Wie weet leuke bosspelletjes voor kinderen ?

Mijn zoontje geeft volgende week zijn verjaardagsfeestje.
Ik wil graag met ze naar het bos en zoek leuke spelletjes die niet al te veel voorbereiding vragen.Het is een groepje van ong.8 jongetjes in de leeftijd van 6/7 jaar.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ze kunnen nog nauwelijks lezen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik doe liever geen speurtocht.Dat word hier meer gedaan op feestjes,voor de kids is dat niks bijzonders meer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.5K

Het beste antwoord

Boompje verwisselen
2 bomen minder gebruiken dan het aantal kinderen.
De spelers met een boom staan bij hun boom en zijn veilig voor de tikker. De speler zonder boom zorgt dat hij niet getikt wordt. Dit doet hij door hard voor de tikker weg te rennen of door een boom in te nemen van één van de andere spelers met een boom. De eerste speler is dan veilig, de andere speler is vanaf dat moment niet meer veilig en moet ervandoor op zoek naar een andere boom. Wanneer de speler zonder boom door de vos getikt wordt, wordt de tikker een gewone speler, en de speler de tikker en begint het spelletje opnieuw.
- Je kunt dit spelletje ook zonder tikker spelen, waarbij degene zonder boom steeds de vrije boom moet zien te pakken.

Dierengeluidenspel
(aantal volwassenen of grote kinderen nodig voor het spelen van de dieren)
In een dicht, schemerig stuk bos zitten her en der een aantal bijzondere dieren verscholen. Bijvoorbeeld de volgende dieren.

De zeldzame roepie-roepie vogel
De wit gestippelde joehoe uil
Het mekkerende wolschaap
De piepende spitsmuis
De gekke wilde koe
De grijze trompet olifant
De bonte klopspecht
De dieren in het bos maken ongeveer eens per minuut een geluid. De deelnemers aan het spel krijgen een kaartje mee waarop deze dieren staan aangegeven. Door goed te luisteren naar de geluiden die uit het bos komen is het de bedoeling dat ze de dieren opsporen en van elk dier een handtekening ontvangen op hun kaartje. De deelnemer die als eerste alle dieren heeft gevonden heeft gewonnen.

Omgekeerd verstoppertje
De regels zijn heel simpel, en het omgekeerde van verstoppertje: Eén iemand verstopt zich, en alle anderen moeten hem gaan zoeken. Wanneer degene die verstopt zit, door iemand wordt gevonden, moet die persoon er óók bij gaan zitten. Het spel is afgelopen als iedereen er zit. Degene die de verstopte persoon als eerste vond, mag de verstopper zijn in de volgende ronde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel leuk,omgekeerd verstoppertje had ik nog nooit gehoord.Boompje verwisselen is ook heel geschikt.
Het dierengeluidenspel zal niet gaan maar wel een leuk idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind omgekeerd verstoppertje wel heel erg leuk,eens wat anders.Boompje verwisselen is ook heel geschikt.
Deze spelletjes gaan we zeker doen.Bedankt.

Andere antwoorden (12)

Een minispeurtochtje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
baken een gebied af en speel verstoppertje. Of een speurtocht waarbij ze vragen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schatzoeken natuurlijk!

Maak vooraf een briefje met een beschrijving op kindniveau. Iets als "bij de dikke eik linksaf, bij het rode lint rechtsaf", enzovoort.

Aan het einde van de speurtocht ligt een schatkist met voor iedereen een snoepje en een presentje.

Zo hoef je alleen maar kort vantevoren het lint aan een tak te knopen en de schatkist te verstoppen. Dat kan bijvoorbeeld in een hoop bladeren of tussen de boomwortels.

We zorgen dat je de schatkist alleen kunt vinden met de aanwijzingen, anders gaat een rotjochie ermee vandoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze leren nog maar net lezen,een beschrijving gaat nog niet lukken dus.
itsme
14 jaar geleden
@azil Maar met een beetje begeleiding gaat dat toch wel!! Hartstikke goed idee, je kan het zo spannend maken als je wilt. @Rotaluclac +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen begeleiding.Ik kan dus geen afzonderlijke groepjes maken die alleen op pad moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry,ik hoef natuurlijk ook geen afzonderlijke groepjes te maken.Dit kan prima met de hele groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@azil, oeps, ik had te snel gelezen, dus in mijn gedachten had ik 6 of 7 jongetjes in de leeftijd van 8 jaar. Goed, zoals itsme zegt: met wat begeleiding lukt het wel. Met iets meer voorbereidingstijd maak je een beschrijving met veel plaatjes en heel weinig tekst. Als je het echt mooi wilt maken, laat je ze vooraf een fles uitgraven met daarin vier of vijf losse aanwijzingen (met plaatjes). Dan een puzzel doen om de aanwijzingen in de juiste volgorde te krijgen. Vervolgens het bos in. Als je ze ook nog allemaal een ooglap geeft en een zakdoek rond het hoofd bindt, is het helemaal compleet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je met me mee ??
Je klinkt enthousiast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit heel leuk maar het is kortgeleden ook gedaan door een ander vriendje.Vind het een beetje flauw om die ouders nu "na te apen".
'Aria Maria Koekoek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat is............?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij speelden dat vroeger ook maar kun je de spelregels nog eens uitleggen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aria maria LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verstoppertje tellen tot 50 /100 en dan Aria Maria koekoek omdraaien. beginnen zoeken. haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het gewoon verstoppertje,er was toch nog iets anders bij ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even de uitleg van Anna Maria Koekoek
1 staat bij een boom het eindpunt, rug naar de anderen toe
Rest staat naast elkaar en moet de boom zien te bereiken
degene bij de boom roept Anna Maria Koekoek en kijkt dan om, alle kinderen die op dat moment nog bewegen moeten terug naar begin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha,zo was het ! Dank je voor je uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor het idee,al is de uitleg van Nelly3.
Huur de boswachter in, die door middel van een wandeling een verhaal kan vertlellen over het bos e.d. Daarna is het leuk om te picknicken en een speurtocht te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze 2 voorbeelden zijn heel simpel en goed genoeg voor deze leeftijd.

- 1 iemand zit in het bos verstopt en geeft af en toe een lichtsein, de rest moet diegene zoeken.
- 1 iemand heeft een blinddoek om en heeft 1 begeleider bij zich om de geblindeerde te sturen/helpen. De rest zit verstopt in het bos en maken allemaal een verschillend geluid (bv dierengeluiden maar dan wel allemaal een ander geluid). De geblindeerde moet de rest vinden.

Ik weet ook hele spannende spellen maar daar moet je weer wat ouder voor zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke ideeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook met z'n 8 en Cindy? Das dus meer gr(oeps) eh dinges!
verbaasd dat het nog niet genoemd is: levend stratego. mits met genoeg mensen is dat erg leuk.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.onderwijz.nl/onderwijz/levendstratego.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is toch te moeilijk voor mijn doelgroep,en we zijn met te weinig kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt gelijk, heb alleen de vraag gelezen niet de uitleg. maar kreeg gelijk de ingeving dat ik dat als kind erg leuk vond en gaf gelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is je vergeven.
Water Vuur Spons!
Water dooft vuur,
vuur verbrand spons,
spons neemt water op
soort steen papier schaar. Je maakt 2 teams en veel kaartjes met de drie dingen; als iemand van 1 team iemand tikt van het andere team laten ze het aan elkaar zien, en diegene die wint krijgt het kaartje van de ander. Hebben ze hetzelfde lopen ze door (maar kunnen ze natuurlijk wel tegen teammaatjes zeggen wat die ander nou had). De verliezer gaat dan bij zijn "basis" (jij/andere ouder) een nieuw kaartje halen. Je doet dit tien minuten ofzo en het team met de meeste kaartjes wint.

Ik denk dat je dit ook wel uitgelegd krijgt aan zevenjarige ^.^

Toegevoegd na 48 seconden:
En, als ze niet kunnen lezen, gebruik je plaatjes van de drie (misschien niet spongebob pakken, dan denken ze dat ze hem in de fik zetten. Ik zou het niet erg vinden, maar misschien die dreumissen wel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stand in de mand en de bal is voor.........
Alle kinderen in een kring 1 kind heeft een bal gooit die omhoog roept "stand in de mand de bal is voor Pietje" Alle kinderen rennen zo snel mogelijk weg behalve Pietje die moet de bal snel vangen en stop roepen. Dan staan alle kinderen stil en moet Pietje proberen de bal bij een van de kinderen door de benen te rollen.
Zo wie zo zou ik een bal meenemen
'Schipper mag ik overvaren' ook altijd leuk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Levend stratego, maar dan heb je een hoop koters nodig....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is al genoemd en niet geschikt.
kastanjes en eikels zoeken en dan daarna spinnen maken en poppetjes maken.Leuk dat je dat doet!!!Bij droog weer kan je zelfs nog piknicken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar had ik in eerste instantie ook aan gedacht maar dat word op school ook al gedaan.Bedankt voor het meedenken.
Levend kwartet,

Je verdeeld de groep in 4 groepen. Iedere groep je neemt een aantal voorwerpen en van elk 4 stuks. Deze verdeel je over de groepen, zodat iedere groep dezelfde voorwerpen heeft. Doelstelling is dat iedere groep 4 x hetzelfde voorwerp krijgt. Voorwerpen komen voor iedere groep in een afgebakend gebeid te liggen. Binnen dit gebeid mag iedereen zich vrij bewegen. Wordt je echter buiten het gebeid getikt en heb je een voorwerp in je hand moet je dit afgeven aan degene door wie je getikt bent. Vb. Groep 1 gaat naar het gebied van groep 2 en haalt daar bijv. een emmer op. Deze moeten ze terugbrengen naar hun eigen gebied. Indien een groep een kwartet heeft mogen de andere groepen hier niet meer aankomen. De groep met de meeste kwartetten wint uiteraard.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kan dus in groepen van 2, of 3 en dan max drie groepen maken en niet kwartet maar met drie voorwerpen....