Waarom zouden paranormalen altijd "goed" moeten zijn?

Welke beroepsgroep je ook bekijkt, er zijn altijd goede en slechte mensen. Hetzelfde geldt als je kijkt naar talenten: welk talent je ook kiest, binnen de groep mensen die een bepaald talent hebben, zijn er altijd goede en slechte mensen.

Er zijn goede en slechte boeren, goede en slechte boswachters, goede en slechte bejaardenverzorgers, goede en slechte brandweermensen - ga zo maar door. (Ik bedoel hier niet of ze hun vak beheersen, maar of ze een "goed mens" zijn in de zin van goede intenties hebben en goede daden doen.)

Toch, als ik deze site mag geloven, is er een enorme uitzondering op deze regel: dat zijn de mensen die over paranormale gaven beschikken. Binnen die groep is *iedereen* goed, zonder uitzondering.

Als het inderdaad zo is: welke aanwijzingen zouden daarvoor zijn?

Als het niet zo is: hoe komen de paranormaalgelovers erbij, dat zij zo'n enorme uitzondering zouden zijn?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb het niet over bedriegers die alleen maar *zeggen* dat ze een gave hebben, maar over mensen die "echt" een gave zouden hebben. Die zouden, zonder uitzondering, goede mensen zijn.

Cryofiel
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een kul vraag. Er zijn genoeg vakgebieden die alleen slecht zijn zoals: inbrekers, drugsdealers, vrouwenhandelaren, enz.
En welke op het randje zitten zoals: militairen. Brandweerlieden die slecht zijn? Zijn ze corrupt dan (hoe krijgen ze geld dan), of die blijven kijken als iemand wordt verbrand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, Cryo, als ik jouw vraag lees, denk ik op onverklaarbare wijze zomaar aan de uitdrukking 'can of worms'... Goeie vraag! (En gdanonym, het is heel wel mogelijk om als brandweerman corrupt te zijn. Bijvoorbeeld door een pand als brandveilig te verklaren als het dat niet is. Ik heb sterk de indruk dat je zit te zoeken om maar niet aan de echte vraag te hoeven denken: waarom zou het zo vanzelfsprekend zijn dat paranormale gaven ook een goedheid van persoon inhouden?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suzy, ik heb de vraag inmiddels beantwoord.
Jammer dat mensen wel alleen slecht kunnen zijn en niet alleen goed. En dan nog uitgesplitst in een beroep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wonderlijk, dat je totaal voorbijgaat aan wat ik zeg over je eigen voorbeeld.
Cryofiel
13 jaar geleden
@gdanonym, wat dacht je van een pedofiele brandweerman? Of die inbreker die een uitgemergeld katje aantrof, waarop hij het katje voorzag van een flink bord melk en een schaal kattenvoer? Maar als ik de paranormalen hier op GV mag geloven, is elke persoon die paranormale gaven heeft, puur goed. Het zijn steevast rustige personen, ze vragen nooit aandacht, ze luisteren alleen maar, en ze doen alleen maar goede dingen. Ze hebben geen enkele slechte kant. Ik durf van mezelf al niet eens te beweren dat ik geen slechte kanten heb - en ik durf al helemaal niet te beweren dat ik tot een groep behoor waarvan *alle* leden het pure goede zijn. Toch is dat precies wat de paranormalen op GV wél doen. Vandaar mijn vraag. @SuzyQ, ook mijn ervaring is dat paranormalen zich terugtrekken zodra het concreet dreigt te worden. Leuk algemeen babbelen lukt prima, maar zodra er een concreet antwoord moet komen op een concrete vraag, duiken ze weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoeld net zo wonderlijk dat jij in jouw eerste reactie niet ingaat op wat ik zeg (de slechte beroepen). Maar hoe bedoel je, ik heb toch antwoord gegeven op de vraag. Dus dan denk ik toch over de vraag?
Ik zeg het in mijn eerste zin: "Suzy, ik heb de vraag inmiddels beantwoord."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel, Zie mijn antwoord. Je zegt "de paranormalen op GV", bedoel je mij daar ook mee?
Cryofiel
13 jaar geleden
@gdanonym, ik denk niet in eerste instantie aan jou. Jij bent geen "hardcore" paranormaalgelover. Je staat weliswaar aan de paranormale kant van het midden, maar je blik is voldoende breed om voeling te houden met de andere kant. Gevoelsmatig (niet hard onderbouwd) vermoed ik dat je wél gelooft dat iedereen die over paranormale gaven beschikt, die gaven automatisch alleen voor het goede zal gebruiken. Aan de andere kant heb ik gezien dat jij wél in staat bent, een concrete vraag te begrijpen en daar ook een concreet antwoord op te geven. Bij andere (meer "hardcore") paranormaalgelovers op GV krijg ik nooit antwoord op concrete vragen, hoe vaak ik de vraag ook stel - steeds wordt er omheen gedraaid. In jouw antwoord ga je diep in op het feit dat "goed" en "fout" geen absolute begrippen zijn, maar afhangen van het denkkader van degene die (be)oordeelt. Er zijn echter dingen (denk ik) die altijd "slecht" zullen zijn. Bijvoorbeeld het toebrengen van pijn of leed aan een willekeurig persoon. Onder brandweermannen, boswachters, bejaardenverzorgers enzovoort zijn mensen, die dit soort "puur slechte" dingen doen. Bestaan zulke mensen ook onder de groep die over paranormale gaven beschikt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedacht me nog iets over jouw reactie. Jij zegt dit: "Of die inbreker die een uitgemergeld katje aantrof, waarop hij het katje voorzag van een flink bord melk en een schaal kattenvoer?" Dat vind jij goed (vind ik ook wel), nog steeds vind ik dit een onderdeel van de persoon en de perceptie. Maar een paranormaal doet ook wel slecht dingen hoor. Hij zal heus wel eens een mug doodslaan die om zijn oor zit te buzzen.
Dit is slecht, zeker voor boeddhistische monniken.
Dus voor alles is er wel iets slecht en voor alles is er wel iets goed. Dat ligt aan de persoon die de beoordeling maakt. In jouw voorbeeld van het pijn of leed aan een willekeurig persoon toebrengen. Dat zal voor de ene persoon als slechter worden beoordeeld dan voor een andere persoon. Misschien zal er wel een persoon zijn die het als goed bestempeld.
Elke bestempeling heeft de gradatie van intensiteit en natuurlijk de ene of de andere kant. Goed of slecht.
Voor personen die iets als slecht beoordelen, zal iemand ook als slecht beoordelen die het slechte als goed beoordeeld. Maar die nu ook als slecht is beoordeeld zal diegene die hem beoordeeld ook als slecht beoordelen. Snap je het nog? In feit is er een gebeurtenis, niet goed of slecht. Het is de beoordelaar die daar door eigen ervaringen, leerschool en drama's die er een label aanhangt en er een intensiteit meegeeft.
Dat is alles. Het zegt meer over de beoordelaar dan over de situatie of de ander. Ik zou trouwens niet weten wie de hardcore paranormalen zijn. Misschien wil je dat delen via een PB?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor je vraag, want ik lees hier ook soms antwoorden die niet in het gangbare rijtje passen, maar heb in mijn antwoord elders op deze vraag, dit geprobeerd uit te leggen.Het is ook een goede vraag omdat het bij velen hier onduidelijk is, goed te zien aan de punten die je al voor je vraag hebt.
Cryofiel
13 jaar geleden
@gdanonym, natuurlijk is alles een kwestie van perceptie en interpretatie bij degene die er iets van vindt. Ik zie echter in discussies op GV dat een aantal paranormaalgelovers van mening is, dat iemand met paranormale gaven per definitie een door en door zuiver, eerlijk, oprecht en goed persoon is. Dus ongeacht wat je als goed en fout ziet: iemand met een paranormale gave is perfect. Hoe dan ook. Dat kan ik niet geloven - het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat iedereen die een paranormale gave heeft, een perfect persoon is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo, het is een geloof. Jij kunt het niet geloven is ook een geloof.
Geloof in God is er al heel lang. Ook dat God het ultieme goede is. Het blijft een geloof. Wat ik nu moeilijk te geloven vind, is waarom jij heel vaak iemands geloof betwijfeld. Ik snap dat je die mensen probeert te doorgronden wat hen drijft. Maar dat probeer ik ook van jou te snappen. Jij hebt me eens vertelt dat je 20 personen kent die allemaal zijn meegetrokken door verkeerde 'paranormale' mensen. Dit is de enige houvast en info die ik heb om jou een beetje te begrijpen.
Zie ik het goed als dat jij die 20 personen zou willen snappen en je daarom deze vraag stelt? Als dit de achtergrond is van je vraag, dan zou ik daar een antwoord op kunnen geven.
Dan zou de vraag veel scherper gesteld kunnen worden: Waarom komen bepaalde mensen in de ban van kwakzalvers? Met als toevoeging: graag vanuit het oogpunt van die bepaalde mensen en niet de kwakzalvers. Want dat laatste weet jij zelf wel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik betwijfel het geloof niet - en dat is ook niet waar het mij bij deze vraag om ging. Het gaat ook niet om kwakzalvers - die hebben er al helemáál niets mee te maken, ik had er zelfs niet aan gedacht bij het stellen van de vraag. Het gaat puur om mijn observatie dat paranormalen, zoals ze hier op GV worden beschreven, steevast rustige mensen zijn die niet opvallen, meer luisteren dan spreken, altijd zeer respectvol zijn, altijd alleen maar goede intenties hebben, nooit fouten maken, nooit iets kwaads zullen doen, enzovoort, enzovoort, enzovoort. Echt, als je veel van die beschrijvingen hier op GV mag geloven, zijn het een stelletje heiligen. Daarom heb ik mijn vraag gesteld: waarom zou dat zo moeten zijn? Hoe kunnen de paranormaalgelovers zo geloven in de "heiligheid" van ALLE paranormalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, succes met je vraag. Ik mijn optiek zijn het veelal gewoon mensen die de vrede hebben gevonden in hun leven. Zoals vele andere mensen ongeacht hun beroepsgroep. En zoals er vele zijn die niet de vrede hebben in hun leven. Of er zelfs heel ver vandaan zijn. Met het helpen van mensen gaat het er in mijn optiek om, om die mensen te helpen ook hun eigen vrede te vinden. En soorten afsluitingen van datgeen ze hebben geleden. Ik ervaar paranormalen (gelovers) dat die dichter bij hun zelf en hun gevoel staan als anderen. De enige plek waar je werkelijke vrede kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Een brandweerman die 100 mensen uit huizen heeft gered en de volgende dag door rood rijdt en iemand doodt.
-Moeder Theresa die via de telefoon herhaald een chauffeur van een vrachtwagen met hulpproducten uitscheldt om op te schieten, waarna deze 6 kinderen omver rijdt
-De uitvinder van dynamiet, die daarna mensen via een grote en prestigieuze prijs ieder jaar stimuleert om goed te doen voor de wereld (en anders had iemand anders dynamiet uitgevonden).
-Atoombom uitvinden zodat iedereen daarna een stuk banger is een grote oorlog te beginnen. Heel snelle voorbeelden, maar de wereld is iig niet eenvoudig.
Cryofiel
13 jaar geleden
@middlename, inderdaad, de wereld is niet eenvoudig. Dat vind ik nou ook. Daarom vind ik het des te meer verbazend dat hier op GV paranormalen rondschrijven die vinden dat de wereld WEL zo eenvoudig is. Voor hun zijn ALLE paranormalen 100% goed. Dat kan ik dus niet geloven. Net zoals jij het niet kunt geloven. Vandaar dat ik deze vraag stelde.

Het beste antwoord

Ik heb de ander1e antwoorden bewust NIET gelezen om mijn persoonlijke opinie hierdoor niet te laten beinvloeden.
Mocht mijn antwoord deels gelijkluidend zijn aan die van anderen, dan berust dat op toeval, danwel eenzelfde inzicht, niet op- basis van afstemming en/of communicatie.
Dit gesteld hebbende , het volgende.
Alle mensen hebben geestelijke eigenschappen, ze hebben een onderbewustzijn , een voorstellingsvermogen en een bepaald inlevingsvermogen (empathie) die soms lijkt op telepathie maar toch anders is.
Mensen die zelf op een zuivere wijze spiritueel functioneren , kunnen zich soms domweg niet voorstellen dat anderen daar anders mee omgaan.
Je zou dat naiviteit kunnen noemen , maar dat betekent onschuldigheid, ze kunnen zich niet verplaatsen in het negatieve deel van geestelijke werelden, in de vorm van belevingen.

Er zijn echter ook mensen die paranormale krachten bewust ongunstig pogen te gebruiken, zoals bij vormen van voodoo, black magic etc.

Dat laatste bewijst al dat de paranormale wereld wel degelijk een duistere kant kent, helaas.

het niet (h)erkennen daarvan kan ook voortkomen uit een angst voor deze wereld met het besef dat daar ook sterke manipulatie, vervloeking (!) en ander lelijks uit weg kan komen.
Zonder te willen preken wijst de BIJBEL daar uitdrukkelijk op, hele epistels, zoals Deuteronomium maar ook het nieuwe testamentische 1 Johannes 4 vers 1t/m 6 geeft onomwonden aan dat er geesten zijn en dat we die moeten beproeven of ze uit God zijn, blijkbaar zijn er dus ook die NIET uit God zijn en dan wordt voornamelijk bedoeld de demonen (ook wel wereldgeesten genoemd) en de werken van het vlees ofwel onze eigen geestelijke kracht maar dan het ongunstig deel daarvan wat ons aanzet tot haat en zonde.
Hoe dit in elkaar steekt, daar zijn boeken over te schrijven en daar vallen nog veel boeken over te schrijven.
Ik ben echter weer eens door mijn tekens heen.
Het is uitdrukkelijk niet mijn bedoeling mensen te beledigen , kan hetgeen ik geschreven heb toch zo opgevat worden dan is dat onbedoeld en daarvoor dan mijn welgenmeende excuses.
Nu pas ga ik de andere antwoorden lezen en eventueel reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

goed en slecht
zijn begrippen die de mens zelf geeft.
het ligt meer aan welke ervaringen je opdoet
bij de een of de andere paranormale mens.

ik ken een aantal mensen die met deze eigenschap
het paranormaal zijn te maken hebben.
ze hebben stuk voor stuk hun eigen specialiteit
ik label het niet onder goed of slecht.

zeker weet ik wel dat twee van hen, heel prima mensen
overigens, regelmatig worstelen met hun 'gave'.

Toegevoegd na 1 minuut:
over aanwijzingen... ik ga uit van de ervaring die ik met hen heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist+1
in nederland moet je ervoor studeren
in andere landenkrijg je die gave bij geboorte of na overlijden van je vader die dat ook had.
ik heb laatst een bezocht die kon mij alles vertellen wat ik wilde horen .
die kon dat niet weten van mezelf .
in een ander land was dat .
ik heb er geloof in.
een slechte gaat jou eerst uithoren om jou iets later hetzelfde te vertellen
ik geef niks kwijt omdat ik alles van de persoon wil horen mede omdat het geld kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk omdat ze geloven dat alleen een goed mens zo'n gave 'krijgt' ik denk dat niemand alleen goed of alleen slecht is. het gaat erom hoe je over het algemeen herdacht wordt, zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paranormalen hebben meestal mensen met problemen als klanten. Deze klanten verwachten iemand die aardig en begrijpvol is voor hun probleem. Iemand zou eerder naar een aardig dienst verlener gaan met een persoonlijk probleem (geldt ook voor psychologen, coaches, etc').

Maar er zijn ook bekende paranormalen die hun faam hebben opgebouwd rond een slecht imago zoals Aleister Crowley. Ook zijn er zogenaamd "zwarte magie" beoefenaars die hun krachten verhuren om wraakacties en macht over anderen te realiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Cryofiel;

Los van hoe je over paranormaliteit denkt, volgens mij maak je een fout door ze met beroepsgroepen te vergelijken. Iemands paranormale 'talent' zou je volgens mij hooguit als sterk of zwak ontwikkeld kunnen zien. En daar tegenover staat dat er altijd mensen zullen zijn die makkelijk te overtuigen zijn van iemands gaven, dat maakt de paranormalen nog niet beter, integendeel misschien zelfs. Een 'goede' paragnost zou in mijn sceptische ogen iemand zijn die niet probeert zijn gave op te dringen of te gelde te maken. Dan blijven er dus al gauw veel slechte over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een verzet is tegen dat eeuwige gestigmatiseer van paranormale mensen. Iedereen wordt vergeleken met een Jomanda, Char etc. en hebben hier een mening over die vaak niet op feiten zijn gebaseerd.

Het is niet wetenschappelijk bewezen, kan niet, geldkloppers etc. Daar wordt je wel eens moe van.

Ik ben het helemaal met je eens dat het niet ligt aan welk beroep je uitoefent of je "goed" of "fout" bent. het gaat er om wat je intentie is en of je uit bent op alleen maar persoonlijk gewin (kost wat kost) of, naast inkomsten, ook goed wilt doen voor je klanten.

Je leest nergens dat een boer niet wetenschappelijk bezig is. Helaas zijn er onder het mom van wetenschap ook heel veel mensen dood gegaan aan medicatie, operatie of andere wetenschappelijk bewezen methodes/middelen. Dat zegt dus ook helemaal niets.
Of je een goed mens bent en leert van je fouten DAT is wat in mijn ogen telt. Ook dat is trouwens subjectief want wat ik een "goed" mens vindt, hoeft een ander weer niet zo te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou nog eens een goede vraag zijn: Wat vinden paranormale personen van Char, Jomanda, ect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het paranormale mensen zijn met de juiste intenties, oordelen ze niet over mensen waarover ze alleen maar viavia iets horen. Dat zouden meer mensen mogen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via-via? Wat is er via-via aan mensen die hun zogenaamde gaven gewoon op tv tentoonstellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet rechtstreeks omdat het niet jouw eigen ervaring is met die personen. Je hebt de mensen die het doen en ondergaan niet gesproken, je was er niet ter plekke. Dat bedoel ik. Dat is nog steeds via de TV en niet via jouzelf.
Je kunt er over oordelen als je zelf bijvoorbeeld een sessie met die persoon hebt gedaan.
Ik zeg niet dat zij zuiver bezig zijn OF niet maar dat kan ik ook niet beoordelen (zie hierboven).
Het is niet aan mij om een oordeel te geven over mensen die ik niet ken en geen vragen heb kunnen stellen over hoe iets precies is volgens hen en de dingen niet met mijn eigen ogen en oren rechtstreeks heb kunnen vernemen.
Ik kan dus ook niet beoordelen of het gaven zijn of "zogenaamde" gaven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt wel oordelen dat paranormale gaven überhaupt niet nodig zijn voor wat die persoon doet.
Helemaal waar. mensen die zich bezighouden met het paranormale en spiritualiteit hebben doorgaans de instelling en/of overtuiging, dat wanneer je meer spiritueel 'ontwikkeld' bent, je ook meer heilig zou zijn.

Niets is minder waar, spiritualiteit heeft niets met heiligheid te maken.
Het 'bewustzijn', houdt zich totaal niet bezig met roken, drinken of welk ander gedrag dan ook, waar mensen wel meningen, oordelen en veroordelingen over vormen.

Ook hier zijn het weer de mensen zelf (the 'mind'), die zich 'ergens' willen positioneren.
'Ergens' is niet HIER, het bewustzijn zelf is altijd en alleen maar HIER!
Geen heiligheid, geen goed of slecht,
alles = niets
en niets = alles
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een typisch westers vooroordeel.

Wij roepen oh en ah bij een paranormaal begaafd persoon, en we lachen die domme inboorlingen uit die zeggen dat ze behekst, betoverd of ziek gemaakt zijn door voodoo en dergelijke.

Bij Antillianen is het nog altijd heel gebruikelijk om een klein kindje wat blauwsel op het hoofd te smeren, om het 'boze oog' te weren. En zo zijn er nog wel andere voorbeelden van gebruiken om te voorkomen dat paranormaal begaafde mensen die slecht willen, de ander schade toebrengen.

Een paranormaal begaafd iemand kan zijn of haar gave ten slechte gebruiken. Of een ander daar ontvankelijk voor is, is een tweede.
Wij zijn zo verwestert en zo 'nuchter', dat de meesten van ons nog slechts uit zijn op sensatie en avontuur als het om paranormale krachten gaat.
Dat het ook tegen ons kan werken, realiseren zich maar weinigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist! Mooi antwoord!
het kan ook tegen ons werken.
+1
Goed en kwaad bestaan helemaal niet. Het is slechts een perceptie van de persoon die de beoordeling maakt. Deze beoordeling wordt gemaakt vanuit zijn eigen historie en ervaringen.
Juist diegene die geraakt wordt door iets zal eerder een specifieke label opleggen dan voor iemand waarbij iets neutraal blijft.
Zo is de een gevoeliger voor een automobilist welke gedronken heeft dan een ander. De een zal dan eerder het label slecht en kwaad gebruiken en de ander zal hiervan niets specifieks denken.

Jij hebt een specifieke gevoeligheid voor het paranormale en alternatieve en naar ik begrijp heb jij persoonlijke herinneringen op dit punt die eerder negatief zijn dan positief. Daardoor kan jij het paranormale eerder en eenvoudiger bestempelen met een label 'slecht'. Het is al een gevoelig punt voor jouw.

Sommige beoordelingen zullen door de grote massa worden overgenomen. Zoals bijvoorbeeld dat een pedofiel enorm slecht is. Hoewel nog steeds de een gevoeliger is dan een ander, kan het ook juist de overredingskracht zijn welke een ander meesleept, het zogenaamde (mis)bruik van de empathie.
Nu is een pedofiel in mijn ogen ook het kwaad en absoluut niet te vergelijken met een paranormaal iemand. Ik gebruik dit voorbeeld meer om de kracht van de mensenmassa en de intensiteit van overreding aan te geven. Waarom spreken de beelden van Haiti ons zo erg aan en kunnen wij het label slecht aangeven? Juist door die intensiteit van het drama en trauma welke we zien in de beelden.

Kortom, goed of slecht is slechts een perceptie welke soms door enorme intensiteit kan worden overgenomen door een massa.
De perceptie komt echter uit de persoon zelf, door ervaringen, verleden en drama's of trauma's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige eerdere negatieve ervaringen, kunnen een grote invloed hebben op het beoordelen van nieuwe ervaringen en dat van anderen, een volkomen normaal proces trouwens, maar soms wel heel belangrijk. Een ieder die het meer over wil varen naar de overkant, zal het meer zelf verschillend ervaren, maar het meer is voor iedereen het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Een paranormaal mens is een gewoon normaal mens.
Het is geen vak, dat je ergens op een school kan leren.
Het is het toelaten van gevoelens.
Het is je open stellen voor liefde en je openstellen voor het verdriet en de pijn van de ander.
De reactie die je hier op kan krijgen, kan je toepassen om de ander te helpen.
Niets meer en niets minder.

Ieder mens kan kiezen tussen zijn ratio en zijn intuïtie.
of wel tussen wat zijn verstand zegt en wat zijn gevoel zegt.
Deze twee hebben vaak oorlog met elkaar, bij de meeste mensen heeft het verstand het altijd voor het zeggen, bij heel veel mensen het verstand en het gevoel en bij sommige voornamelijk het gevoel, met het verstand als een soort opvangnet.
Dit zijn over het algemeen de paranormale mensen ( niet altijd)

Omdat de paranormale mensen ook gewoon mensen zijn, kunnen deze ook verkeerde dingen zeggen en doen.
Als hun gevoel te veel in het gedrang komt, gaat hun ratio weer meetellen, de behoefte om de ander even te vertellen hoe het in elkaar zit, het terugpakken van de ander omdat je door hem/ haar aangevallen wordt, komt niet uit hun gevoel en liefde voor de naaste, maar meer uit de overlevingsdrang, sterker te willen zijn dan de ander.
Dit is vaak uit te leggen als het kwaad en slecht.
Maar ook dit gedrag is normaal, we hebben er allemaal mee te maken, het is een onderdeel van je plaats in de maatschappij, bepaalt door de evolutie.

Wat wel opvalt, dat alle mensen die ik ken en paranormaal zijn, allemaal ongeveer van het zelfde type zijn, het zijn allemaal rustige, kalme mensen, die goed kunnen luisteren naar de ander en alleen al door te luisteren veel mensen kunnen helpen.
Vaak leven deze mensen in hun eigen wereldje, enigzinds afgesloten van de "gewone" wereld, ze zijn meestal ongemerkt onder ons en willen juist niet opvallen, ze hebben een zeer sterke drang anderen te helpen, vooral de zwakken en verdrukten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik beschouw het paranormale, als een buitengewoon gevoelig persoon. Er zijn verschillende technieken en theorieën die je kunt toepassen om het je te leren.
In mijn ogen heeft iedereen zulke gaven, alleen weten ze nog niet hoe ze die kunnen ontwikkelen. Het voelen kun je leren.
De een wat sneller als een ander. Soms wordt je ermee geboren.
In mijn optiek is het een school, je leven is een school en je ervaringen. Maar er zijn mensen die anderen hierin begeleiden.
Het paranormale is niet altijd goed. Bij altijd goed komt het neer op de spiritualiteit! Volgens het geloof van de spiritualiteit, is niks slecht en alles goed, en het paranormale is maar een heel klein onderdeel van spirituele geloofsovertuigingen. Je bent heel spiritueel als je zelfs je medemens kunt vergeven die je het meest gruwelijkste dingen heeft aangedaan. Daarom zal ik nooit niet een spiritueel persoon worden, want boosheid is ook emotie, maar ik geloof al van baby's af aan wel in het paranormale. Zoals geesten en Engelen, en het enige wat vast staat wanneer je geboren wordt is de dag dat je sterft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord +1
1 Wat is goed en wat is slecht?
2 Alle mensen zijn mensen, dus zijn allemaal goed en slecht
3 De moleculaire wereld laat het niet toe alleen goed of alleen slecht te zijn. Alles heeft invloed op alles, dus altijd goed en slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
1. Mee eens.
2. Mee eens. Daarom heb ik deze vraag gesteld: er lopen hier namelijk een paar paranormaalgelovers rond, die beweren dat ALLE paranormalen ALTIJD volkomen "goed" zouden zijn. Ik vind dat persoonlijk volkomen ongeloofwaardig, maar die paranormalen zijn er kennelijk heilig van overtuigd. 3. Begrijp ik niet.
De mens staat centraal in elke religie of geloofsrichting. De mens kan goed of slecht zijn of het nu de katholieke kerk betreft of paranormaal begaafden. Men moet dus altijd op de hoede zijn of het nou om priesters, Rabbis of P.begaafden gaat. Ik wil wel even stellen dat je altijd priester kunt worden terwijl een gave zich simpelweg aandient. Mensen met gaven zijn per definitie gevoeliger en gevoelige mensen zijn mensen die zich vaker het leed van anderen aantrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus, goed gezien!
Net zoals er goede wetenschappers zijn en slechte.
Het is onzin te stellen dat paranormalen altijd goed zouden moeten zijn.
Het is goed, als je je gaven in dienst van de mensheid stelt, zonder er rijk van te worden, of om je ego op te krikken, met liefde als basis.
Het is fout als je andere mensen wilt manipuleren, door er zelf beter van te worden, of je wilt verrijken ten koste van anderen.
Zo is het met alles in het leven, je hebt goed en fout.
Het gaat erom wat je drijfveer is, kies je voor goed of voor fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed en slecht, koud en warm, zwart en wit. We gebruiken deze termen om te vergelijken.

Hij = mannelijk/vrouwelijk

In feite is iedereen goed op zijn manier. Wij bepalen of iemand goed is of slecht is.
Er zijn mensen die paranormaal begaafd zijn en niks met deze gave doen! Zijn zij dan ook goed? Want zij gebruiken hun gave niet! Zoals wij zeggen is dat hun goed recht of is het fout krom. Bepaal jij maar!
Iemand heeft de gave om een dierbare van jou te helpen misschien zelfs te redden van een gewisse dood. Echter hij gebruikt die gave niet. Is hij dan een goede of slechte persoon.

Vergelijk het hier maar mee. Je bent ambulance broeder en dient een persoon onmiddellijk een bloedtransfusie te geven. Echter het slachtoffer is Jehova. Deze heeft een kaartje bij zich dat hij geen transfusies wil. Wie is er dan de goede of slechte persoon.
Als hij de transfusie toedient dan is hij voor mij goed want hij redt een mensenleven. Voor de geloofsgemeenschap van die man zal hij worden afgeschilderd als een slecht mens, omdat deze geen respect heeft voor het geloof van die groep mensen. Goed en slecht zijn relatief en het zijn altijd andere mensen die bepalen wat goed en slecht is.

Alles in mijn praktijk gebeurt vanuit een goed hart met heel veel verlichting (en ook nog energiezuinig). Alles wat ik doe vind ik goed. Anderen hebben hun eigen mening.

Ben benieuwd naar je reactie!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een gezegde. Ze bedoelen het vaak goed. Maar helaas niet allemaal. Sommigen gebruiken hun talent alleen maar voor zichzelf. Wees voorzichtig als zij om geld vragen. Gratis hulp met liefde gegeven is de beste hulp. En dan is het aan jou om te beoordelen of hij of zij een goed mens is.