wie kan mij een volledige en uitputtende definitie geven van ego?

Dan gaan we er van uit dat er een ego bestaat, terwijl dat niet is...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Volledig en uitputtend nog wel:) dat hijs ik echt niet.

Ik denk dat het elke vorm van denken is dat jezelf als onderscheidend ziet van alles dat er is. Jezelf tegenover de ander, los van al het andere. Wat maakt mij mij en wat maakt jou jou? dat verschil.
Daaruit vloeit ook de 'zero-sum' vergissing voort. Wat jou pech is, is mijn geluk. Waar ik struikel, heb jij mazzel. Zo denken heel veel mensen. Dat is puur vanuit je ego denken.

Daartegenover staat een gevoel van heelheid, van eenheid, van voelen dat ik goed voor mezelf zorg, door goed voor alle anderen en al het andere te zorgen. Wat hetzelfde is als andersom: ik zorg goed voor alle anderen en het andere en daardoor tevens voor mijzelf. Dat onderscheid 'ander-zelf' is er dan niet.
Zo denken en voelen is bijna niet mogelijk om dat bewust te doen. Je ego-zelf staat dat niet toe.
Sommige religies zijn er op gericht en sommige denkers (Eckhardt Tolle) beschrijven het heel erg goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het ego is:alle meningen die je over jezelf verzameld hebt.

--
Het ego is datgene dat grond en diepgang mist en daarom zoekt naar alles wat buiten de persoon is.

Het ego is het idee dat het denken door het ik word geproduceerd maar het denken en het ik zijn één.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het eigen/zelf, vooral met de nadruk op eigenbelang.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je deze definitie's doorgespit hebt ben je redelijk uitgeput
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gave site! thanks
Volgens mij heb je last van je ego, je bent er zo op gefixeerd getuige al deze vragen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jij bent de eerste die dat ziet, hang het niet aan de grote klok please.. Ik heb je een punt gegeven voor goede reactie... ;-)
Het ego is geconditioneerd door gebeurtenissen en omstandigheden in je leven.
Zolang je je daar niet van bewust bent, ben je de gevangene van je ego en hol je achter de verkeerde dingen.
Hoe je daar afstand van kunt nemen en je ware intrinsieke ego kunt ontdekken, beschrijft Eckhart Tolle in zijn boek Een Nieuwe Aarde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ego is een deel van je ego. Dat is het beste uitgangspunt om het ego te gaan defineeren.