De Wii-mote maakt gebruik van meerdere technieken...

De werking van de motion sensor is het meest bijzondere, aangezien er een rumblefunctie in de controller is ingebouwd, is hij niet gevoelig voor kleine trillingen maar kan wel gericht op het scherm schieten. De motion sensor in de controller van de PS3 is wel gevoelig voor een eventueel rumble-effect en heeft daarom ook geen rumblefunctie. Het gericht schieten maakt, zoals gezegd, ook gebruik van een vernieuwende maar onbekende technologie in de controller. In tegenstelling tot de NES-zapper, die door middel van spiegels en lichtsensors wist of je een object (die een andere kleur had dan de rest van het speelscherm) had geraakt, gebruikt de Wii-mote dit niet. Hierdoor kan de controller ook gebruikt worden op plasma- en lcd-schermen, evenals beamers en andere projectors. Het enige zichtbare aan de Wii-mote is de 'sensorbar'. Het geluid van de speaker loopt gelijk aan de acties op het scherm. Dit betekent dat de Wii-mote niet alleen een signaal verzendt, maar ook ontvangt, een proces dat force feedback wordt genoemd. De Wii-mote maakt draadloos contact via Bluetooth, en vier spelers kunnen tegelijk spelen op een afstand van maximaal 10 meter afstand. Van de sensorbar is de werkafstand maximaal 5 meter.

Op wikipedia staat een uitgebreid item over de wii controller, zie de bron (daar komt ook bovenstaande stuk uit)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een wii controller heeft gyroscoop module oftewel een gyroscoop die bewegingen registreert die tegenwoordig ook wordt gebruikt in mobile telefoons zoals Iphone`s

ziet er zo uit http://www.google.nl/images?hl=nl&q=gyroscope+module&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1152&bih=777