het is maar hoe je er naar kijkt, de vrijheid van de ene kan de kan de vrijheid van een andere belemeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je kan doen en laten wat je wilt.
Veel simpeler kan ik het niet uitleggen.
Als je alles kunt doen wat je wilt en niets moet en niets hoeft, ben je volkomen vrij.
Dat staat overigens los van geluk.
Als je niet vrij bent, wordt je wel ongelukkig, maar als je vrij bent, ben je niet per definitie gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is dat
Dat je jezelf mag zijn.
13 jaar geleden
Vrijheid is het gevoel dat je niet wordt bedreigd in je doen en laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een utopie...

Bij vrijheid wordt je niet beperkt. Een regeltje is natuurlijk alweer een beperking. Een wetje ook.
Nu heeft het ene land meer en strengere regels en wetten dan het andere land. Een vrij land is een land met weinig diepe regels.

Nu zijn er natuurlijk ook soms regels die je juist vrijer maken. Zoals de wet voor vrijheid van mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch knap dat je jezelf in zo'n kort stukje tegen kan spreken... ;) Maar, ook de wet voor vrijheid van meningsuiting beperkt je hoor. Hierin staat namelijk ook wat je niet mag zeggen.
Vrijheid is doen wat je wil doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is vrijheid de mogelijkheid om zelf je keuzes te maken.

Natuurlijk kun je niet altijd maar doen waar je zin in hebt, tenslotte zul je moeten eten, slapen en (op 1 of andere manier) werken. Maar dat je kunt beslissen wat je eet en wanneer je slaapt en waar je werkt, dat is vrijheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijheid is je bewust zijn van het feit dat jij zelf de kwaliteit van je leven kunt bepalen, in welke situatie ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens +1
Voor mij betekent vrijheid dat ik kan veranderen wat ik niet prettig vind in mijn leven, en kan het niet veranderd worden dan heb ik nog altijd de keuze om het te accepteren of mijn energie op iets anders te richten...
Vrijheidsgevoel zit al in je... je hoeft er alleen maar voor te kiezen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vrijheid is doen wat je zelf wilt doen.

maar in het dagenlijks leven zijn er dingen die je MOET doen, dus dit is geen vrijheid.
bijvoorbeeld:
naar de wc gaan, anders plas je in je broek.
eten, anders verhonger je,
drinken, anders droog je uit.
douchen, anders ga je stinken (en hoe)

de ene vind vrijheid achter de computer zitten en niets doen, de hele dag gewoon luieren

de vind vrijheid op je paard zitten en door de vrije natuur crossen.

dus je moet zelf eigenlijk je 'eigen vrijheid' vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
échte,ware vrijheid vind je alléén maar in je eigen fantasie: je geest is altijd vrij

Toegevoegd na 3 minuten:
...want je geest wordt alléén maar door je eigen voorstellingsvermogen beperkt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vrijheid is een suggestie dat je vrij bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaan en staan daar waar JIJ wilt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vrijheid is je eigen meester zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit tussen je oren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de vrijheid om wetten te overtreden. Je hebt de vrijheid om een maaltijd over te slaan en zelfs de gang naar het toilet uit te stellen.
Of dit vrijheid is zoals men wil?
Totale vrijheid betekent dat je die ook geeft aan je medemens, maar wij mogen in vrijheid dit voorkomen als blijkt dat het ten nadele van anderen wordt toegepast.
Binnen deze beperkingen kan ik mij volkomen vrij voelen.
Je mist pas vrijheid als je meeloopt met anderen om erbij te horen. Als je door anderen laat bepalen wat je moet denken of doen ben je daar een groot deel van kwijt.
Er word je van alle kanten toegeschreeuwd wat je moet eten, hoe jij je moet kleden en van welke voetbalclub je moet houden enz. Dat begint al met je opvoeding. Ga eens na of je diep vanbinnen het niet graag anders zou doen en doe dat dan. Jij bent een individu met een eigen persoonlijkheid en talenten en geniet er van dat jij een uitzondering bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijheid is doen en laten wat wilt, waar en wanneer je het wilt. Maar als je eerlijk bent, zal je zeggen dat "vrijheid" vaak een illusie is.

Als je bijvoorbeeld een operatie nodig hebt als gewoon burger - je weet wel, gewoon hard werkend, heel veel betalend - kan je vaak een (hele) poos wachten op de operatie. Je kan naar een privekliniek gaan, als je het geld had. Dat heb je niet, dus je hebt geen vrije keuze maar een gedwongen keuze: wachten en hopen.

Over het algemeen gezien denk ik dat vrijheid vooral onafhankelijkheid is. Het hoeft niet zozeer financieel te zijn, maar gewoon (haast) niet afhankelijk zijn van factoren die je belemmeren om te doen wat je doen wilt. Op het moment dat je lichamelijk beperkt wordt, ben je weer afhankelijk van dokters, mensen, medicijnen, hulpmiddelen etcetera.

Ook is vrijheid vooral een ander met rust / in waarde laten. Ook de high tech camera's boven de weg die automatisch kentekens kunnen lezen, de (nep) terreurdreiging en de rechtvaardiging van het handelen / controleren van ons, tasten onze vrijheden aan. Zeker het nieuwe INDECT systeem bijvoorbeeld (zie link), is een bedreiging voor dat beetje vrijheid wat we hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder vrijheid versta ik innerlijke vrijheid, dat je jezelf mag zijn, en wezen wie je bent, zowel goed als fout.
Dat jij ook een individu mag zijn die meetelt, als mens en persoon ben je belangrijk en tel je mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Vrijheid is een volgetankte mercedes
Vrolijkheid is een mooie zwoele chick
Het geluk dat is de poen die er weer besteed is
Anders duurt de liefde maar een ogenblik

Mooie woorden, voor wie zijn ze belangrijk
Heb je't breed genoeg, dan begrijp je ze zo goed
Maar als je moeizaam worstelt met de pegels
Maak je er iets anders van dan zij hadden vermoed

Altijd speurend naar een zwart karweitje
Wekenlang alleen maar brood met pindakaas
Je hebt ze niet allemaal meer op een rijtje
De problemen zijn je zenuwen bijna de baas

Je wordt verleid door dure verre dromen
Ze worden zo voor niets je kamer in gebracht
Alles lijkt zo gemakkelijk voor het grijpen
Als je het zou willen
zou het kunnen nog vannacht"

- Armand