Allereerst zijn er de verschillende landen die verschillende stijlen hebben om "De Boeddha" (lees: Shakyamuni Boeddha, de prins Siddharta in verlichte staat) af te beelden. Zo is de Thaise boeddhafiguur vaak wat slanker dan de ronde figuren in andere landen.

Verder zijn er ook andere figuren dan alleen Shakyamuni Boeddha. De term 'boeddha' betekent 'verlicht' en het streven van boeddhisten is om ook verlicht te raken, net als de prins Siddharta (al verschillen de definities en methodes die in verschillende richtingen gehanteerd worden).

Volgens bepaalde boeddhistische stromingen (volgens mij niet in het Theravada, maar in ieder geval wel in het Tibetaans boeddhisme) draagt iedereen in zich het potentieel om het niveau van verlichting te bereiken van "de Boeddha". Maar gemakkelijk is dat niet.

En dan zijn er ook nog de andere verlichte figuren, die een soort archetypen zijn en veel afgebeeld worden. Zo zijn er Manjushri (boeddha van wijsheid), Avalokiteshvara (boeddha van mededogen), Witte Tara (vrouwelijke boeddha van wijsheid en lang leven), Groene Tara/Chittamani Tara (vrouwelijke boeddha die een soort moederfiguur is die iedereen te hulp schiet, beetje zoals Moeder Maria), Vajrasattva (boeddha van het zuiveren van negatieve daden van lichaam, spraak en geest), enzovoort. Er zijn er tientallen, zo niet honderden.

Vele hiervan worden afgebeeld op schilderingen en in de vorm van beeldjes. Je kunt zo'n afbeelding bijvoorbeeld gebruiken voor je visualisatie, bijvoorbeeld wanneer je wat extra wijsheid wilt en mediteert op Manjushri.

Ik vind het wel jammer dat mensen soms denken dat ze geen boeddhabeeldjes voor zichzelf mogen kopen. Dat is een heel romantisch idee, maar ik heb het nog nooit van een serieuze boeddhist gehoord (en ik ken er heel wat).

De Chinese "lachende boeddha" is geen "boeddha" in de zin van dat hij verlicht zou zijn. Het was een rijke koopman die bekend stond om zijn vrijgevigheid en daarom erg geliefd was. Ook wordt hij soms afgebeeld met veel kleine kindjes rondom zich (b.v. zittend op zijn schouders enz.). Dan wordt hij een soort symbool van vruchtbaarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat iedere boedha staat voor iets anders, geluk gezondheid om maar wat te noemen.
Dus hebben ze allemaal een ander voorkomen.
Andere godsdiensten hebben meerdere goden, of heiligen. Boedha moet het allemaal alleen doen
13 jaar geleden
Er zij ook beelden in omloop,waar een z.g "lachende " buddha is afgebeeld. Dat is buddha niet,maar een chinese god. Ik dacht van lekker eten en tevredenheid. Verder worden en werden ook mensen in veel standen afgebeeld en dat is met buddha ook zo.

Toegevoegd na 23 minuten:
Budai (Chinees: 布袋; pinyin: Budai) , uitgesproken Hotei in Japans, is een Chinese folkloristische godheid. Zijn naam betekent " Cloth Sack, " en komt uit de zak die hij draagt . Hij is bijna altijd getoond glimlachen of lachen , vandaar zijn bijnaam in het Chinees , de Lachende Boeddha (Chinees: 笑 佛) . In Engels sprekende landen , is hij in de volksmond ook bekend als de Fat Buddha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En die lachende Buddha noemen de Chinezen... de lachende Buddha. Wel degelijk een buddha-beeld dus, alleen een heel andere Buddha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Budai (Chinees: 布袋; pinyin: Budai) , uitgesproken Hotei in Japans, is een Chinese folkloristische godheid. Zijn naam betekent " Cloth Sack, " en komt uit de zak die hij draagt . Hij is bijna altijd getoond glimlachen of lachen , vandaar zijn bijnaam in het Chinees , de Lachende Boeddha (Chinees: 笑 佛) . In Engels sprekende landen , is hij in de volksmond ook bekend als de Fat Buddha.
Misschien ook voor de handel.
Mijn dochter spaart die dingen en nu schijnt het bijgeloof te zijn, dat je zelf geen Boeddha beeldjes mag kopen, je moet ze kado krijgen. Dus als iemand in de familiekring of vriendenkring zo'n ding ziet, wordt er nog weleens 1 voor haar meegenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeddha komt in meerdere stromingen voor, en elke stroming geeft andere uiterlijke kenmerken aan hun Boeddha beeldjes.