Wat is de betekenis van het symbool voor het Keltisch kruis?

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat is de betekenis van die versieringen van het hoge kruis (zie afbeelding).

Toegevoegd na 11 minuten:
Wat is de betekenis van het zonnewiel?

Jammer dat die Nazi's zoveel symbolen hebben misbruikt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

De Keltische kruisen zijn een verbinding van het Keltische met het kristelijke geloof.
Een christelijk kruis dat omgeven is door een cirkel die het zonnewiel vertegenwoordigt.
Daarmee beelden de kelten een verband uit tussen hun oude religie en de nieuwe.
Het zonnewiel staat voor gezondheid, dapperheid en zelfverzekerdheid, het kruis voor de bijstand van een beschermengel.

Helpt als talisman.

Een robuuste gezondheid te krijgen en te behouden.
Moed en zelfverzekerdheid te bevorderen.
Zich in de bovenzinnelijke wereld te begeven.

Beschermt als amulet tegen.

Gevaren tijdens lichamelijke en geestelijke reizen.
Terug deinzen bij woordenwisselingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een kruising van een Christelijk Kruis en een Heidens Zonnerad, dat verwijst naar de zon en de Arische tradities.

Toegevoegd na 22 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Keltisch_kruis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit symbool is een van de bekendste Keltische kruizen. Keltische kruizen zijn ontstaan in de 8ste eeuw in Engeland en Ierland. Vermoedelijk is het teken geïnspireerd op de Noorse mythologische god Odin.

Het symbool is een samenvoeging van een zonnewiel en een kruis, maar wordt ook wel gezien als het mannelijke en vrouwelijke symbool gecombineerd. Dit specifieke kruis heeft een negatieve lading doordat het gebruikt wordt door Nazi's en skinheads.