Hoe zet een gemeente een kermis op? Ik heb gehoord dat er per attractie geen vaste kosten aan verbonden zitten, en dat er op attracties geboden wordt

Iemand enig idee hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Meestal stelt de gemeente een aantal evenementenvergunningen beschikbaar, en als een kermiseigenaar langskomt kan hij zo'n vergunning aanvragen. Ik denk idd niet dat er per attractie kosten verbonden zijn, de eigenaar van de kermis hoeft in principe maar 1 vergunningsaanvraag te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niet 1 eigenaar van de kermis. De kermis bestaat uit verschillende eigenaren, exploitanten genoemd. De exploitant heeft een attractie. Dat kan een apparaat zijn, maar ook een gokspel of eettentje.

Elke exploitant moet een (ver)gunning krijgen van de gemeente. De gemeente verpacht dus in feite een stukje grond gedurende de kermisperiode. Een grote attractie neemt meer ruimte in dan een kleine en kost dus ook meer geld. Hoeveel geld de gemeente vraagt is per gemeente verschillend.

De kosten voor een gunning in Tilburg zijn hoog. De exploitanten moeten dan ook hoge toegangsprijzen vragen (per kaartje) om de kosten terug te verdienen. Andere gemeenten hanteren lagere prijzen en dwingen bijvoorbeeld af dat de exploitant lage prijzen moet rekenen.

De gemeente gaat hier meestal in het najaar mee aan de slag. Voor grote kermissen zal meestal wel het raamwerk vast staan. De gemeente weet welke en wat voor zaken in ieder geval moeten komen en heeft waarschijnlijk ook voorkeur. Dan kunnen gunningen onderhands worden afgegeven. Een gemeente kan ook laten bieden op gunningen. De prijs wordt dan opgedreven en de exploitant maakt meer kosten. Uiteindelijk zie je dat terug op de prijzen van de kaartjes.

De gemeente maakt zelf ook kosten en het regelen van een kermis is een aparte taak. Vaak is er ook een ambtenaar die zich specialiseert in de organisatie. Er moet rekening worden gehouden met:

1. de ruimte.
De zaken (de attractie of kraampje) nemen een bepaalde ruimte in en moeten precies uitgetekend worden.
Er moet ook voldoende loopruimte zijn tussen de attracties

2. De stroomvoorziening.
Als je niet wilt dat je stad of dorp zonder stroom komt kan je beter een aparte stroomvoorziening aanleggen.

3. Huisvesting
De exploitanten moeten ergens slapen. Ze nemen elk jaar grotere stacaravans mee en ook meerdere auto's. Die moeten allemaal ergens een plekje krijgen.

4. Parkeergelegenheid
De stroom bezoekers moet hun eigen auto kwijt.

5. WC's
Geen overbodige luxe

6. Randprogramma
Bijvoorbeeld optredens van artiesten

7. Veelzijdigheid
Bij het afgeven van gunningen kan gekeken worden of er niet al een oliebollenkraam is en of er ook attracties zijn voor de kleintjes.

8. Afval
Opruimwerkzaamheden

9. Promotie
Vaak moeten kermisexploitanten meebetalen aan de promotie van de kermis.

Ik hoop dat je zo een beeld hebt wat er allemaal komt kijken bij een kermis. Meer informatie in de bronnen.