Waarom geloven Christelijke hulpverleners wel in de gevaren van occultisme , en gewone hulpverleners niet ?

Occultisme , het gevaarlijke glaasje draaien, mensen die in de problemen komen met deze activiteiten worden alleen door Christelijke organisaties serieus genomen. Daar worden dan uitdrijvingen cq bevrijdingen tot stand gebracht. Waarom geloven alleen Christenen in deze fenomenen

Gewone hulpverleners denken dat de hulpbehoevenden schizofreen zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

hoi..
volgens mij geloven zowel christelijke hulpverleners als zowel gewone hulp verleners in het gevaar dat er schuilt bij het 'glaasje draaien'. het glaasje draaien en/of zich op het terrein van het geestelijke,het hiernamaals begeven is zeker en vast niet voor velen weg gelegd (hun zielsdoel) en kan héél gevaarlijk zijn met catastrofale gevolgen!

wel is het zo dat het horen van stemmen bv zowel te maken kan hebben met entiteiten maar ook met de psyche-het onderbewuste.

wanneer je dus hulp gaat vragen bij een christelijke organisatie zullen die er in de eerste plaats vanuit gaan dat je stemmen van entiteiten hoort en daardoor ook onderzoeken en vragen stellen die daarmee betrekking hebben om hun cocnclusie te trekken. (want bv voor een exorcisme zijn er een aantal voorwaarden waar je moet aan voldoen om als zodanig erkend te worden.)

wanneer je hulp gaat vragen bij een psychiater zal die er in de meeste gevallen vanuit gaan dat het een psychische stoornis is en deze proberen te verhelpen met medicatie.

ik heb hier een boek liggen van rob van der wilk,een erkend hypnotiseur waaruit ik zal proberen een samenvatting te maken die hierover handelt.

- karel,een levenslustige jongen,iemand die vol vragen zat,één
daarvan was of er leven na de dood is. op een bep. dag las hij dat je geesten kon oproepen dmw glaasje draaien.
samen met een paar vrienden kwamen ze samen om het te doen , waarom bang zijn vertelde hij,het is toch maar een spelletje? (zie dit nooit als een spelletje!) en het lukte..
vanaf het even kon , huop , gingen ze effe glaasje draaien , (voor de kick). na verloop van tijd viel het groepje uit elkaar,niemand die er zich druk over maakte. alleen karel,karel hoorde vreemde dingen,vreemde stemmen in zijn hoofd. hij werd nerveus en bang en kreeg de geluiden niet meer weg. hij vertelde het z'n ouders,9jaren hebben ze elke behandeling , therapie gevolgd die werd voorgeschreven.
karel was ervan overtuigd dat die stemmen afkomstig waren van de geesten die hij had opgeroepen. door de tijd heen was er een dwangpatroon ontstaan waardoor hij niet meer mocht eten,drinken of slapen. hij moest mensen kwaad doen,zichzeld doodmaken. alles wat hij wel of niet gbewust dacht had met de dood te maken. bij karel waren er op de één of andere manier dwanggedachten ontstaan. gelukkig heeft hypnotherapie hem kunnen helpen en heeft hij nu een leuke vriendin,volgt een studie en heeft een boel plannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Fielmie voor je uitvoerige antwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meest informatieve antwoord +

Andere antwoorden (9)

omdat je eerst moet geloven dat er iets is, voor je het uit kan drijven. Als niet-religieuzen er vanuit gaat dat kwade geesten neit bestaan, kan je er ook niets tegen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat gewone hulpverleners objectief zijn en de jongeren helpen zoals ze geholpen zouden moeten worden. Occultisme kan psychologisch heel diep gaan, en de jongeren krijgen dan ook mentale hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik denk dat jij hier ook een heel goed punt hebt " Occultisme kan psychologisch heel diep gaan ". Ik stelde de vraag naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant van 23-10-2010 naar aanleiding van de moordzaak in Urk op Dirk .
Neem me niet kwalijk, maar in je vraag staan zekerheden die echt niet kloppen hoor. ;-)

Lang niet alle christelijke hulpverleners zijn zo bang voor occulte gevaren, en er zijn ook hulpverleners die zich niet christelijk noemen, en als de dood zijn voor Pokemon kaarten en Harry Potter.

Bovendien ken ik nauwelijks christenen die zo verzot zijn op bevrijdingen en uitdrijvingen. Ik hoor er alleen maar tegen waarschuwen. De meeste christenen zijn banger voor al dat bevrijdings-gedoe, duivel-uitdrijverij en allerlei ander gebabbel over demonen, dan voor occulte zaken.

Christelijke organisaties en voorgangers die zo met bevrijding bezig zijn, zijn gewoon een beetje doorgeslagen. Ze nemen teksten letterlijk, en denken nog steeds, dat alles in onze tijd nèt zo werkt, als in de tijd van de Bijbel. Deze zelfde lieden lusten ook wel pap van gebedsgenezing, omdat ze ook daar vinden, dat als dat in de tijd van de Bijbel kon, het nu ook moet kunnen.

Je hoeft mij niet te geloven, en google maar eens wat op b.v. "bevrijdingspastoraat", "demonen" etc. Je zult bizarre zaken tegenkomen, en dan zul je zelf ook wel snel tot de conclusie komen, dat dit niet het algemene christelijke gedachtengoed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je 'serieus nemen' verwart met 'in een bepaalde oorzaak geloven'. Mensen die na bijvoorbeeld glaasje draaien in psychische nood verkeren worden prima geholpen door de reguliere hulpverlening. Bij hun psychische nood, die absoluut serieus wordt genomen. Dat die hulpverleners niet denken dat die psychische nood wordt veroorzaakt door geesten of demonen doet daar niets aan af.

Ook denken de reguliere hulpverleners niet dat de hulpbehoevenden per definitie schizofreen zijn. Er is echt heel wat meer nodig om tot die conclusie te komen.

Wat betreft de gevaren van occultisme: die worden door de reguliere hulpverlening dus wel degenlijk erkend. Er wordt alleen niet uitgegaan van dezelfde oorzaak voor die gevaren als waar bepaalde (heel specifieke) christelijke groeperingen van uitgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow jullie zijn echt goed , vanochtend . Goed punt SuzyQ
Je stelling is wel heel algemeen en klopt niet. Mensen die problemen hebben gekregen na glaasje draaien kunnen terecht bij een paranormaal genezer of reincarnatietherapeut. Die neemt dit soort problemen zeker serieus en zal trachten de vreemde energie die in het systeem van de draaier is gekomen (obsessoren, auralifters) daarheen te begeleiden waar ze horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord +
Christenen (als ik) geloven in wat in 1Joh4: 1-6 staat.
Daar wordt gesproken over de Geest van God en de geest van de wereld.
Okk staat er beproef de geesten of ze uit God zijn.
Dus erkennen Christenen dat er geesten (influisteringen)
zijn die niet van God komen.
Op die grond en de vele stukken in Deuteronomium (ik ben geen Bijbelleraar) accepteren de Christenen dat mensen geplaagd kunnen worden door demonen en daardoor aangezet kunnen worden tot kwade dingen of dingen die goed lijken maar uiteindelijk kwaad doen.
Daaronder worden de paranormale werkingen beschouwd.
Ik zou willen dat ik kon zeggen dat dat allemaal flauwekul was, maar intense en langdurige ervaring met deze materie heeft mij in doen zien dat mensen wel degelijk beinvloed(baar) zijn door geestelijke krachten.
Op subatomair niveau is zelfs aangetoond dat gedachten
elementaire deeltjes uit hun superpositie kunnen halen
en hersenen buiten extrapolatie in staat zijn vooraf aan te voelen wat er gaat gebeuren, dit is oa. met FMRI aangetoond.
Dus is de stap naar besef dat wij meer zijn en kunnen dan alleen oorzakelijk handelen niet zo moeilijk te zetten.
Ik wijs er met klem op dat ik hier een persoonlijke mening geef, echter gevormd uit ervaringsdeskundigheid en onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Christelijke hulpverleners proberen zich in te leven wat de hogere machten zijn. Hierdoor weten ze iets van het Occultisme, de macht van de duivel, waardoor ze dit serieus nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Christenen zijn opgevoed met het besef dat er goede en kwade machten zijn, zie alle bijbelverhalen.
In onze tijd die zich kenmerkt, door een verval van geloof, leegstaande kerken, wetenschappelijke verklaringen, zijn er ook grote groepen mensen die juist als tegenreactie, al de bijbelverhalen heel serieus nemen en doen alsof er sinds de bijbel niets is veranderd.
In feite is dat ook zo, er is niets veranderd!
De christelijke groep hulpverleners "weten"waar het over gaat en zien de gevaren.
De niet christelijke groep hulpverleners, zien zich gesteund door de wetenschap en handelen daarna en zien aanmerkelijk meer schrizofreen patiënten.
Mensen met stemmen in hun hoofd, zijn zeker niet altijd, "ziek" in het hoofd, maar zijn via de huisarts, de specialist, en uiteindelijk aan de medicijnen gaan, om soms uiteindelijk in een inrichting terecht te komen.
We zien het zelfde gebeuren met kinderen en volwassenen die menen geesten te zien, ongetwijfeld is een deel hiervan ziek, maar zeker niet allemaal.
Maar de wetenschap kent geen onderscheid.
Niet christelijke hulpverleners kennen dat ook niet.
Geesten hoor je niet te zien, dus ben je gek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord Ed, dank, +
Omdat Christelijke hulpverleners wél in hogere machten geloven en daarom dus ook de gevaren zien van zgn. duistere machten,terwijl niet-gelovige hulpverleners,die dus niet in het bestaan van hogere machten geloven,uiteraard de oorzaak van schizofrenie puur als psychische of neurologische afwijking beschouwen .