Hoe beargumenteert de RKK de verrijzenis na drie dagen van Jezus?

In de bijbel (oa. in matheus 12:40) wordt vermeld dat Jezus Christus na drie dagen en drie nachten zal verrijzen. Als Jezus is gestorven op vrijdag middag en opgestaan is op zondagochtend is dat geen drie dagen en drie nachten. Maar hoe legt de RKK dat uit?

2.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geen idee naar zo zijn er talloze dingen in de Bijbel waarbij je je vraagtekens kunt zetten. Over water lopen, zee splijten, mensen die honderden jaren oud zouden zijn geworden, incest etc
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
RKK zegt:
Id cum grano salis accipe, quod nullus, qui iure credatur?
erotisi
4 jaar geleden
waar zegt RKK dit?

Antwoorden (1)

De geloofsbelijdenis spreekt van 'de derde dag verrezen uit de doden". Niet: "na drie dagen".

Je moet uitgaan van de joodse dagtelling.

"De joodse dag begint met zonsondergang. Daarom beginnen sjabbat en alle feestdagen met het verdwijnen van het daglicht en eindigen zij bij het verschijnen van drie sterren aan de hemel."

Dag 1: donderdagavond tot vrijdagavond
Dag 2: vrijdagavond tot zaterdagavond
Dag 3: zaterdagavond tot zondagavond
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
welke sterren zijn dat dan en hoe laat komen die op?
Computoon
4 jaar geleden
Dat vermeldt mijn bron niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heb je een link naar je bron?
Computoon
4 jaar geleden
https://www.beleven.org/feesten/kalenders/joodse_kalender.php Bovenstaande was niet mijn bron voor het citaat maar inhoudelijk staat er hetzelfde in als in mijn antwoord. Mijn oorspronkelijke bron krijg ik niet gevonden...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jezus op stierf op de voorbereidingsdag voor de sabbat (Johannes 19:31) op 14 Nissan en is opgestaan na drie dagen en nachten dat is 17 Nissan.
De Leidse vertaling vertaald “voorbereidingsdag” met vrijdag, dit is niet correct volgens de grondschriften.) Op welke dagen dit viel volgens de toenmalige juliaanse en onze huidige gregoriaanse kalender, dit weten we niet.
Dit weten we niet omdat we niet met zekerheid weten in welk jaar Jezus werd gekruisigd volgens de 70 jaarweken.( Daniel 9: 26,27) Er is geen eenduidige uitlegging van de 70 jaarweken onder de christelijke stromingen.
Er zijn ook verschillende theorieen en jaartallen ivm Jezus geboorte.
Dus we weten het niet met 100% zekerheid. Dit is ook helemaal niet belangrijk. De joden in Jezus tijd hielden zich aan Gds bijbelse kalender.
De bijbelse kalender heeft voor de maanden “namen” en voor de dagen van de week “cijfers“ .
Als vb... elke 7de dag van de week moesten zij de sabbath onderhouden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit kon op eender welke (naam)dag vallen in de toen gebruikte juliaanse kalender.
Er staat niet dat zij dit iedere “zaterdag” moesten doen zoals joden dit nu doen volgens hun aangepaste Hillel II kalender in je bron vermeld.
En als er staat “eerste dag van de week....,” dan is dit gewoon volgens Gds kalender de eerste dag van de week en niet de zondag zoals de RKK beweert met de opstanding van Jezus. De uitlegging van de geloofsbeleidenis(?) klopt niet.
Jezus is zogenaamd gestorven op goede vrijdag en zogenaamd opgestaan op zondag. Dit zijn 2 nachten en geen drie zoals door Jezus zelf is geprofeteerd.
Als Jezus op vrijdagmiddag is gestorven , dan gaan we de nacht van Donderdag op Vrijdag toch niet meetellen, of wel ? Trouwens een + voor je antwoord, het is een correct antwoord op de vraag, jammer niet in overeenstemming met de heilige schrift.