Wat is eigenlijk het oudste gezelschapsspel ter wereld?

Ik ken wel boter, kaas en eieren of mens erger je niet maar hoe lang bestaan die spellen al of was ganzenborden nog eerder? Wat is eigenlijk het oudste spel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Backgammon Go Mahjong Dit zijn zo'n beetje de oudste spellen ter wereld. Ze varieren van 3000 tot 5000 jaar voor Chr.

Het oudste spel ter wereld heet Mankala volgens wikipedia, zie bron hieronder Ganzenbordspelen zijn al bekend uit de vijftiende eeuw. Francesco de Medici stuurde een ganzenbordspel naar Filips II van Spanje. Via verschillende wegen kwam het terecht in Engeland en Frankrijk. In 1597 werd het spel ingeschreven bij het Londense Stationer’s Hall register. Rond 1640 verscheen het eerste ganzenbordspel voor het eerst in Nederland. Mens-erger-je-niet De oorsprong van het spel ligt in India. Een vereenvoudigde versie van het traditionele Indiase spel Pachisi werd in 1896 onder de naam Ludo in Groot-Brittannië uitgebracht. Mens-erger-je-niet is de naam van dit spel in Nederland en Vlaanderen. De spelregels wijken iets af van Ludo. In Nederland wordt "Mens-erger-je-niet" door Jumbo op de markt gebracht. Boter kaas en eieren kon ik niets over vinden. Maar hoop dat je wat aan wikipedia hebt...

behoort dammen ook tot oudste spellen van de wereld

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet.

ik vermoed dat het oudste spel zelfverzonnen spellen zijn als verstoppertje, tikkertje. Als kind wil je bezig zijn, iets doen. Een groep kinderen gaat al snel achter elkaar aanrennen en creëert zo een eigen spel. Zelfs in het dierenrijk zie je bijvoorbeeld leeuwenwelpen achter elkaar aanrennen. Misschien dan wel niet in de vorm van een daadwerkelijk spel, maar ze spelen wel. Kinderen doen dit ook al snel, vermoedelijk zijn dit de oudste spellen, omdat je er niet meer voor nodig hebt dan een paar medemensen.

Backgammon en het Chinese bordspel ‘go’ zijn twee van de oudste spellen ter wereld.

poker

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100