Als mensen een prijs bij de Staatsloterij winnen, moeten ze dan inkomstenbelasting betalen?

En stel, deze mensen wisselen hun lot in bij de sigarenboer, dan weet de Belastingdienst toch helemaal niet dat deze persoon wat gewonnen heeft? (Boven de 500 euro schijn je de prijs te moeten afhalen bij het kantoor van de Staatsloterij).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.4K

Het beste antwoord

Onlangs is de wetgeving veranderd, vanaf nu moet de winnaar direct vermogensbelasting betalen, geen kansspelbelasting, want de Staatsloterij is kansspelbelasting vrij.

Normaal moest je het jaar erop vermogensbelasting betalen, nu is dat veranderd omdat je de prijs eigenlijk nog op 31 december wint en het dan al van jou is volgens de belasting.

Gelukkig wordt wel het gemiddelde vermogen van dat jaar genomen, dus zal het meevallen. Vermogensbelasting is 30%
Als je vermogen 20661 euro is moet je belasting betalen.
Dat vermogensbelasting is 1,2 procent.

Dus win je 20 miljoen, dan betaal je het jaar daarop, als je het op de bank laat 240.000 euro aan de belasting. Heb je heel wat uitgegeven en heb je het jaar erop nog 19 miljoen over, dan betaal je weer 1,2 procent, en dat is dan 228.000 euro. Dat is heel wat, dus mocht je een groot geld bedrag winnen, dan zou ik het eerste jaar heel wat kopen!

Toegevoegd na 2 uur:
Boven een bepaald bedrag moet je naar het kantoor van de Staatsloterij. De naam zegt het al, STAATSloterij. Als jij een groot bedrag ophaalt wordt je naam genoteerd en weet de belasting meteen wat jij gewonnen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Belasting is bij uitreiking van de prijs indien van toepassing door de staatsloterij voldaan. Echter als de prijs een fors bedrag is dan betaal je het jaar daarop wel vermogensbelasting
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snap die min niet. C+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt + als een bus ! Vroeger was het anders dan moest je zelf je gokbelasting betalen . Nu doet de loterij het voor je . Zijn zij gul !
In principe moet je bij de belastingdienst ook het geld dat je in kas hebt (dus gewoon in een ouwe sok of in je portemonnee) aangeven. Dan moet je er dus wel belasting over betalen. Maar dit geldt dus alleen als je dat geld aan het eind (of begin) van het jaar hebt en dan aangeeft.
De belastingdienst kan inderdaad niet weten dat jij gewonnen hebt.

Toegevoegd na 41 seconden:
Als je totaal bedrag in box 3 boven de drempel uitkomt, that is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet een nieuw inkomen ten alle tijden tonen aan de belasting. Het zelfde geldt voor je uitkeringen en subsidies, en andere kortingen. Ik houd het antw ff simpel, maar het komt er op neer dat je het niet mag verzwijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen inkomstenbelasting, de Staatsloterij houdt kansspelbelasting af. indien het een grote prijs is krijg je in volgende jaren wel te maken met box 3, vermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen ze hoeven nooit inkomstenbelasting te betalen over de gewonnen prijs.
Als ze het terstond uitgeven dan staat het ook niet op de bank of in je oude kous.
De peildatum voor de 30% van 4 % van je vermogen (minus vrijstelling) voor de vermogensrendementsheffing is met ingang van 2011 1 januari.
De stand per 31 december telt niet meer.
Als je dus de oudejaarsloterij wint eind 2011, hoef je over 2011 die vermogenrendementsheffing niet meer te betalen.
De kansspelbelasting is al door de staatsloterij ingehouden en afgedragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boven de ongeveer 500 euro moet je het klot versturen naar de staatloterij en wordt het op rekening gezet. De staatloterij is de enigste loterij waarbij je over het geldbedrag geen kansspelbelasting betaald (a 30%) en het eerste jaar ook geen vermogensbelasting als ik het goed heb. Daarna valt het gewoon onder vermogen en betaal je net als ieder ander belasting erover, afhankelijk van het gewonnen bedrag en jouw overige inkomen.