kan het universum één groot collectief bewustzijn zijn?

Daarmee wil ik zeggen dat alles dan één is een soort universeel organisme, waarin alles samehangd, dat we eigenlijk alles zijn, ik ben alles en iedereen en vice versa, soort van wij zijn het universum die zichzelf waarneemt via biljoenen en biljoenen kleinere en grote bewustzijnsvormen, maar die toch collectief worden gedeeld, dualisme en relativiteid houden alles wat in balans, natuurlijk kan je hier zo veel gaan over nadenken, het is maar hoe ik het zie, vond het een mooie gedachte, wat denken jullie mvg jens

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Er zijn wel een aantal theorieën of ideeën over (geweest):

-Boltzmann brein universum: De Oostenrijkse natuurkundige Ludwig Boltzmann (1844 – 1906) kwam met een bizarre versie van deze hypothese. De willekeurige fluctuaties van deeltjes in het universum zullen uiteindelijk een zelfbewust brein creëren. Natuurlijk zal dit even tijd nodig hebben, maar het universum heeft geen haast. Dit zogeheten Boltzmann-brein zal een bewustzijn hebben, zal herinneringen hebben en kunnen nadenken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boltzmann_brain

-Verstrengelde kwatum universum: Het heelal is één geheel. Zie https://www.youtube.com/watch?v=XGulRS2IyF8 Een lastige video om te begrijpen.

-Holografisch universum. Misschien niet meteen een bewustzijn van het universum, maar de realiteit kan wel eens heel anders zijn dan we denken. https://www.youtube.com/watch?v=iNgIl-qIklU. Daar zijn overigens ook vele speudo wetenschappelijk theorien over die wat verder gaan met hun mogelijkheden.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wie weet is het universum, en wij daarbinnen, niet meer dan een programmaatje in de matrix.... ?

Maar ook: weet een afzonderlijke lichaamscel dat hij deel uit maakt van een heel lichaam ?

Om je antwoord te geven: op dit moment zijn daar geen bewijzen voor. Maar wetenschappelijk valt het niet te bewijzen en daarom is het niet 100% uit te sluiten.

Persoonlijk zou ik niet van die hele kleine kans uit gaan. Het universum is dus (zéér waarschijnlijk) NIET één groot organisme.

Toegevoegd na 31 seconden:
Of één groot bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je voor de reactie, idd ik denk er al eventjes over na en niets valt te bewijzen maar ook niet te ontkennen, dat is waar messchien zijn we niet meer dan dat, een soort van simulatie, robotjes in een virtuele wereld, wie weet? We kunnen maar blijven wonderen hoe vreemd maar toch hoe mooi alles is