Waarom gebruiken de gebruikers van verschillende computer games allemaal hun eigen taaltje? ''n00b, pwnage etc.''

Bij spellen als Call of Duty, World of Warcraft, Counter Strike, ga zo maar door. Ik snap nou niet waarom dat niet met normaal ABN kan.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Games

Antwoorden (5)

Omdat een woord als n00b internationaal bekend is, dus als je het gaat vervangen door een Nederlands woord snappen de buitenlandse spelers het niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze woorden zijn allemaal afkomstig uit de Engels- Amerikaanse SMS-taal.

Op verscheidene internetfora werden deze woorden loigscherwijs overgenomen. Vandaar dat men deze ook hier het vaakst voorbij ziet komen. Dit omdat op de gebruikelijke internetfora als voertaal Engels- Amerikaans wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het lekker afgekort is meestal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste termen stammen van oudere hackers termen die op bulletin boards werden gebruikt. Het l33t speak idee is uitgevonden om te zorgen dat de tekst niet door politie computers gelezen kon worden.

Latere gamers zijn veel van die termen over gaan nemen (waren in eerste instantie ook vaak dezelfde mensen). Die oudere generatie heeft in die zin heel sterk als trendsetter gewerkt. Immers: de nieuwelingen wilden ook doen alsof ze heel veel verstand van computers hadden.
Apen apen apen na......

Daar komt nog bij dat als je druk bezig bent je tegenstander in puin te schieten je niet bijzonder veel tijd hebt om te typen. Immers: iedere letter die je typt had ook een actie kunnen zijn. Top spelers in dat soort spellen gebruiken letterlijk al hun vingers voor acties (muizen met 5 tot 10 knoppen zijn heel normaal voor dit soort spelers) en storen zich er vaak mateloos aan als ze dingen in tekst uit moeten leggen wanneer ze bezig zijn. Dat gaat namelijk ten koste van speel snelheid. Iets dat in speler vs speler spellen enorm belangrijk is. Je wil dus in competitieve spellen zo min mogelijk tijd aan typen verspillen. Vooral voordat voip programmas gemeen goed werden was het belangrijk dat je met een paar tekens kan uitleggen wat je bedoeld. Dat maakt namelijk gemakkelijk het verschil tussen winnen en verliezen.

De termen die zo ontstaan worden dan al snel ook gebruikt als er tijd genoeg is om te typen puur uit gewoonte. En er zijn ook genoeg mafketels die interessant willen doen en denken dat ze overkomen als de beste spelers op Aarde als ze dat soort taal maar vaak gebruiken.
Je kan rustig stellen dat de spelers die dat soort termen het meest rondslingeren de slechtste spelers zijn die dat proberen te verdoezelen door veel slang termen te gebruiken en zo een illusie proberen te wekken dat ze echt weten waar ze over praten. Vooral de term 'n00b' wordt veruit het meest gebruikt door spelers die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze gebruikers willen een eigen wereld maken, een onderdeel hiervan is een eigen taal. Zij kunnen elkaar dan heel goed begrijpen, iedereen hierbuiten niet. Je ziet dit ook bij de jongerentaal (vet, cool etc) en bij MSN-taal (cu, ff, btw).