Op 5 januari 1904 vroeg Elizabeth Magie patent aan op het bordspel The Landlord’s Game (Het Spel van de Huisbaas) en ging daarmee naar de Parker Brothers, een spellenfabrikant, maar het spel werd afgewezen.

Charles B. Darrow, een werkloze verwarmingsmonteur uit de Verenigde Staten, liet in 1934 het spel zien dat wij nu als Monopoly kennen. Hij gebruikte The Landlord’s Game als voorbeeld voor Monopoly. De bedelarmband van zijn vrouw gebruikte hij voor de pionnen. Daarom zijn er in de traditionele Monopolyversies strijkijzertjes en vingerhoedjes in plaats van gewone pionnen. Ook Darrow ging naar Parker Brothers, maar in zijn spel zagen ze ook niks. Hij liet in 1934 (met hulp van een bevriende drukker) 5000 spellen drukken in een warenhuis in Philadelphia. Die werden razendsnel verkocht. Een jaar later toonde Parker Brothers toch interesse. Charles B. Darrow stierf als multimiljonair. Ook Parker Brothers werd er niet armer van; het eerste jaar van de productie werden er meer dan een miljoen exemplaren verkocht. De Britse speelgoedfabriek Waddingtons was datzelfde jaar enthousiast. En zo ging Monopoly de hele wereld rond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens onderstaande bron:

De uitvinder van Monopoly is Charles B. Darrow. In de jaren dertig van de vorige eeuw heeft deze werkloze man Monopoly bedacht. Hij was één van de vele werkloze mannen in de crisis van de jaren dertig in Amerika. Zijn enige idee was om een spel te bedenken waar iedereen rijkdom kon proeven, omdat het leven zo zwaar was in die tijd. Sinds 1935 zijn er inmiddels tweehonderd miljoen exemplaren over de toonbank gegaan in allerlei edities en andere varianten.

Charles B. Darrow bracht in die tijd zijn idee en het uitgewerkte spel naar uitgeverij Parker Brothers, al vond deze uitgeverij het niet goed genoeg en het voldeed niet aan hun normen. Toen wilde hij het zelf maar aanpakken en besloot om 5000 exemplaren zelf te laten maken bij een plaatselijke drukkerij, om het zo in eigen beheer te gaan doen. Hij wilde zeker niet opgeven. Al snel was het een succes en ten vroeg de uitgeverij Parker Brothers of Charles misschien terug wilde komen om meer te gaan verkopen en zijn ideeën nog meer uit te werken. Charles B. Darrow wilde dat zeker en daardoor is vandaag de dag Monopoly nog steeds het nummer één bordspel van de wereld.