Heeft Turkije een bijzondere relatie met het "derde oog"?

Waar ik ook kom in Turkije, het "derde oog" is alomtegenwoordig. Overal hangt het aan de muur.

Wat is de culturele en/of religieuze achtergrond hiervan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het oog: "Nazar Boncuk" genoemd (ook wel "boos oog") dient als bescherming. Het komt voort uit het bijgeloof dat een persoon een vloek over een ander kan uitspreken. Om dit te voorkomen is door de oude Egyptenaren een blauw glazen oog gecreëerd, dat de vervloeker recht aankijkt, alsof het wil zeggen: "Ik zie wat je doet en je zult er niet mee wegkomen". Oorspronkelijk komt het dus niet uit Turkije maar uit Egypte. Toegevoegd na 1 uur: Het oog schijnt zijn weg door Europa gevonden te hebben: "Het geloof in het boze oog verspreidde zich ook naar Noord-Europa, vooral in Keltische gebied. De oude Romeinen kenden het boze oog ook al, onder de naam oculus malus." http://nl.wikipedia.org/wiki/Boze_oog

Ik ken dat als het oog van Fatima: Het wakende oog van de heilige Fatma De heilige Fatma was destijds de enige vrouw met blauwe ogen. Zij werd door iedereen vol nijd bewondert. Door de vele boze, nijdige (NAZAR) blikken, werd een oog blind. Sinds toen werd het blauwe oog (NAZARLIK) als talisman beschouwd, dat voornamelijk beschermt tegen ziekten en ongeluk. Bij de bevolking wordt het wakende oog van de heilige Fatma beschouwd als een geliefd geschenk met een grote betekenis. Toegevoegd na 1 minuut: Fatima was de meest geliefde dochter van de profeet. Misschien kom je ook nog de hand van Fatima tegen op deuren of muren van een huis, dient om de bewoners te beschermen.