Bestaan er first person shooter spellen waarbij de ballistiek echt realistisch is (zie toelichting)?

Het is me bekend dat er een aantal spellen is waarbij de projectielen aan virtuele zwaartekracht onderhevig zijn.

Wat ik me afvraag is zijn er ook spellen waarbij de gesimuleerde ballistiek rekening houdt met hoe hoog of laag het doel is ten opzichte van de schutter, omdat dit in het echt namelijk verschil maakt.

Dan vraag ik me tevens af of er spellen zijn waarbij de wind, alsmede luchtweerstand een rol speelt bij de ballistiek van vuurwapens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Games
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit van zo'n realistische shooter. Maar ik ben dan ook niet zo'n grote shooterfan :P
Maar weet dat 'te' realistisch ook niet altijd leuk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dergelijke spellen niet gespeeld, maar ik lees geregeld over spellen zoals bijvoorbeeld Operation Flashpoint en Armed Assault (en de nieuwere versies van die spellen), maar bijvoorbeeld ook over een spel genaamd Red Orchestra Ostfront '41-'45 dat in ieder geval met de zwaartekracht rekening gehouden wordt. Dit zou het inderdaad moeilijker maken, aangezien de afstand nog wel een rol speelt, maar op grote maps waarin je je kunt bevinden kan dat een rol gaan spelen, wat ik tevens lees over de door mij genoemde spellen is echter dat er wel weer andere dingen inzitten die het juist heel onrealistisch maken, persoonlijk vind ik dat jammer, er zijn namelijk genoeg spellen waarbij je een beetje 'arcade' in het wilde weg kunt rondrennen en schieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoeld dat je bijvoorbeeld hoger moet richten omdat het doelwit ver weg is of hoger dan de speler is ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoger richten omdat je doel verder weg is zou betekenen dat er zwaartekracht wordt gesimuleerd, als je echter op dezelfde hoogte als je doel staat zou je anders moeten richten dan waneer je bijvoorbeeld op een doel richt dat zich hoger of lager bevindt, zie bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Rifleman%27s_rule Ik vraag me af of er spellen zijn waar ook dat verschijnsel wordt gesimuleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zou snel niet weten of er games zijn waarbij je anders zou moeten richten als je doel zich hoger over lager bevind

Het beste antwoord

Sniper Elite is 3rd Person (dus achter het game character). Het loeren door je scope is echter 1st Person (als ik het helemaal goed begrepen heb. Je moet iig rekening houden met zwaartekracht en de 'reistijd' van het projectiel naar het doelwit. Ook moet je bijvoorbeeld het geluid van je schot zien te maskeren (dus schieten als er een bom ontploft ofzo). Zie bron voor een demo.
Het is trouwens wel een redelijk oud spel, dus de graphics zullen wat tegenvallen :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je ook rekening houden met de hoogte? Ik bedoel dan dat als je op 100 meter op iets schiet dat zich op dezelfde hoogte bevindt als jij je hoger moet richten dan wanneer je doel zich bijvoorbeeld bovenin een gebouw bevind en jij op de grond staat, maar toch 100m van je verwijderd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bullet drop bedoelt: ja, daar moet je rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee bullet drop is het effect van zwaartekracht. Voeg daaraan toe dat het allemaal net iets anders werkt als er sprake is van een helling: http://en.wikipedia.org/wiki/Rifleman%27s_rule dan kom je uit op het effect dat ik bedoel (maar dat uiteraard in het verlengde ligt van bullet drop).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat als men de moeite neemt om bullet drop in een game te verwerken, dat ze met hoogteverschil tussen schutter en doelwit ook wel rekening gehouden hebben. Je kunt iig de demo downloaden, die is toch maar iets van 680MB ofzo, dus die is zo binnen en dan kun je het zelf proberen, als het bevalt, kun je de cd of dvd kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, goed punt, ik ga het binnenkort eens bekijken.

Andere antwoorden (4)

Is Crisis niet zo'n spel waar de zwaartekracht e.d. vrij goed gesimuleerd zijn? :)

Ik kan er volkomen naast zitten hoor, maar ik dacht dat het dat spel was waarvan ik dat had gehoord. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Operation flashpoint: Dragon rising... zou je kunnen proberen ik begreep dat deze shooter juist realistisch is in waar jij naar op zoek bent mischien het proberen waard...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sniper elite kan je kopen bij steam voor een prikkie
capthavoc
13 jaar geleden
Het meest recente spel waarin dit voorkomt is volgens mij Battlefield bad company 2 voor de PC xbox360 en ps3.

Luchtweerstand en wind spelen als enige geen rol in dit spel. De rest komt voor bij alle projectielen.