Hoe worden kruiswoordpuzzels e.d. opgesteld?

Ik weet hoe je ze moet oplossen, maar vroeg me af of er iemand is/ was die al die puzzels zit te bedenken. Kan me voorstellen dat dit nu digitaal gaat. Maar hoe ging dat dan vroeger?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je veronderstelling is juist dat het helemaal met de computer gaat. Je hoeft alleen maar de afmetingen aan te geven, of het aantal woorden. Eventueel nog aangevuld, met de moeilijkheidsgraad of het patroon. In een paar seconden heeft de computer dan een kruiswoordpuzzel gemaakt. Je kunt het zelf ook; google maar eens op crossword. Er is heel veel software.

Vroeger waren er natuurlijk ook wel hulpmiddelen. Puzzelwoordenboeken zijn er al heel lang, en puzzelmakers hadden ook hun eigen handigheidjes, zoals enorm lange lijsten met woorden. Reken erop dat de studeerkamer van een puzzelmaker in de jaren '50 een flinke papierpuinhoop geweest zal zijn. En verder is het natuurlijk handigheid en ervaring. Door het vele doen krijg je inzicht in de mogelijkheden en onmogelijkheden van een puzzel. Maar dat het maken van een kruiswoordpuzzel vroeger een heel tijdrovende klus is geweest, staat wel vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!

Andere antwoorden (2)

Kruiswoordpuzzels zelf maken , voor b.v. familiefeestjes , is een leuke bezigheid en hoeft niet zo moeilijk te zijn .
Je kunt uitgaan van , namen geboorteplaatsen , woonplaatse enz.
12 jaar geleden
Er zijn zeker "puzzelmakers in Nederland. Een heel bekend duo is Bart Schuil en Jan Meulendijks. Zij begonnen ooit met het maken van puzzels, waaronder kruiswoordpuzzels en cryptogrammen, maar later bedachte ze ook (bijna) alle televisiequizzen en tv spelletjes.
Vroeger ging dat vast op de manier die Mesher hierboven beschrijft, maar nu maken ze ze op de computer, maar dat is nog niet altijd even gemakkelijk hoor, vooral bij cryptogrammen komt veel creatief denkwerk kijken.

Lees meer oven Meulendijks en Schuil:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2702/Reizen/archief/article/detail/498987/1997/07/19/Koningen-van-de-spelletjes.dhtml

Hieronder in de link zie je welke tv spellen dit duo allemaal heeft bedacht.
http://retro.nrc.nl/W2/Nieuws/1998/08/29/Rtv/02.html