Mensen die gewetens vragen hebben, zijn naar mijn mening nog niet de slechtste mensen, zij kunnen nog spijt betonen, maar lopen toch rond met een vraag of ze ergens wel goed of kwaad aan gedaan hebben, om uiteindelijk hier zelf voordeel van te kunnen hebben.
Indien dit onherstelbare gevolgen heeft gehad, zul je waarschijnlijk je hele leven met deze gewetensvraag blijven rondlopen en zal dit een onaangename levenslange kwelling kunnen zijn.
Kun je het nog veranderen ten gunste van een ander, zal die gewetensvraag voor jou verdwijnen, en zul je jezelf bevrijd en een stuk gelukkiger voelen.

Dit is maar een summier voorbeeld. Er zullen ongetwijfeld
nog andere voorbeelden en antwoorden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Een vraag die iemands opvatting van goed en kwaad, of in het algemeen iemands levensbeschouwing raakt.

Toegevoegd op 16-05-2009 14:33:10
Ofwel een vraag die heel veel mensen vaak diep aan het denken zet en waarop je dan vaak geen antwoord krijgt, omdat de beantwoorden dan in een moreel dilemma zit. ;-)

Toegevoegd op 16-05-2009 14:33:59
beantwoordeR
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén vraag die je geweten prikkelt op punten die je liever niet naar buiten brengt...

Dus bijvoorbeeld dat je het niet graag hebt over de tijd dat je (bij wijze van) Willem Holleder de alternatieve incasso's deed...

Of een beetje schipperen tussen het niet liegen en tegelijkertijd niet helemaal de waarheid vertellen uit eigen belang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal dan een zaak betreffen, die nogal gevoelig ligt om makkelijk te kunnen beantwoorden. Dan moet men in zijn grotten van het geweten duiken en dat is niet altijd makkelijk onder worden te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag die je niet zelf stelt maar die 'zich stelt'. Je bent geroepen om te antwoorden. Zelfgesprek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit denk ik: Een gewetensvraag is een vraag waarvan je weet dat je die op een bepaalde manier behoort te beantwoorden, maar je weet niet, of voelt niet, dat je daar achter staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gewetensvraag is een verscheurende confrontatie tussen het allereerlijke "ik" en het rationele "ik" waarbij alle elementen een rol spelen : opvoeding ,empathie, menselijke waarden en maatschappelijke normen, status. Het afwegen van al deze belangen is de kern van de gewetensvraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gewetensvraag is een vraag waarbij het gewenste antwoord volgens de vragensteller een antwoord is wat de eerlijkheid van de beantwoorder op de proef stelt.
Een politiek correct antwoord wordt bij deze vraag niet op prijs gesteld, wel een zo integer mogelijk antwoord.
De vragensteller geeft al aan dat het beantwoorden moeilijk kan liggen en dus is de kans groter dat hij/zij een
eerlijk antwoord krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag die je geweten kan antwoorden. Waarbij het geweten het antwoord liever niet kwijt wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een veelal lastige vraag waarbij je geweten om de hoek komt kijken. Een vraag waarover je dieper na moet denken voordat je antwoord geeft. Een vraag die je dwingt naar binnen te kijken en je kan laten wikken en wegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag die voor het beantwoorden van de vraag, een strijd oproept tussen het geweten (eerlijkheid: goed en kwaad) en ego (belangen, zelfbescherming).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is een gewetensvraag een alleswegdrukkende emotie die grote gevolgen kan hebben voor wat ik daarna doe en denk. Een vraag waar ik later veel spijt van kan krijgen als ik hem verkeerd beantwoord, of waar ik dolblij van kan worden als ik het goed beantwoord.