Bestaat er zoiets als een zesde zintuig?

Bestaat er zoiets als een zesde zintuig ? Want ik heb al best vaak onverklaarbare dingen meegemaakt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
5 jaar geleden
Wat noem jij 'onverklaarbaar'?
TurfGraver
5 jaar geleden
Het bestaan van een zesde zintuig is tot op heden wetenschappelijk niet aangetoond.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Yannickgame1994, In een vorige vraag stel je dat je paranormaal begaafd bent. Dat je geesten kan zien en hun aanwezigheid voelen en zelfs met hen van gedachten kunt wisselen.
Dan maakt het toch niet uit of wetenschappers zeggen dat een zesde zintuig wel of niet bestaat. Jij schijnt er in ieder geval eentje te hebben. Dat is toch het enige dat telt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Elf tips om het zesde zintuig te ontwikkelen.
https://www.bedrock.nl/11-tips-om-je-zesde-zintuig-te-ontwikkelen/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In het Hindoeisme bestaat er het derde oog en de ontwikkeling hier van. Wetenschappelijk is dat de epifyse. Wanneer deze ontwikkeld ontstaat er bewustzijn oftewel zelfrealisatie
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Tja, dat is de vraag natuurlijk. Er zijn vele mensen die dit beweren, maar wetenschappelijk is dit nooit bewezen. Hier is dus, net als op veel andere vragen, geen antwoord op.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het idee van dat we maar 5 zintuigen hebben, is eigenlijk al achterhaalde informatie. Het antwoord op je vraag is dus sowieso al "ja". Je hebt dus naast zicht, gehoor, smaak, reuk en gevoel (aanraking), ook een ruimtelijk gevoel, gevoel voor evenwicht en zelfs een soort van zintuigen in de aanhechting van je spieren zodat je weet waar je ledematen zijn. Al deze zintuigen sturen signalen naar je hersenen om je informatie te geven over je omgeving. Je hersenen zijn echter wel de zwakste schakel in deze keten van informatie, want die zijn voor de gek te houden en snappen soms de binnenkomende informatie niet. Maar ik denk dat jij meer naar een soort van paranormaal zintuig vraagt. Ik geloof niet dat mensen zoiets hebben. Onverklaarbare dingen gebeuren soms, en vaak helaas maar één keer, zodat je het niet kunt onderzoeken en het onverklaarbaar blijft. Anders kun je het onderzoeken, en misschien wel verklaren, maar dan is het paranormale er wel af.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het idee van dat we maar 5 zintuigen hebben, is eigenlijk al achterhaalde informatie. Het antwoord op je vraag is dus sowieso al "ja". Je hebt dus naast zicht, gehoor, smaak, reuk en gevoel (aanraking), ook een ruimtelijk gevoel, gevoel voor evenwicht en zelfs een soort van zintuigen in de aanhechting van je spieren zodat je weet waar je ledematen zijn. Al deze zintuigen sturen signalen naar je hersenen om je informatie te geven over je omgeving. Je hersenen zijn echter wel de zwakste schakel in deze keten van informatie, want die zijn voor de gek te houden en snappen soms de binnenkomende informatie niet. Maar ik denk dat jij meer naar een soort van paranormaal zintuig vraagt. Ik geloof niet dat mensen zoiets hebben. Onverklaarbare dingen gebeuren soms, en vaak helaas maar één keer, zodat je het niet kunt onderzoeken en het onverklaarbaar blijft. Anders kun je het onderzoeken, en misschien wel verklaren, maar dan is het paranormale er wel af.

Antwoorden (2)

Een zesde zintuig bestaat echt. Dat is althans wat Amerikaanse wetenschappers beweren.Onderzoekers in de Verenigde Staten hebben een zogenaamd “intuïtie-gen” ontdekt dat boven de vijf zintuigen (zien, horen, ruiken, proeven en voelen) staat. Het zesde zintuig beïnvloedt volgens hen de proprioceptie of het lichaamsbewustzijn van de mens.

De ontdekking deden ze door twee jonge patiënten met een zeldzame neurologische aandoening aan het Piezo 2-gen te onderzoeken. Wanneer de patiënten geblinddoekt waren, waren ze niet in staat te wandelen zonder te vallen. Ze konden ook de positie van hun armen en benen niet volgen toen de onderzoekers die voorzichtig verplaatsten. Iets wat de meeste mensen wel kunnen zonder te kijken.

Toch bleek het duo - van 9 en 19 jaar oud - wel in staat om pijn, jeuk, temperatuur en zachte aanrakingen te voelen. “Onze studie toont het cruciale belang van Piezo 2 aan bij de controle van onze zintuigen in het dagelijkse leven. De resultaten bewijzen dat Piezo 2 een gen is dat lichaamsbewustzijn creëert bij mensen”, aldus neuroloog Carsten Bonnemann. Een zesde zintuig dus, klinkt het.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wel typisch dat ze dit een 6e zintuig noemen. Als ik het zo lees kom ik uit op een verstoring in het doorgeven van de de impulsen van een zintuig, het kan ook een verstoring zijn in de verwerking van verschillende zintuig impulsen.
Sommige mensen lijken een 6e zintuig te hebben omdat ze heel snel verbindingen kunnen maken tussen verschillende inkomende impulsen van zintuigen. Zo hebben sommige mensen bijvoorbeeld een snellere reactie op iemands gezichtsuitdrukking dan andere, als je dan ook nog oog hebt voor de situatie, iemands lichaamshouding en omstanders dan kan het lijken alsof je de andere persoon kan lezen en de toekomst kan voorspellen.. een 6e zintuig. Het is echter niet meer een verschil in de verwerking in de hersenen vergeleken met andere mensen. Andere mensen hebben dat misschien op ander vlak of zijn gewoon wat rustiger in de verwerking,