Waarom wordt door sommige "Christelijke" en "Islamitische" geloven alleen de heterosexualiteit geaccepteerd en niet alles wat daar "vanaf wijkt"?

https://www.movisie.nl/feiten-en-cijfers/feiten-cijfers-lhbt-emancipatie

Uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat 6% van de Nederlandse bevolking (en dus waarschijnlijk ook de wereldbevolking) homoseksueel, lesbisch of biseksueel is en (in Nederland) ook als zodanig leeft. Dat komt neer op ruim een miljoen mensen. 5% van de mensen heeft een ambivalente genderidentiteit, ook wel transgenders genoemd.
Het is dus een biologisch gegeven, dat er mannen, vrouwen en allerlei tussenvormen zijn (zowel qua gevoelens als qua fysieke kenmerken als tweeslachtigheid e.d.)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Omdat bijvoorbeeld homoseksualiteit al in hun heilige boeken wordt veroordeeld als zodanig zondig dat de dood er op zou moeten volgen. Of in ieder geval wordt er met de grootste minachting over gesproken.

Bijbel OT=Tenach
Leviticus 18:22: "Met een man mag u geen omgang hebben zoals met een vrouw; dat is een gruwel."
Leviticus 20:13: "Als een man met een andere man omgang heeft zoals met een vrouw, begaan beiden een afschuwelijke daad. Zij moeten ter dood worden gebracht."

Koran
7. Sura Al-A'raf 81-84 (Eigenlijk ook weer een bijbels verhaal, dat van lot)
Voorwaar, jullie naderen zeker wellustig mannen in plaats van vrouwen. Jullie zijn zelfs ten overschrijdend volk."
En het antwoord van zijn volk was slechts dat zij zeiden: "Verdrijft hen (Lôeth en zijn volgelingen) uit jullie stad. Voorwaar, zij zijn mensen dit zich reinigen."
Toen redden Wij hen en zijn volgelingen, behalve zijn vrouw, zij behoorde tot de achterblijvers (die gestraft werden).
En Wij deden een regen (van stenen) op hen neerkomen. Zie dan hoe liet einde was van de misdadigers.

(De laatste zin wordt door veel moslimgeleerden uitgelegd dat homoseksuelen gestenigd moeten worden)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Islam_en_homoseksualiteit#Homoseksualiteit_in_de_Koran_en_Ahadith

Aan de andere kant omdat alle uitleg ongeveer luidt dat seks er enkel is voor getrouwde hetero stellen om zo voortplanting te bewerkstelligen.

Al het andere wordt al snel gezien als een abominatie.

Veel conservatieven/fundamentalisten zien homoseksualiteit als een keuze of als een aandoening, soms een die overwonnen kan worden. Je argument van een percentage homoseksuelen zullen ze anders zien. Je zou bijvoorbeeld ook een vrij vast percentage kleptomanen vast kunnen stellen in een populatie.

Toegevoegd na 12 minuten:
"Het is dus een biologisch gegeven,.."
Ik weet niet of het je wel eens is opgevallen, maar religieuzen trekken zich niet altijd wat aan van wat de wetenschap stelt.

Toegevoegd na 4 dagen:
Dat dit niet voor alle oude geloven geldt blijkt bijvoorbeeld uit de opvattingen van hindoes over deze zaken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hinduism_and_LGBT_topics
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik deel je verbazing. Het is een van de thema's (de andere is met superspecifieke opgedragen slavenhouderij) waarvan ik niet begrijp dat het niet de directe aanleiding is voor mensen (welke gewoon oprechte, normale en lieve mensen zijn) om te begrijpen dat dit niet van iets kan komen dat hoger dan ons zou zijn. Enkel van iets wat lager dan ons is, in dit geval een woestijnvolk dat inderdaad nog niet beter wist. Vandaar de enorme morele spagaat die je progressieve christenen nu ziet maken als het gaat om dingen die in (voornamelijk maar niet uitsluitend) het OT staan. Ze kunnen (althans zo denk ik) zowel niet voor als tegen deze dingen zijn.
En de "dat-was-het-oude-testament,-dat-waren-andere-tijden-argument" is juist een van de minst bevredigende. (Is god van gedachte veranderd? Was het toen wel slecht en nu niet(overigens zegt het NT nog niets positiefs over homoseksualiteit)? Je zou zelfs kunnen stellen (en hele fundamentalistische christenen zullen dat wellicht ook doen) dat christenen die homoseksualiteit niet afkeuren eigenlijk niet goed de bijbel hebben gelezen. Het mooiste is het argument van religieuzen dat homoseksualiteit iets onnatuurlijks zou zijn. Behalve als je in de natuur gaat zoeken dan, want daar hoef je niet bepaald lang te zoeken om dat gedrag tegen te komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
......maar religieuzen trekken zich niet altijd wat aan van wat de wetenschap stelt.. Wetenschap heeft bij velen de plaats van religie ingenomen.
Maar wat vandaag een wetenschappelijk feit is ,is morgen een misvatting.
Daarbij komt nog,dat de verdeeldheid bij wetenschappers soms nog erger is dan bij religieuzen. En ja ,ik ken ook wetenschappers van de bovenste plank die homoseksualiteit verafschuwen, maar daarom nog geen homohaters zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Wetenschap heeft bij velen de plaats van religie ingenomen." Wetenschap geeft enkel een uitleg over wat er is, niet wat je moet doen. "Maar wat vandaag een wetenschappelijk feit is ,is morgen een misvatting." Wetenschap wordt steeds verbeterd. Het gebeurt niet vaak dat een theorie volledig verworpen wordt, maar als dat gebeurt is dat juist het mooie aan wetenschap, als blijkt dat het fout is, wordt de fout er uit gehaald. "Daarbij komt nog,dat de verdeeldheid bij wetenschappers soms nog erger is dan bij religieuzen." Als er meerdere hypothesen zijn en er de ene is niet beter dan de andere zorgt dat er vaak voor dat het geen theorie wordt. "En ja ,ik ken ook wetenschappers van de bovenste plank die homoseksualiteit verafschuwen." Ik zou graag met ze in gesprek willen of als je ze kent vanuit de media (en dat punt in de media belichten) weten wie het zijn. Probleem wat ik en velen met mij met de bijbel hebben is dat het homohaat/homowalging aanwakkert en/of vergoeilijkt. Er is niks intrinsiek mis met homo zijn, deze mensen hebben het al vrij zwaar en moeten door dit soort teksten ook nog vrezen voor leven. Stel dat een niet-religieus persoon wat tegen homo's heeft, dan is dat niet zo moeilijk om dat er uit te praten (heb dat wel eens gedaan in een Oost-Europees land bij wat leeftijdsgenoten, daar is homoseksualiteit nog niet zo bespreekbaar als hier), met wat redelijke argumenten waren de meesten zo om. Behalve eentje, zo later bleek de meest-religieuze (of eigenlijk de enige die religieus opgevoed was en daar nog veel mee deed). Zo werd pijnlijk duidelijk hoeveel invloed de gedachtes van een barbaars woestijnvolk nog steeds invloed hebben op ons dagelijks leven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Barbaars woestijnvolk" Welk volk scoorde destijds hoger qua moraal?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen idee. En dat is verder irrelevant. Wat duidelijk is, is dat homo's niet de dood verdienen of verdienden maar volgens de bijbel wel. Kijken of je een volk kan vinden wat meer of minder barbaars is , leidt af van de kwestie. We moeten niet kijken wat toen het minst foute volk was. Maar wat het beste en eerlijkste is voor iedereen ten alle tijden. De bijbel en koran verhelpen dat omdat mensen zich blijven houden aan verwerpelijk gedachtegoed. Dat die mensen er toen niet veel aan konden doen dat het de huidige moraal was dat ben ik met je eens. Mensen nu zouden wel grif toe kunnen geven dat het niet klopt en dus nooit klopte echter dan zitten ze direct met een veel groter probleem. Dan klopt hun geloof niet meer of hun heilige boek niet meer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-- Aan de andere kant omdat alle uitleg ongeveer luidt dat seks er enkel is voor getrouwde hetero stellen om zo voortplanting te bewerkstelligen. -- Antw.
Dit is een rooms katholieke leerstelling die niet in de bijbel te vinden is.
Seks volgens de bijbel alleen tss man en vrouw,
niet alleen voor voortplanting bedoeld.
Seks is een uiting van gevoel en liefde tussen man en vrouw. -- Omdat bijvoorbeeld homoseksualiteit al in hun heilige boeken wordt veroordeeld als zodanig zondig dat de dood er op zou moeten volgen. – Antw.
In bepaalde gevallen is dit inderdaad gebeurd. -- Of in ieder geval wordt er met de grootste minachting over gesproken. -- Antw.
Dat klopt, de daad wordt veroordeeld, niet de persoon.
De daad druist in tegen de menselijke natuur. -- Veel conservatieven/fundamentalisten zien homoseksualiteit als een keuze of als een aandoening, soms een die overwonnen kan worden. – Antw.
Dat klopt , christenen geloven dat homoseksualiteit kan overwonnen worden met de hulp van Gds kracht.
De bijbel vermeld dat de kracht van Gd die Jezus zenden zal, voor christenen in alle opzichten als een helper zal fungeren.
Een Oprecht christen zijn is de basis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-- , maar religieuzen trekken zich niet altijd wat aan van wat de wetenschap stelt. –
Antw.
Ook dit klopt, wetenschap is of zijn ook maar bevindingen van mensen die niet volmaakt zijn en hun theorieen zijn ook maar “menselijke” bevindingen die onderhevig zijn aan veranderingen.
Hetgeen wetenschap... NU...ontdekt, geloven we op het moment, wat de wetenschap later .... HER..ontdekt.. zullen mensen geloven op DAT moment.
Met het bestuderen van de bijbel en de manuscriptenwaaruit de bijbel is vertaald is dit niet anders.
Blijkbaar wordt deze stelling niet aanvaard.
De bijbel zegt immers door middel van zijn apostelen dat wij ... niet ten “ volle “ kennen, maar “ ten dele “ begrijpen.
Met andere woorden... onze verstandelijke vermogens zijn beperkt, zowel wetenschappelijk als met betrekking tot bijbelse kennis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-- Het mooiste is het argument van religieuzen dat homoseksualiteit iets onnatuurlijks zou zijn. Behalve als je in de natuur gaat zoeken dan, want daar hoef je niet bepaald lang te zoeken om dat gedrag tegen te komen. -- Antw.
De context van de aangehaalde bijbeltekst gaat over de menselijke natuur, de bijbel spreekt ook over goddelijke natuur,
Petrus verklaart in 2 Petrus 1:4: “Waardoor ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij daardoor de goddelijke natuur deelachtig zoudt worden”.
De menselijke natuur is een zondige natuur doordat mensen hun volmaaktheid hebben verloren,
Deze natuur is niet te vergelijken met de natuur van dieren.
De mens is de “ kroon “ van de schepping en staat ... BOVEN ... de dieren, met andere woorden.... De mens is geen dier. Hoe zondig de mens ook is.... Gd vergeeft de zonde op voorwaarde dat wij de zonde waarvoor we vergeving vragen niet meer beoefenen. ..... Mijn lieve kinderen, ik schrijf jullie deze dingen zodat jullie geen zonde zullen begaan. Als iemand toch een zonde begaat, dan hebben we een helper bij de Vader: Jezus Christus, een rechtvaardige. 2 Hij is eenzoenoffer voor onze zonden, niet alleen voor de onze, maar ook voor die van de hele wereld .....
Gd veroordeeld de zonde, niet de mens die het beoefend. Homosexualiteit gaat in tegen de menselijke natuur, de bijbel verwoord dit als een menselijke zwakheid waarvoor vergeving mogelijk is en waarvoor het ontvangen van Gddelijke kracht mogelijk is.
Een menselijke zwakheid wordt weleens verwart met “ opzettelijk” zondigen,
De betekenis in bijbelse context is toch wel een hemelsbreed verschil. groet amadeus

Andere antwoorden (1)

Dat is een cocktailtje van bekrompenheid, onwetendheid en onverdraagzaamheid.