Hoe heet het kaartspel waarbij je samen speelt in een team (meestal van 2), waarbij je naar je tegenspeler moet seinen als je de juiste kaarten heb

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.6K

Antwoorden (9)

Bij Klaverjassen is SEINEN zeer belangrijk. Als U mijn maat bent en speelt ,de troeven aan kan en ik sein een AAS..dan heb ik de 10 van dezelfde kleur óók .. Mogelijk halen wij ( ons team ) alle slagen.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rikken is zo'n spel. Daar vraag je afhankelijk van de kaarten die je hebt mee door een belangrijke hoge kaart daarvoor aan te wijzen. Wie de kaart is die wordt de speelmaat. Het gaat er bij dat spel om dat je een minimaal aantal slagen haalt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kleine correctie: wie die hoge kaart heeft dat wordt de medespeler. Er zijn echter meerdere varianten op het spel. Je moet vooraf zeggen hoeveel slagen je denkt te halen en er zijn namen en regels voor.

Toegevoegd na 9 minuten:
Meer uitleg over het spel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rikken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook bij RIKKEN is seinen heel belangrijk.
Rikken wordt in Brabant en Limburg gespeeld.
In de rest van het land weet ik het eigenlijk niet maar heb het daar nooit gespeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klaverjassen of kruisjassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij noemden dat altijd jamesen of kippen! Als je vier dezelfde kaarten had!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gebeurt bij bridge, vandaar ook de naam van het spel. Je bouwt een brug naar je partner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn daar verschillende namen voor. Wij noemden het altijd: Copy cat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwartetten.
Het is de bedoeling dat je teamgenoot kwartet roept wanneer jij 4 dezelfde kaarten hebt.
Dit kan deze alleen maar weten doordat jij het doorseint
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ezelen is ook zoiets. je moet dan met je vinger op de rand van de tafel leggen. en als je als laatst bent dan krijg je e en dan de z dan de e en dan de l. maar dan het je geen teams.rikken is wel met seinen en team.