Wat zijn de officiële kleuren die bij de chakra's horen?

Onduidelijkheid over wel of niet roze/paars/donkerblauw.

Cryofiel
6 jaar geleden
Hoezo "officieel"? Chakra's zijn toch een puur theoretisch concept waarvan het bestaan nooit is aangetoond, en zelf niet aannemelijk is? Als ze al bestaan, en als je de theorie (welke?) al volgt, hoe kun je dan ooit een kleur toekennen aan iets waaraan je geen kleur kunt toekennen? Is het niet net zoiets als vragen welke kleur opluchting heeft? Of welke kleur een verhuizing heeft?
Thecis
6 jaar geleden
@cryofiel,
iets wat internationaal afgesproken is, is datgene wat als "officieel" aangenomen kan worden. Daarbij is het irrelevant of iets wel of niet wetenschappelijk is aangetoond, of dat het zelfs maar aannemelijk is gemaakt. Wellicht is het zelfs gewoon maar bijgeloof. Maar dat je er kleuren aan mag toekennen, dat mag gewoon, zelfs dat er "officiele" afspraken over gemaakt worden. De vraag is derhalve volkomen legitiem. Een andere vraag (die hier niet gesteld is) zoals waarom hebben de chakra's kleuren, dat is een heel ander verhaal. Dat is inderdaad niet aangetoond. Maar het vragen naar welke kleuren horen bij de chakra's, daar zie ik absoluut geen probleem in.
Cryofiel
6 jaar geleden
Oke, maar dan is jouw toevoeging essentieel: er zijn geen kleuren, we hebben slechts afspraken gemaakt. Die afspraken hadden net zo goed totaal anders kunnen zijn. Het is dus echt vergelijkbaar met "een verhuizing is lichtblauw". Tevens moet voor de volledigheid worden vermeld hoeveel verschillende afspraken er zijn.
Thecis
6 jaar geleden
@cryofiel.
Als we dat officieel afspreken, dan is dat de kleur die daaraan is toegekend. Vind ik prima. Mijn toevoeging is niet essentieel overigens. Dat is iets wat een beantwoorder kan meenemen. Net zoals je laatste alinea. Of dat komt naar voren door verschillende antwoorden.

Het beste antwoord

Er zijn geen officiële kleuren. De klassieke chakrastelsels hadden geen eenduidige kleurdefinitie. De kleuren van het kleurenspectrum (regenboogkleuren) werden pas eind jaren 60 aan chakra's toegekend door Christopher Hills, in zijn boeken "Nuclear Evolution: A Guide to Cosmic Enlightenment", gepubliceerd in 1968 en het vervolgboek "Nuclear Evolution: The Rainbow Body" uit 1977. Deze kleuren zijn:

1. Muladhara, rood
2. Swadhisthana, oranje
3. Manipura, geel
4. Anahata, groen
5. Vishuddha, blauw
6. Ajna, indogo
7. Sahasrara, violet