Ik wil een zelf gemaakte game verkopen. Hoe gaat dit met de belasting in werking?

Het spel is nog niet in productie, maar mogelijk vanwege financiele tekortkomingen moet ik een project voor het afmaken verkopen aan een groep/bedrijf met meer resources.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Games

Het beste antwoord

Programmeur is een vrij beroep (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrij_beroep). Dus in theorie hoef je geen bedrijfsvorm op te richten, voor zover ik weet. Als je zeker weet dat je redelijk wat pegels gaat binnenharken is 't toch aan te raden omdat je dan BTW van je (gerelateerde) aankopen kunt terugvragen, althans 'verrekenen' met de BTW die je zou moeten afdragen van de software die je verkoopt.

Als je dan 't e.e.a. in een jaar verkoopt aan handel, en 't e.e.a. aankoopt zoals computers, telefoon, fax, internet, telefoonkosten, nieuw monitors, set goede speakers, reclame/promotie, webhosting etc. etc. dan zijn dat zaken die je in x jaar kan afschrijven. Dus van wat je verdient wordt eerst een deel aan afschrijvingen afgehaald, en over 't restant betaal je dan gewoon inkomstenbelasting. Als je iets van 1225 uur per jaar werkt (moet aantoonbaar zijn!) zou je in aanmerking komen voor zelfstandigenaftrek. Alhoewel ik me meen te herinneren dat deze norm zou gaan verdwijnen, om te worden vervangen door een andere regeling. Die aftrek zou kunnen betekenen dat je dus nog minder belasting betaalt over je inkomsten, als je zelfs onder de 0 uit zou komen zou je geld terugkrijgen.

Anyway, hier zijn boekhouders voor uitgevonden, laat die 't maar doen. Ga hierbij uit van €500..€700 aan jaarlijkse kosten - die je uiteraard weer kunt verrekenen; zowel de btw als de rest van de kosten.

Hoe je precies geld verdient en alles regelt met de belastingdienst als niet-geregistreerd bedrijf (dus als vrij beroep) weet ik niet. Ik heb dat enkele jaren gedaan, maar dat ging nooit over enorme bedragen, daarna werd ik een bedrijfsvorm en weet ik niet beter.. :) Onder de zoveel euro beschouwt men je daar sowieso niet als interessant, dunno waar die grens ligt.. €5000 of zo.

Let wel: als je nog niet zeker weet dat je software commercieel succesvol gaat zijn zou ik nog even de kat uit de boom kijken. Als ZZP'er heb je dus altijd de eerder genoemde kosten voor de boekhouding - tenzij je dat zelf doet, maar ik denk dat een echte boekhouder de betere keuze is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u, ik heb nu een veel beter idee van de situatie!