, of 2 deelnemers steeds tegenover elkaar kunnen zetten in tussenrondes. Dan hebben nog steeds alle teams evenveel kans op evenveel punten, maar hoeft niet iedereen bij elke vraag mee te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je antwoord, ranking the stars klinkt wel leuk... maar vaak leggen ze de vraag dan ook bij een panel van 100 mensen neer. Hoe lossen we dit dan op? We zijn niet allemaal BN'ers dus we kunnen niet zomaar mensen gaan vragen wat zei denken dat de juiste rij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat bedoel ik niet. JIj vroeg hoe iedereen in de quiz betrokken kan worden. Ik had t niet over wat voor vragen er in de quiz zitten, maar meer hoe je iedereen een keer persoonlijk kan horen en ondervragen.
maak een vragen kwis ... kwis formuliertje erbij en ieder voor zich of in teams in laten vullen
de winnaar krijgt een leuk prijsje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorbereiding;
Kies een quizmaster.
De quizmaster bedenkt de vragen, bijv. in verschillende categorieën verdeeld over meerdere ronden (van bijv. 10 vragen).
Bepaal of je in teams speelt of individueel. In dit geval zou je 3 teams van 3 personen kunnen doen + 1 quizmaster)

Elke deelnemer krijgt papier en een pen.
De quizmaster leest de eerste quizvraag voor en geeft elk team/elke deelnemer de tijd om deze te bentwoorden op papier.
Vervolgens wordt de tweede vraag gelezen enz...
Na 10 quizvragen levert iedereen/ elk team zijn antwoorden in en gaat de quizmaster de antwoorden controleren.
Na controle leest de quizmaster de antwoorden voor en leest hij vervolgens de tussenstand voor.
Daarna ga je door met de volgende categorie vragen.

Voor voorbeelden van quizvragen kan je kijken op ;
http://www.quizplein.nl/
12 jaar geleden
Voor 10 personen zou je ook aan een Doet ie 't of doet ie 't niet (of iets moderner: Wedden dat ik het kan) achtig scenario kunnen denken. Iedere collega heeft toch minstens een aparte hobby of kent wel iemand die iets opmerkelijks kan of weet. Ga met een camera op pad om de uitdagingen te filmen, stop op het cruciale moment en laat de deelnemers ( met uitzondering van de betrokken collega) gokken op de afloop. Of verzin een nutteloze feitjes quiz: schat in hoeveel liter koffie er per jaar verschonken wordt, hoeveel pennen er per jaar leeggeschreven worden, hoe vaak gemiddeld per dag de telefoon rinkelt.... Enzovoort.

Toegevoegd na 10 uur:
Overigens lijken de spelletjes die in Minute to win it gedaan worden me ook erg leuk om zelf eens uit te proberen. Simpel, vermakelijk en goedkoop, wat wil je nog meer?