Wat zijn de precieze spelregels van het kaartspel waarbij je je teammaat seint als je een kwartet hebt?

Ik heb ben er via google al achter gekomen dat het spel coppy, of jamesen wordt genoemd maar de spelregels vind ik nergens. Je moest op een of andere manier een kwartet krijgen en dan aan je medespeler seinen dat je een kwartet had. Als je teammaat het ziet en James/Coppy roept dan had je gewonnen, maar als het andere team Tegen-James/coppycan't riep dan hadden zij gewonnen. Nu is mijn vraag hoe kom je aan een kwartet? Dus hoe speel je het spel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.6K

Het beste antwoord

Hee, toevallig heb ik veel ervaring met dat spelletje! Wij noemen het overigens 'games' of 'kentekoppen'.

Het spel gaat als volgt: je moet een even aantal spelers hebben om goede setjes te kunnen maken.
Alvorens het spel begint spreek je een seintje af met je partner.
Alle kaarten spelen mee.
Er is 1 speler die deelt iedereen 4 kaarten, dicht. Deze mogen de spelers zelf wel zien. Er komen ook 4 open kaarten op tafel.
Na een simpele 3, 2, 1 mag iedereen ruilen. Je hebt geen beurten dus je mag wanneer je maar wilt en zoveel je maar wilt ruilen met de kaarten op tafel. Zoekend naar 4 dezelfde kaarten. Als er 4 kaarten op tafel liggen waar niemand iets mee kan zegt de dealer: een maal, ander maal en brengt 4 nieuwe kaarten in het spel. De 4 oude kaarten doen niet meer mee.
Als je 4 dezelfde kaarten hebt weten te bemachtigen geef je het seintje dat je van te voren met je partner hebt afgesproken aan je partner, in de hoop dat deze hem ontvangt.
Als dit het geval is zegt diegene games/kentekoppen. Blijkt het goed te zijn: 1 punt. Is het het geval dat je partner én jij allebei games hebben dan kan je dubbelgames zeggen: 2 punten. Heb je een ander koppel door dan kan je hen ook stoppen door stopgames te roepen: is het waar dat een van hen een kwartet heeft: 1 punt voor jou, is het niet waar? -1 voor jou en +1 voor hen.

Wie het eerst bij de 10, 20 is wint!
Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders geef je maar een gil.

Veel speelplezier!