Ik ben verslaafd aan elektronica en dergelijke, hoe kan ik het woord "verslaafd" weghalen?

Ik ben nogal verslaafd aan elektronica, waaronder in mijn geval de pc, ipad, iphone, laptop, wii, enz. enz.

Hoe kan ik minder verslaafd raken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Games
1.2K

Het beste antwoord

'Verslaafd' is in dergelijke gevallen (en ook in veel andere trouwens) een erg groot woord. Wat er feitelijk aan de hand is is dat je keer op keer kiest voor gedrag dat je anderzijds onwenselijk vindt.

Probeer uit te vissen waarom je toch steeds weer naar je elektronische speeltjes grijpt, wat er zou gebeuren als je dat eens een dagje of een weekje niet zou doen, en wat je eigenlijk anders zou willen doen in die tijd.

Dikke kans dat het alternatief voornamelijk dingen betreft waar je helemaal niet om zit te springen : huiswerk maken, klusjes in huis, kamer opruimen en dergelijke. Dan is het natuurlijk nogal wiedes dat je bij voorkeur de makkelijkste en leukste weg kiest, vooral als er geen dwang achter staat en er niks van afhangt als je het uit- of afstelt. Je 'moetwerkjes' echter beginnen dan wel steeds op te spelen, of zelfs te groeien, waardoor je er meer tegenop gaat zien.

De zogenaamde verslaving is dan weinig meer dan een excuus om makkelijk onder je plichten uit te komen ; iets waar niet alleen veel pubers, maar ook veel volwassenen tot op zekere hoogte last van kunnen hebben.

Maar het woord 'verslaafd' kun je zeer eenvoudig weghalen, door je te realiseren dat die dingen niks met JOU doen, maar JIJ er keer op keer voor kiets iets te doen met die dingen. Jij bent niet hun slaaf, zij zijn jouw uitvlucht. Maak andere keuzes, doe eerst je plicht en dan je lol, zoek leuke dingen om te doen zonder die gadgets -iets met vrienden, iets sportiefs of iets creatiefs ofzo - en dwing jezelf gewoon de eerste tijd heel strak in een nieuw 'schema'. Na verloop van tijd ga je dan hopelijk wel merken dat het spelen maar ook het hele leven leuker is als er meer balans is, en je niet alleen maar de hele dag loopt te lanterfanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zou eens kunnen kijken naar dingen die je leuk vindt om te doen náást je computer/telefoon/wii/etc. en daar wat meer aandacht aan geven. Ik snap dat dat nogal klinkt als een open deur, maar toch is het denk ik goed om nog een keer te lezen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je naast elektronica helemaal niks leuk vindt.

Om eens wat voorbeelden te noemen van dingen die je zou kunnen doen, dan wel proberen:
- Wanneer je bij een vereniging/sportclub zit, misschien kan je daar dan wat meer doen. Bijvoorbeeld leiding geven bij scouting of een voetbalteam (van bijv. jongere kinderen) trainen. Je zou zeggen dat dat niet veel tijd kost, maar ik kan je vertellen dat het mij (leiding bij scouting) in ieder geval behoorlijk wat tijd kost.

- Modelbouwdoosjes zijn ook een mooie tijdsbesteding in vakanties of voor tussendoor. Je kan bij de gemiddelde speelgoedwinkel wel een doosje halen voor een paar euro en misschien heb je thuis nog wel wat kwastjes en ver. Hiermee kan je ook uren zoet zijn - zonder elektronica!

En zo zijn er natuurlijk nog vele andere voorbeelden te verzinnen, maar ik denk dat je zelf ook nog wel wat dingen kunt bedenken. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geef jezelf de uitdaging om 1 dag per week geen beeldschermen te bekijken.
dus geen email, facebook, twitter, maar ook geen fifa 2012 of goede tijden slechte tijden.
Een boek mag, maar niet op je i-dinges (waar internet je afleidt).
De eerste keren verveel je je te pletter, maar na een paar keer komen er wel ideeen.

Beter, maar lastiger, is een langere periode (vakantie) doorbrengen in een internetvrije omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jezelf de biografie 'Steve Jobs' kado! Ruim zevenhonderd bladzijden waarin beschreven waar jouw 'verslaving' toe kan leiden...