Laatst heeft een rechter bepaald dat poker een behendigheidsspel is ipv een kansspel. Waarom deed hij dit? Wat zijn de effecten hiervan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat heeft fiscale gevolgen...

Inkomsten uit kansspelen worden belast met 29% kansspelbelasting, mits zij meer bedragen dan € 454. Er is geen mogelijkheid van kostenaftrek of verrekening van verliezen uit andere keren dat aan het kansspel werd meegedaan. Behendigheidsspelen daarentegen vallen onder de inkomstenbelasting, waar de tarieven oplopend zijn (33%, 42% en 52%), maar wel de verliezen uit andere keren mogen worden verrekend en de beroepskosten mogen worden afgetrokken. Daarnaast bestaan er voor ondernemers nog extra aftrekposten, zoals de MKB-winstvrijstelling en de zelfstandigen- en startersaftrek.
Het lijkt er sterk op dat de inkomstenbelasting gunstiger is voor pokeraars, vooral omdat pokeren een gesloten systeem is, waarin alleen deelnemers geld inleggen en er geen geld van buiten komt (zoals bijvoorbeeld bij golf, tennis en schaken) en verliezen dus ook vaak zullen voor-komen. Dit betekent dat ook fiscaal pokeraars baat zullen hebben bij de overgang van kansspel naar behendigheidsspel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarom de rechter dat deed, is een moeilijk te beantwoorden vraag. Of hij speelt zelf poker, hij heeft zich erin verdiept, of (en dat ligt voor de hand) hij heeft zich uitvoerig laten voorlichten.

Dan de effecten:
De wet op de kansspelen verbiedt pokeren op internet in Nederland. Tegenstanders vinden poker een behendigheidsspel en voorstanders vinden het een kansspel. Als het inderdaad een behendigheidsspel is, zoals de rechter dat nu vindt, dan heeft de overheid niets aan die wet op de kansspelen. Er bestaat geen wet op behendigheidsspelen, en dat maakt de weg vrij, voor allerlei bedrijven die zich bezighouden met poker op het internet, om dat ook via Nederlandse sites te gaan doen.

De wet op de kansspelen is er o.a. voor bedoeld om gokverslaving tegen te gaan. Sommige mensen vinden dat een prima zaak, anderen vinden dat betuttelend, en zeggen dat de overheid zich niet overal mee moet bemoeien.

Hoe je er verder ook over denkt: het is allemaal wel een beetje een achterhoedegevecht, want voor zover ik dat kan overzien (ik speel geen poker) kan iedereen die dat wil, rustig pokeren zoveel hij wil, via buitenlandse sites.