Kan iemand de ademhaling bij meditatie beschrijven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In... Uit... In... Uit... Eigenlijk heel normaal. Wat natuurlijk heel belangrijk is (ook bij QiGong en TaiChi) is dat je zonder kracht ademt. Alles zo ontspannen mogelijk. Er zijn diverse ademhalingstechnieken en is specifiek afhankelijk als je een bepaalde meditatie beoefend. In de basis is het goed om naar je buik te ademen. Hierbij worden de longen getraind en gestimuleerd om zich volledig te vullen. Uiteindelijk, als je zeer gevorderd bent, dan zal je ademen op de Chi. Net zoals nu doe je de ademhaling automatisch. Maar op de Chi is het alsof je ademhaling drijft op iets. Met lange pauzes tussen de in en uit. Soms zijn die pauzes zolang dat het lijkt alsof je gestopt bent met ademhalen.

Heel rustig en relaxt ademhalen.

Je neem tonder het mediteren veel diepere teugen lucht en verbeterd daarmee de ademhaling met 17%, zo voel je je dan ook stukken beter.

Het ideaal is natuurlijke ademhaling, zonder bewust te sturen. Maar heel veel mensen hebben zichzelf een wat krampachtige, oppervlakkige manier van ademhalen aangeleerd, dan kan (tijdelijk) de ademhaling wel sturen uitkomst bieden. Wat goed werkt, is om bewust helemaal uit te ademen. Adem uit met je buik (je middenrif). Je lichaam reageert dan vanzelf met een reflex om in te ademen met de buik en niet (alleen) met de borst, die inademing kun je dan vanzelf laten komen. Dus niet 'halen', dan wordt het geforceerd. Dan een kleine pauze, van één of twee seconden, en weer uitademen.