hoe speel ik de spelcomputer uit in het potje schaken?

als ik de mijn schaakprogamma op niv9 zet is de pc een stukje slimmer dan mij. welke zetten kan ik doen om de pc een stap voor te zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je pas op nivo 9 gaat verliezen van je computer, kun je waarschijnlijk heel goed schaken!

Welke zetten je moet doen, dat valt in zijn algemeenheid echt niet te zeggen. Iedere schaakpartij is uniek, en alleen bij heel goedkope of oudere schaakprogramma's (of software) doet een computer in bepaalde situaties dezelfde zetten, of maakt dezelfde fouten.

Het enige wat erop zit, is heel goed te analyseren, wat er precies fout gaat in een partij, als je computer je net te slim af is. Als je dat bij veel partijen doet, word je vanzelf slimmer dan de computer.

Partijen noteren dus, en naspelen. Meestal zit er ook al zo'n functie op de computer en hoef je helemaal niets te noteren. Je speelt dan de partij gewoon na, en op het moment dat je het gevoel hebt dat het fout gaat, vraag je je computer gewoon wat je dan wèl had moeten doen.
Je leert dan vanzelf a) betere zetten te doen, en b) waar de zwakke schakels zitten van het programma.

Succes!