Welke organisatie controleert of games wel op de releasedatum verkocht worden?

Toegevoegd na 21 uur:
Winkels zouden een boete kunnen krijgen als ze de games al eerder zouden verkopen, maar wie legt hun die boete dan op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Games
1.2K

Het beste antwoord

Winkels hebben een contract met de uitgever van dit soort spellen. In dat contract staat inderdaad een clausule over het verkopen van spellen voor de releasedatum. De fabrikant zal daar steeksproefgewijs op controleren en eventueel een boete opleggen of desnoods het contract met de winkel opzeggen. Winkeliers kijken dus wel goed uit voordat ze dit doen; ze lopen heel wat geld mis als ze ineens heel erg populaire spellen niet meer kunnen verkopen.

De winkelier krijgt de spellen al een aantal dagen (of misschien wel weken) voor de releasedatum binnen. Zo kunnen ze de spellen alvast in hun kassasysteem registreren en kan op de dag van release ook gelijk de verkoop starten. Hierdoor kan het wel eens voorkomen dat een spel per ongeluk al door een (onwetende) medewerker wordt verkocht voor de releasedatum. Als dat niet op grote schaal gebeurt zal dat niet zo opvallen. Als echter veel spellen al in de handel komen gaat een fabrikant natuurlijk wel op onderzoek uit.

Wat ook helpt is het feit dat met veel spellen tegenwoordig ook online te spelen is tegen andere spelers op de wereld. Via deze methode kan een fabrikant de informatie doorgespeeld krijgen omdat bijvoorbeeld een spel in Nederland wordt gespeeld die eigenlijk nog niet gereleast is. Dan kunnen ze via registratienummers zien of het een spel is dat in het buitenland is gekocht of hier in Nederland al voor de releasedatum over de toonbank is gegaan. En dan kunnen ze dus ook zien via welke winkel het is gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geen enkel.

Dit controleert de consument zelf wel, bij regelmatige overschrijding van de release datum wordt een bedrijf als onbetrouwbaar bestempeld en daalt de verkoop.

Toegevoegd na 10 uur:
Naar aanleiding van de aanvulling:

De producent en de verkopers hebben een contract gesloten, in dat contract zit een boeteclausule.

Bij niet nakomen van het contract dient de verkoper een boete te betalen aan de producent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat wel zo? De consument gaat 9 van de 10 keer juist op zoek naar bedrijven/winkels die hem voor de releasedatum verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en? Waarom zou een bedrijf gecontroleerd moeten worden of ze iets op tijd op de markt zetten? Als een winkelier / bedrijf een product verkoopt voor de release datum is dat toch een geschil tussen de verkoper en de producent!