Hoe werkt het spel Halma ook al weer?

Volgens mij heeft dit spel nu een andere naam. Welke? Het gaat erom dat speler A de pionnetjes van het vak van A naar dat van B brengt en speler B het tegenovergestelde doet. A mag toch steeds 1 vakje opschuiven? Mag hij ook over een pionnetje van B heenspringen en dat in dezelfde beurt nog eens doen? En ook over een eigen pionnetje heenspringen? Enzovoorts. Hoe zat dat ook al weer?

10.4K

Het beste antwoord

Halma is rond 1880 bedacht in Groot-Brittanië en is snel populair geworden over de hele wereld. Het wordt ook wel Chinees dammen genoemd. Hier staan de spelregels: http://spelarch.khbo.be/PDFspelregels/6781.pdf

Toegevoegd na 7 minuten:
De bedoeling van dit spel is de stukken op de hoekvelden van de tegenpartij te brengen. De spelers mogen om beurten hun stukken verplaatsen of laten springen, precies als bij het damspel. Maar het verschil is dat er geen stukken worden weggenomen.
Men mag alleen springen wanneer zich achter het stuk of de stukken, waarover men wil springen, een leeg veld bevindt. Men mag vooruit, achteruit en zijwaarts springen, zowel over eigen als over stukken van de tegenpartij.
Ook mogen de stukken in elke richting worden verplaatst.
Het spannendst wordt het spel, wanneer de stukken van de spelers elkaar ontmoeten en zij deze wederkerig als ladder kunnen gebruiken, om sneller het hoekveld der tegenpartij te bereiken.
Wie zijn stukken daar het eerst heeft is de winnaar.
Amadea