Omdat de mensen een geweten hebben.Waardoor ze kunnen inschatten wat de resultaten van hun gedrag zullen zijn
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ha, die Tomby;

Dieren hebben dat net zo goed, maar het is alleen veel meer op hunzelf en hun overlevingsdrang gericht dan bij ons. En dat besef van goed en kwaad bij mensen is ook grotendeels beschermd door een dikke laag welvaart. Op het moment dat het op overleven aankomt zullen bij veel mensen de ideëen over goed en kwaad hevig omslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dieren ook hoor
als mijn honden iets fout hebben gedaan
en ik kom thuis begroeten ze me niet
dan weet ik gelijk dat ze iets hebben gedaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor : jouw lichaamstaal waarschuwt je honden, dat jij niet onbevangen binnenkomt en blij bent ze te zien, maar iets uitstraalt van :'Wat hebben ze nú weer uitgevroten????', en je speurt de kamer af naar bewijsstukken a,b of c.
Elke hond denkt dan : roedelleider groet ons niet - is gestresst - iets niet okay in de wereld - gedeist houen dus....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt niet....
ik heb 2 herders en altijd zijn ze blij tot een keer kom ik thuis geen hond te zien
allebei hielden ze zich weg ik roepen en zag me slaapkamer deur open
ja 4 grote gaten in mijn matras hadden ze gemaakt
me dekbed kapot
en de afstandbediening kapotgemaakt
Volgens mij hebben veel dieren dat ook. Bij veel diersoorten is het namelijk zo dat ze niet een dier uit dezelfde diersoort aanvallen om op te eten.
Ik denk dat je dat wel kan vergelijken met ons besef van goed en kwaad, wat er evengoed op gericht is om de kans te vergroten dat de mens als soort beter overleeft.
En bij veel mensen is het besef van goed en kwaad ook alleen gericht op andere mensen, en niet op dieren (er zijn ook mensen die wel ook rekening houden met dieren, maar dat is toch maar een kleiner deel van de bevolking).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens kan kiezen omdat hij/zij verstand heeft.

En daarnaast beschikt hij zij ook nog eens over gevoel .

De mens kent daardoor gevoelens van mededogen of gevoelens van liefde.

Hij/zij weet door zijn/haar verstand wat hij de ander aandoet en zijn/haar gevoel veroordeelt het slechte in hem/haar eventueel.

Dieren staan op een veel lager niveau. Ze missen verstand alsmede gevoel.

Een dier zou in het algemeen ook geen hulp bieden aan een ander, noodlijdend, wezen.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat laatste klopt niet, Ton, er zijn wel degelijk dieren, die een gewonde soortgenoot/roedel- of kuddegenoot verzorgen en bijstaan....
En voor mij staan er weinig dieren op een zó'n laag niveau als de soort 'mens' - je hoeft de krant maar open te slaan.....af en toe ben ik erg blij, dat ik geen kinderen in deze wereld gezet heb..... Met de bovenste alinea's ben ik het wél eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met die laatste regel zou ik voorzichtig zijn Ton. Dieren waarschuwen elkaar voor naderend gevaar. Heb laatst een filmje gezien van een schildpad die een andere op zijn rug liggende schildpad weer overeind duwde.
Wat denk je van st. Bernardhonden? Hebben veel mensen geholpen ook al hebben ze geen menselijk verstand.
Honden die hun baasje waarschuwen voor inbrekers of brand. Honden die hun baasje in nood verdedigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren hebben best een gevoel. Janken ze niet als ze gewond zijn en zijn ze niet verdrietig als een dierbare is overleden. Kunnen ze niet vrolijk zijn. enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zei niet dat een dier nooit hulp zal bieden.. ik zei..in het algemeen niet. Dat dieren elkaar waarschuwen is hun instinct, daar hebben ze geen beslissingsmacht over. Ze 'moeten gewoon iets' Ze kunnen niet anders beslissen. Een hond beschermt de groep. Hij waakt over de eigendommen van de groep..is instinct..maar heeft weinig tot niets met gevoel te maken. Wat Gdanonym zei klopt wel..sommige dieren kunnen zich echt hechten aan mensen..en kunnen daardoor 'iets als verdriet' hebben. Geen verdriet zoals een mens dat heeft..maar voor hen iets onverklaarbaars. Dank jullie wel voor je reacties.. Gr. Ton
Het verschil is niet zo zwart/wit. Mensen hebben een geweten omdat dat nodig is om in ingewikkelde sociale groepen te kunnen functioneren, dieren die in groepen leven hebben dat dus ook nodig het is alleen vaak van een lager niveau.
Een krokodil zou ik weer niet op zijn blauwe ogen vertrouwen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben goed en kwaad nodig om hun slechte gebeurtenissen als een kwaad te bestempelen. Om het als slecht te bestempelen.
Aangezien ze dit nodig hebben, hebben ze ook een polarisatie nodig, een tegenovergestelde. Dat is dus het goede.
Als een geliefde van je een ongeluk krijgt, dan wordt dat bestempeld als het kwaad, als slecht. Daarmee is het eenvoudiger om die gebeurtenis op dat moment een plaats te geven.
Goed en kwaad bestaan alleen maar om je emoties op een redelijk eenvoudige manier een plek te geven.

Goed en kwaad bestaan eigenlijk niet. Elke gebeurtenis is een gebeurtenis welke ervoor dient om je te helpen. Daarom bestaat goed en kwaad niet. Er is alleen maar een zijn.

Ik was tot voor kort een heilig gelovige van het goede en het kwade. De twee tegenovergestelde. Wanneer die twee uiteindelijk in balans komen, bestaan ze niet meer. Dan is er alleen maar 'zijn' over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dit een heel goed antwoord...
en ook erg mooi onder woorden gebracht - dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer een dikke plus Gd!
Dieren kennen maar één wet : Overleven.
En als één onervaren dier een jacht verknalt door voortijdig uit de dekking te gaan, en daardoor het prooidier te waarschuwen, krijgt hij/zij wel degelijk 'straf'. Denk hierbij aan een groep leeuwinnen met opgroeiende welpen.
Een roedeldier dat probeert hoger op de rangorde te komen, en de grenzen van wat hij/zij 'mag' volgens de heersende rangorde overtreedt, wordt hij/zij door een ranghogere of door de roedelleider op z'n plaats gezet en niet al te zachtzinnig afgestraft. Want de rangorde moet duidelijk zijn om goed te kunnen overleven.
In een groep chimpansees zal een macho-manneke, die probeert te paren, gestraft worden door de groepsleider : de wijfjes zijn van hem, om zijn eigen genen door te geven.

Bij mensen is dit heel anders geregeld, zoals in de antwoorden hierboven al is aangegeven. Omdat wij, door ons verstand, ons buiten onszelf kunnen plaatsen, en ideeën kunnen uitwerken : als ik zus doe, zou er zo kunnen gebeuren, wat zijn de gevolgen, voor anderen en voor mezelf...Wij zijn bezig met zo goed mogelijk te Leven, en wat 'goed' is, moet ieder mens voor zichzelf uitdenken. En het risico nemen, dat 'zijn' goed voor anderen helemaal niet goed uitpakt, en als 'slecht' beoordeeld wordt.

Dieren kennen geen discussies, meningsverschillen, of ideologieën, geen opgelegde en bedachte normen en waarden, geen overleveringsboeken met gedragsregels.

Juist omdát we die hebben, is het erg jammer, dat wij ons egoisme en onze ijdelheid niet beter kunnen hanteren.

Eigenlijk zijn wij de 'slechtste' dieren die er op deze prachtige aarde rondwandelen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren leven instinctief en mensen hebben het vermogen te redeneren, met andere woorden: op grond van ethische overwegingen waarde te hechten aan het een en andere zaken te verwerpen.
Dieren vertonen vaak ook zeer goed gedrag ( bijvoorbeeld troosten als je verdriet hebt) maar dat is echt allemaal instinctief.
Overigens hebben niet alle mensen een gezond besef van goed en kwaad. De gewetensfunktie van psychopaten is niet of nauwelijks ontwikkeld. Veel gevangenissen zitten er vol mee..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is goed en wat is kwaad?
Dat kunnen mensen heel beperkt bepalen, wel meer dan dieren die geen besef hebben van consequenties voor de lange termijn.

Een hond heeft iets gedaan wat niet mag van zijn baas, hij kon zijn instinkt niet overwinnen en heeft dat stukje vlees van het aanrecht gepakt, hij verwacht zijn straf maar hij denkt niet over zijn baas die belangrijk gasten verwacht en zou een special diner voorbereiden. Het is voor haar schoonmoeder met wie ze een moeilijk relatie heeft en daarom een bijzonder diner met de hele familie.... nu verpest een echte drama.
Daar is de hond niet bewust van. Hij is alleen bewust van het feit dat hij heeft een lekker stuk vlees gegeten wat niet mag en nu komt straf.

Mensen kunnen beter de consequenties van hun acties voorzien en kunnen zich verplaatsen (tot een zeker mate) in de gevoelens van een andere persoon ze hebben een breder besef van goed en kwaad dan dieren maar kunnen niet een ultieme oordeel geven over wat is goed en wat is kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat wij mensen een ziel hebben en dieren niet o.a.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens heeft besef van goed en kwaad omdat het bij ons ingeschapen is.
Goed en kwaad is nodig om ons te kunnen spiegelen, zodat elke dag er een keuze is.
Het belangrijkste is om goed en kwaad in evenwicht te brengen met elkaar, zodat er een goede balans ontstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een evolutionaire verklaring wil lezen voor het ontstaan van een gedragscode die wij als 'moraal' betitelen (wat impliciet betekent een onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad) dan beveel ik je het boek aan 'van Nature goed' (engels: Good Natured) van de schrijver/primatoloog Frans de Waal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om met het laatste te beginnen...
Als een dier voelt...merkt...dat jij ...ze geen kwaad doet...dan doen ze jou ook geen kwaad.
En dat is nou het grote verschil met De Mens...
Als heel wat mensen merken...dat jij ze geen kwaad zal doen...zullen ze jou juist een poot uitdraaien.
Oplichten, bedriegen, etcetera.
Neem bijvoorbeeld mensen die invaliden overvallen in hun rolstoel...dat gebeurt...Die mensen zijn geestelijk niet zo in orde...die dat doen.
En bovendien...het toppunt van laf heid!
Laffer kan eigenlijk niet...nou een dier mishandelen die zich ook niet kan verdedigen.
Maar ....gelukkig hebben sommige mensen WEL een goed besef van Goed en Kwaad.
Wie kwade dingen doet...zal zich daarbij niet goed voelen vanbinnen.
Ik wordt er letterlijk en figuurlijk ZIEK van.
Maagpijn...van hier tot Tokio.
Het is de zaak en de kunst...om je kinderen...en kinderen in het algemeen...te leren wat goed en fout is.
Dat is de taak van de ouders.
En je kind als een rascist opvoeden...is dus fout!
Dit is maar een voorbeeld.
De goede mensen moeten de kwade mensen besmetten met hun goedheid. Zodat ze ook goed worden.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hebben wij doordat (wij) ofwel, adam en eva, eva van de boom des kennis des goeds en des kwaads heeft gegeten en adam ook, vroeger in het paradijs waar alles goed was geen kwaad te bekennen. maar God had een boom in de hof van eden gezet waar wij niet van mochten eten, de boom dus des kennis des goeds en des kwaads, doordat adam en eva ervan hebben gegeten kregen wij kennis van het kwaad en werden we uit het paradijs gezet, waar de leeuw naast de lammetjes leefde, dus in de dierenwereld is dus ook wel wat veranderd. dat is mijn visie hierop van de Bijbel uit en dat geloof ik.

Toegevoegd na 21 uur:
ps de dieren lijden doordat de mens heeft gezondigd
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren hebben het ook. Alleen het mensdom heeft zichzelf op een voetstuk geplaatst en zichzelf superieur verklaart. Vooral religies zijn hier heel goed in. En dan zelfs ook nog naar andere mensenrassen toe.

De laatste jaren wordt er ook steeds meer ontdekt over dieren waar alweer de religies vuur en vlam op tegen zijn. Zo is uit onderzoek gebleken dat veel vogels een taal hebben die net zo bewust is als wij mensen de taal gebruiken. Ook zijn er dieren die zich in intelligentie met mensen kunnen meten zoals dolfijnen, de octopus en de walvis.

Dat dieren schuldgevoelens hebben, weten van goed en kwaad, kan je bij honden goed merken omdat ze zichzelf vaak verraden in hun gedrag als ze stiekem iets uit of opgevreten hebben waarvan ze weten dat het niet mag.

Overigens, kijkend naar de diefstallen, berovingen, verkrachtingen, roofovervallen, inbraken , laster, smaad en achterklap en vele duizenden jaren van oorlog, marteling en holocausten kan men zich afvragen of wij mensen wel enig besef van goed en kwaad hebben.