Mag een yahtzee als een full house tellen?

Alle 3 de yahtzees zijn al ingevuld, je hebt nog wel full house over. Je gooit nu een yahtzee. De gebruiksaanwijzing zegt: Full house is 2 dezelfde en 3 dezelfde.
Dus ik zeg tegen mijn maat, ik heb hier 2 zessen, dat is hetzelfde, en 3 zessen, die zijn ook dezelfde, en ik vul de full house in.
Hij is het daar niet mee eens, hij zegt, die 2 paren moeten ANDERS van elkaar zijn. Echter, dat staat nergens in de regels?
Wat vinden jullie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

Volgens Wikipedia heb jij gelijk. Ik haal dit uit de spelregels die daar te vinden zijn:

Full House: 25 punten voor 3 gelijke en één paar. (5 gelijke telt niet als Full House, tenzij het vak Yahtzee reeds ingevuld is).
Voorbeeld: = 25 punten

De uitzondering die gemaakt wordt (het vak Yahtzee is reeds ingevuld), is in jouw situatie van toepassing dus volgens deze regels mag het inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens. Strikt genomen zijn 5 dezelfde stenen ook 3 + 2 paren. Als er bij de regels niet nadrukkelijk staat dat je altijd de hoogste waarde moet invullen dan zou je ook zonder dat het vak Yatzee is ingevuld full house op kunnen schrijven. Als je 5 enen gooit mag je ook het vakje 3 dezelfde gebruiken toch? Als je full house gooit mag je ook het vakje 3 dezelfde gebruiken. Of het verstandig is, betwijfel ik, maar je hoeft niet persé de hoogste waarde op te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is er geen regel dat je de hoogste waarde moet opschrijven. Als je 3 enen, een 5 en een 6 gooit dan mag je gewoon 3 bij de drieen opschrijven, ookal is dat minder dan 14 bij three-of-a-kind toch? En als je four-of-a-kind vol is mag je best 4 dezelfde plus een vijfde getal opschrijven bij three-of-a-kind.

Andere antwoorden (3)

volgens mij mag je een yahtzee gewoon als full house schrijven als je yahtzee's vol zijn tenminste op verschillende spel site is dat wel zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag dat niet hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had precies hetzelfde! Ik ben het met jou eens... Ik gooide een Yahtzee terwijl alles al mijn 6 Yahtzee’s al vol zaten. Ik moest ook nog full house. Ik zei tegen m’n ma, ik heb hier 2 vieren en hier 3 vieren. Dus ik vulde gwn die 25 punten in van full house. Zij was het daar dus ook niet mee eens en ik keek effe op internet om te kijken of hier een goed antwoord op was...