Voornamelijk, eerst en vooral de gameplay. Tegenwoordig is de aandacht - je zou bijna zeggen helaas - verschoven naar de grafische aspecten (het moet zo veel mogelijk op een film lijken) wat vaak ernstig ten koste gaat van juist dat belangrijke aspect. Al zit er de laatste jaren weer iets verbetering in; het grafische kunstje is blijkbaar geleerd, en mensen willen weer kunnen gámen met een spel.Maar als de besturing klote is, kom je aan het hele spel nooit toe eigenlijk. Die moet zo intuitief mogelijk zijn.

Verder is het belangrijk dat een game meerdere aspecten heeft. Dat maakt Pokemon eigenlijk zo'n klassieker ; het is een adventure met puzzels EN een verzamelspel EN een strategy EN een denkspel. Althans, als je het goed wilt doen. Maar voor kinderen is het al leuk om af en toe rond te rennen.

Ook moet - althans voor mij- het frustratielevel minimaal zijn en er altijd een bepaalde voortgang zonder teveel herhaling inzitten ; Zelda (en andere platforms) is dus een ramp (tweehonderd keer dezelfde doolhof doorrennen om voor de 201e keer van hetzelfde platformpje af te flikkeren), en RPG's heerlijk (als je maar lang genoeg probeert wordt je in elk geval vanzelf sterker - sterk genoeg ook voor die levelbaas of eindbaas).

Het beste en meest uitdagende en bevredigende spel dat ik ooit (en bij herhaling) heb gespeeld, is Wizardry. Eigenlijk de hele serie, maar de eerste 4, met alleen witte streepjes op een zwarte achtergrond, zijn legendarisch.

Oh, en ik vergeet nog een goed verhaal. Mede daardoor staat de Gabriel Knight-serie nog steeds met stip op 1.

Toegevoegd op 03-06-2009 10:56:51
Ik kan niet meer reageren en niet nogmaals antwoorden dus effe zo : tja, ik zag het woordje cool en dacht metéén aan computerspellen. Maar voor bordspellen geld in grote lijnen hetzelfde plus : makkelijk te leren, moeilijk om echt goed te worden, goede balans tussen geluk en strategie, hoge verslavingsfactor. Hoog scoren bij mij dan ook Kolonisten van Catan en Carcasonne. Ook op de PC trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De verslavingsfactor,

Dit kan voor elk spel, of elke speler anders.

Ik vind zelf games met een uitgebreide gameplay / story-line zeer cool (The godfather bijv).

Terwijl een ander begint te kwijlen bij WoW
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk eerder het concept(over het algemeen gezien).
dan kan zelfs een text-based spel leuk worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Ik ben begonnen met gamen met de Adventures of Zork, helemaal text, ruitjespapier erbij om de doolhoven uit te tekenen, heeeeel veel engels leren (en ruimtelijk inzicht !!) en weken, máánden lol met een spel van 1kb ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had dat met omerta
www.barafranca.com
was wel een tijdje geleden maar was volledig text based. maar het concept daarachter was zo goed dat het spel zwaar verslavend was.
Voor mij speelt orginaliteit een grote rol. Daarnaast zijn er bepaalde stemmingen voor bepaalde spellen. Sommige spelletjes speel ik als ik me echt wil verdiepen in een spel (denk aan Tomb Raider, bijvoorbeeld; er goed voor gaan zitten en jezelf verliezen in het verhaal), sommige spelletjes even voor de snelle rush (Mario Kart; even 5 minuten knallen) en sommige spelletjes voor op reis (Professor Layton and the curious village; je kan het oppakken, weer neerleggen, even wat te drinken pakken. Voor mij was "the world of Goo" een aangename verassing. Die had elementen uit al die stemmingen. Leuk vormgegeven, leuke muziek....je kan je verdiepen in het "verhaal", de rondes zijn niet overdreven moeilijk, maar toch uitdagend genoeg en er is geen tijdsdruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik beantwoord deze vraag vanuit de visie van bordspelen, omdat ik die vaker speel (en leuker vind) dan online games.

Een spel wordt een leuk spel als er meer inzit dan alleen een factor geluk. Er moeten strategische mogelijkheden inzitten om jezelf vooruit te helpen en de tegenstander te kunnen blokkeren.
Leuke spelen zijn onder andere Puerto Rico, Agricola en Steden en Ridders (uitbreiding van Catan).
En (niet op de Nederlandse markt) DrachenDelta en Eurolines.

Toegevoegd op 03-06-2009 10:10:50
bedenk me net opeens één van de laatste spelen die ik ergens gespeeld heb... Antlers Island. Fantastisch spel, vooral als je al wat alcohol op hebt. Eigenlijk is het een echt mannelijk spel. Je bent een eland en het enige dat je moet doen is vreten, vechten en seksen. Wie de meeste hindes weet te dekken wint het spel...
(ik als vrouw heb het gewonnen... wat zegt dat over mij...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach ik schaak weleens online.
altijd wel lachen.
Voor bordspellen: Als het een eenvoudig (niet teveel spelregels) maar toch afwisselend en boeiend spel is. Voorbeeld: Tayu (google maar even, dan vindt je het wel), Dominia, Katan.

Voor computergames: Als het spel grafisch goed is, maar wel speelbaar (dus niet als je 36 knopjes moet intoetsen om een bepaalde beweging te moeten maken). Daarnaast moet een goed computerspel een verslavingsfactor hebben.
Voorbeelden: Cradle of Rome, Dragonquest (als je van RPG's houdt), Cooking Mama
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij spreekt games met een goed verhaal aan. Neem bijvoorbeeld 'the godfather, Mafia, GUN. Die spellen (die toch redelijk oud zijn) spraken me erg aan! Ook assissans creed vond ik erg spannend met een mooi verhaal.

Wat ik dus belangrijk vindt: de texturs, originaliteit, het verhaal en natuurlijk de gameplay.