Wat is eigenlijk het oudste gezelschapsspel ter wereld?

Ik ken wel boter, kaas en eieren of mens erger je niet maar hoe lang bestaan die spellen al of was ganzenborden nog eerder? Wat is eigenlijk het oudste spel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

boter kaas en eieren speel je met zn 2-en,
als ik daarop afga zijn het

Backgammon en Go (beide 3000 tot 4000 jaar oud)

Ganzenborden komt uit de 14e eeuw

Als je kaartspellen ook rekent tot gezelschapsspellen,
in de 7e eeuw werd er al gekaart door de chinezen...

Toegevoegd na 39 minuten:
Ik heb (na wat zoeken) een ouder spel gevonden dan mankela,
het heet senet

Senet has been found in Predynastic and First Dynasty burials of Egypt, c. 3500 BC and 3100 BC respectively.[1] Senet is the oldest board game known to have existed, and was pictured in a fresco found in Merknera's tomb (3300-2700 BC)

voor degenen die slecht zijn in engels :

Senet komt uit Egypte 3500 voor christus,en is het oudste bordspel dat heeft bestaan.
komt van de engelse wiki

Toegevoegd na 44 minuten:
Mehen is ook erg oud...

Evidence of the game of Mehen is found dating from approximately 3000 BC and continues until 2300 BC
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (24)

ik denk mens erger je niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ganzenbord

Toegevoegd na 1 minuut:
In de 14e eeuw speelde men al het spel Ganzenbord, dat de levensweg van de mens symboliseert. Waren de oudste spellen geïnspireerd op reizen en avonturen, later, tegen de 18e eeuw, kreeg het Ganzenbord een educatief karakter.

Maar het oudste bordspel is duizenden jaren oud en daarmee een van de oudste vormen van speelgoed. Het schaakspel werd al gespeeld door de oude Egyptenaren, en is daarmee het oudste bordspel. Het heeft in de loop der tijd echter wel behoorlijk wat wijzigingen ondergaan. Ook 'Go' is zo'n oud spel. Het is ongeveer 4000 jaar geleden in China ontwikkeld en sindsdien nagenoeg niet meer veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja daar geef ik je gelijk in het was ook meer bedoeld als ''grappige''opmerking en had een hoop min duimen verwacht dit maakt mn sjaggo bui weer helemaal goed:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevoel voor humor +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+LOL nog steeds...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geniaal! +
Schaken of GO komt een heel eind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Backgammon
Go
Mahjong

Dit zijn zo'n beetje de oudste spellen ter wereld.
Ze varieren van 3000 tot 5000 jaar voor Chr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dobbelstenen of kaarten misschien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk verstoppertje, dat deden adam en eva in het paradijs. O nee dat was appelhappen. Nou, appelhappen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat denk ik ook lol ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doktertje spelen o nee toen waren er nog geen dokters
Het oudste spel ter wereld heet Mankala volgens wikipedia, zie bron hieronder

Ganzenbordspelen zijn al bekend uit de vijftiende eeuw. Francesco de Medici stuurde een ganzenbordspel naar Filips II van Spanje. Via verschillende wegen kwam het terecht in Engeland en Frankrijk. In 1597 werd het spel ingeschreven bij het Londense Stationer’s Hall register. Rond 1640 verscheen het eerste ganzenbordspel voor het eerst in Nederland.

Mens-erger-je-niet

De oorsprong van het spel ligt in India. Een vereenvoudigde versie van het traditionele Indiase spel Pachisi werd in 1896 onder de naam Ludo in Groot-Brittannië uitgebracht. Mens-erger-je-niet is de naam van dit spel in Nederland en Vlaanderen. De spelregels wijken iets af van Ludo. In Nederland wordt "Mens-erger-je-niet" door Jumbo op de markt gebracht.

Boter kaas en eieren kon ik niets over vinden. Maar hoop dat je wat aan wikipedia hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Worstelen

Toegevoegd na 45 minuten:
Natuurlijk...wat doen dieren met elkaar als ze spelen: stoeien.
Worstelen is in principe niets anders dan stoeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh nee, probeer jij dan maar eens in eentje te worstelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind m wel grappig :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@BSB dan is-ie een punt waard!
behoort dammen ook tot oudste spellen van de wereld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iets van mankala of zo geloof ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het Liefdesspel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders konden we hier moeilijk zijn!+
tric trac

Toegevoegd na 6 minuten:
Loenie heeft eigenlijk gelijk.

Backgammon wordt gezien als een van de oudste bordspellen ter wereld en de wortels van het spel liggen vele mogelijk duizenden jaren terug in de Soemerische cultuur in Mesopotamië, het hedendaagse Irak en Iran.
Het spel is niet in een keer ontstaan maar heeft een lange evolutie doorlopen. Het spel uit Mesopotamië was waarschijnlijk een voorloper maar het speelbord had niet precies dezelfde indeling. Maar overeenkomsten waren zeer duidelijk aanwezig. Waar en wanneer het eerste moderne backgammonbord is ontstaan is onduidelijk.
Wel bekend is dat het speelbord in zijn huidige vorm in vele oude beschavingen is terug te vinden overal ter wereld. De oude Egyptenaren speelde een soortgelijk spel, de oude Grieken speelden het (Plato heeft het spel ooit genoemd en benadrukte de populariteit ervan) en ook de oude Romeinen speelden het. Ook heeft het spel een enorme populariteit gekend ten tijde van de Renaissance in Frankrijk.
Backgammon kent mede door de evolutie die het spel heeft doorgemaakt vele varianten. Nederland heeft een eigen variant die TRIC TRAC wordt genoemd. Door de Romeinen werd het spel ‘’Tabulae’’ (tafel), ‘’Tali’’(kleine stenen), ‘’Alea’’(dobbelstenen) of ‘’Ludos Duodecim Scriptum’’ (spel met twaalf lijnen) genoemd. In Frankrijk heet het ‘’TRIC TRAC” en in Spanje ‘’Tables Reales’’.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind ik ook
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tikkertje of verstoppertje of mens erg je niet of ganzenbord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vermoed dat het oudste spel zelfverzonnen spellen zijn als verstoppertje, tikkertje. Als kind wil je bezig zijn, iets doen. Een groep kinderen gaat al snel achter elkaar aanrennen en creëert zo een eigen spel. Zelfs in het dierenrijk zie je bijvoorbeeld leeuwenwelpen achter elkaar aanrennen. Misschien dan wel niet in de vorm van een daadwerkelijk spel, maar ze spelen wel. Kinderen doen dit ook al snel, vermoedelijk zijn dit de oudste spellen, omdat je er niet meer voor nodig hebt dan een paar medemensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Backgammon en het Chinese bordspel ‘go’ zijn twee van de oudste spellen ter wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam is niet helemaal duidelijk, maar hebben Adam en Eva dat niet uitgevonden? Twee is ook een gezelschap toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij het molenstenen.
Een soort van 3 op een rij alleen dan wat moeilijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mahjong dat spel speelden de romeinen al
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegen een bal aan schoppen dus voetballen