Liefde en mededogen zijn de VRUCHTEN van meditatie.

Meditatie brengt op den (lange) duur je bewustzijn vanaf het fysieke lichaam bewust en langzaam door alle lagen van je zijn naar een bewustwording van zuivere gedachten.
Als je die staat eenmaal hebt bereikt zijn ondermeer liefde en mededogen het uiteindelijke gevolg.

Dus ja.... meditatie zonder liefde en mededogen heeft waarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zegt dus, je mediteert zonder en als je het goed doet, krijg je het als resultaat van het mediteren.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is wat ik zeg :) Veel mensen denken vanuit het negatieve. Meestal begint men te mediteren met als doel het denken tot rust te brengen. Hoe beter je daarin slaagt.. hoe helderder je geest.
een heldere geest geeft heldere gedachten. Heldere gedachten zijn positief. Net zo als liefde en mededogen positief zijn. Bedankt voor de plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je doepie! lijkt me heerlijk om eens samen met jullie te mediteren!

Andere antwoorden (4)

Mediteren kan er voor zorgen dat je tot rust komt. In dat geval heeft het waarde. Ook al gaat het niet met liefde en mededogen gepaard.
13 jaar geleden
Meditatie heeft waarde ook zonder liefde en mededogen.

Met mediteren krijg je meer afstand tot dat wat je denk te zijn, tot dat wat je meent te ervaren. Als die afstand groeit dan komt uiteindelijk Liefde en mededogen om de hoek kijken, want als je die ander als jezelf gaat zien is er alleen maar liefde en mededogen. Wie kan zichzelf haten, niemand kan dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft zeker wel waarde om te mediteren zonder dat je liefde kent of liefde geeft.
Door het mediteren komen we tot rust, en komen we diep in onze basis en ons diepe zelf.
Ons diepe zelf is het zielenniveau en dat kent liefde en mededogen.
We zullen ons weer herinneren dat we geschapen zijn om liefde te geven en ontvangen.
Daarom is mediteren zo goed, om veilig terug te keren in onze basis, en vanuit die basis weer uitgerust en toegerust de wereld in te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk doepie zijn antwoord, maar directer geformuleerd:

Meditatie is eigenlijk niets anders als een middel/methode voor persoonlijke groei. Je ondergaat dan je innerlijke waarheid.

Meditatie kan je dus gebruiken om liefde en mededogen te ontwikkelen. En is daarmee zeer waardevol.