Hoe weet je wanneer je geesten in huis hebt?

Er zijn hier namelijk al enkele vreemde dingen gebeurt en ik maak me zorgen. Ik heb me nooit thuisgevoeld in dit huis en ik voel me de hele dag bekeken. Het is alsof er altijd wel iemand naar me kijkt. Kan iemand me hierbij helpen? Ik wil graag hulp inroepen om de geesten te laten weghalen, maar dan moet ik wel eerst zeker zijn of ze er wel degelijk zitten. Weet iemand aanwijzingen dat er geesten in je huis zitten? Dankuwel voor degene die willen helpen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (3)

Dat is een makkelijke ; je weet altijd zeker dat je geen geesten (los) in huis hebt, want geesten zijn geen afzonderlijke, zelfstandig handelende entiteiten. Ze zijn als dromen ; ze bestaan alleen in je hoofd en zijn dus gekoppeld aan JOU als persoon. Ook de "geesten" van een ander kunnen je net zo min beïnvloeden als de dromen van een ander.

Als je je niet prettig voelt in je huis, moet dat dus een andere oorzaak hebben (vermoedelijk een emotionele), en de stress en spanning die dat oplevert kan je het idee geven dat er met het huis "iets" aan de hand moet zijn. Aangezien dat uitgesloten is, zul je toch met jezelf aan de slag moeten.

Als je er zelf de vinger niet op kunt leggen, is het helemaal geen gek idee hulp te vragen bij je "zoektocht" naar wat de achterliggende redenen kunnen zijn dat je je niet prettig voelt in dat huis. Wellicht ben je er komen wonen in een periode dat het niet zo lekker met je ging, is het een vorm van heimwee of rouw na een verbroken relatie, ging de verhuizing gepaard met andere grote veranderingen (werk, school, sterfgevallen) die niet zo lekker vielen en niet goed zijn verwerkt. Of is het de eerste woning waar je alleen woont terwijl je daarvoor nooit alleen bent geweest, of ligt het huis in een onprettige woonomgeving. In plaats van jezelf de tijd geven om te wennen, ben je blijkbaar op een of andere wijze op het denkspoor terecht gekomen dat er "iets" buiten jezelf of in het huis moet zijn, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht kunt komen.

Nu op zoek gaan naar "geesten" in het huis gaat die problemen niet oplossen, dat is meer een vlucht of afleidingsmanoeuvre. Natuurlijk bestaat er ook nog zoiets als het placebo-effect en de boemerang-verwachting waardoor het niet uitgesloten is dat je er inderdaad van opknapt als iemand een toneelstukje voor je komt opvoeren dat in dat straatje past, (je huis reinigen ofzo) waardoor je jezelf er overheen kunt zetten, en je op andere dingen kunt fixeren, en dat is mooi als dat lukt, maar erg realistisch is dat niet. Je zult echter als je googelt legio verhalen kunnen vinden van mensen bij wie het heeft "geholpen".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Duidelijk stukje Marleen, zonder iemand tegen de schenen te schoppen of voor gek te verklaren. Van mij een dikke PLUS.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik geloof niet in "gek"; (wel in verkeerd geïnformeerd), en het willen zoeken naar oorzaken buiten jezelf.
Maar zo'n rotgevoel moet je wel af, en dan het liefst langs een weg die ergens toe leidt.
jodyenboyke
7 jaar geleden
+
Cryofiel
7 jaar geleden
Dikke plus! Heel goed verwoord, met een overduidelijke conclusie. Enneh, fijn dat je weer terug actief bent, Marleen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je ;-) Voor zolang het weer duurt .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Heel mooi verwoord Marleen! Er zijn ook heel wat zaken die een verklaring hebben. Zoals bewegende gordijnen of dichtklappende deuren die dan weer te wijten zijn aan drukverschil. Mensen zoals silketheunis die erg geloven in geesten zullen onmiddelijk aan geesten denken. Alles kan een bestaan hebben. Men kan ervan uitgaan dat er hiervoor dan een bewijs moet zijn. Zoals het feit dat water bestaat, dat is bewezen want water zie je en voel je. Maar ook dingen die je niet kan aanraken die kunnen bewezen worden. zoals liefde.
Echter geloven in god is een andere twistpunt. Als het bestaat kan niemand bewijzen, echter erin geloven( zoals bij geesten) kan het leven heel erg beïnvloeden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe zit het dan met mensen die beweren dezelfde geesten waar te nemen? Zo zijn er nog meer mensen die dezelfde effecten van geesten hebben waar genomen na bijvoorbeeld glaasje draaien? Je verwoord je overtuiging dat geesten niet bestaan in een mooie verpakking, maar voor iemand die in geesten gelooft zal dit antwoord niet volstaan, ben ik bang. Je vind het een makkelijke vraag doordat de vraagsteller zeker kan weten dat er geen geesten in het huis zijn. Je brengt op een zachte manier het idee dat de geesten die ze eventueel waarneemt in haar hoofd zitten. Het is jammer dat alles wat je waarneemt in je hoofd zit. De realiteit is niet voor een ieder hetzelfde. Uiteindelijk bestaat de gehele waarneming van de realiteit in je hoofd. Voor iemand die in geesten gelooft zal dit antwoord niet volstaan ben ik bang. als laatste opmerking nog; Je hebt het over een toneelstukje dat mensen opvoeren om geesten te verjagen terwijl dit voor die mensen hun realiteit is. Marleen merkt op dat je in dit stukje niemand voor gek verklaard. Maar iemands beroep (en voor veel van die mensen hun roeping) ridiculiseren is misschien net zo erg.
Vooralsnog dit is gewoon een observatie en mijn schenen doen geen pijn ;).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor mensen die per se in geesten - als op zichzelf staande, onafhankelijke entiteiten die uit zichzelf handelen - willen geloven, zal geen enkel antwoord volstaan behalve dat dat ze willen horen. Dat antwoord kan ik dus ook niet geven, ik geef liever een betrouwbaar antwoord waar vraagsteller mee verder kan. Tot iemand het tegendeel bewijst en onomstotelijk aantoont dat geestverschijningen wézenlijk anders zijn dan dromen, en dus onafhankelijk van de waarnemer objectief zijn aan te tonen, heb ik geen enkele reden mijn standpunt te wijzigen. Maar daar is nog nooit ook maar een schijn van geweest, dus dat hoeven we feitelijk niet in de vergelijking mee te nemen. Wat spanning, angst, emotie, stress en vooral onzinverhaaltjes met iemands hoofd kunnen doen, is echter mijns inziens nauwelijks te onderschatten, en niet onschuldig. Als het een "baat het niet, schaadt het niet"- gevalletje zou zijn was het wellicht een ander verhaal, maar het voeden van de gedachte dat er daadwerkelijk '"losse" of "echte" geesten zijn , zonder verder naar de werkelijke oorzaak van een probleem te zoeken kan helaas wel degelijk kwaad. En dat er charlatans zijn die hun geld verdienen met schijnoplossingen voor een niet-bestaand probleem (niks nieuws onder de zon) is mij welbekend. Net als mensen die er zelf ook in geloven en daarmee wellicht iets minder te verwijten valt, maar niet wezenlijk meer bijdragen aan een oplossing. Het is vergelijkbaar met religie ; ook daar zijn hele legers mensen overtuigd van het bestaan van een of andere God of goden , maar als ik ziek ben heb ik liever een dokter dan een "bidder". En dat zal ik dus ook te allen tijde aan ander aanraden, Omdat ik weet dat het werkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is juist het mooie van alles. Er is namelijk geen wetenschapper die kan bewijzen dat de realiteit objectief is. De realiteit wordt uiteindelijk in het hoofd tot beeld gevormd, hierdoor is de realiteit niet als objectief te toetsen. Er zijn ook voorbeelden van mensen te noemen die zonder dokter op wonderbaarlijke wijzen kunnen genezen van een ziekte. Het is niet geheel ondenkbaar dat er entiteiten zijn die wij niet kunnen waarnemen met onze zintuigen.
Cryofiel
7 jaar geleden
"het is niet geheel ondenkbaar" is iets heel anders dan "het is aannemelijk dat". Mocht je toch bij "het is niet geheel ondenkbaar" blijven, dan wil ik je voorleggen dat het ook niet geheel ondenkbaar is dat er kabouters bestaan. Je zou dus evenveel geloof moeten hechten aan geesten (of "entiteiten") als aan kabouters.
De vraag is, als jij nooit gehoord had van het bestaan van geesten, had je je dan ook bekeken gevoeld?
Er zijn situaties waar wij ons ongemakkelijk bij kunnen voelen. Denk aan het soort licht, het alleen zijn, een geluid wat in eerste instantie niet te verklaren valt. We zijn niet voor niets bang voor het onbekende.
10.000 jaar geleden als jagers en verzamelaars waren deze natuurlijke reacties uiterst belangrijk voor het voortbestaan van onze soort. Immers, dat geluid kan zo een wolf zijn. En ben je in je alleen - dan wordt het helemaal belangrijk om alert te zijn.
Deze overlevingstechnieken zijn nog steeds aanwezig in onze biologie, en zodoende zijn er nog genoeg mensen bang in het donker - zonder dat er ook maar één aanleiding voor is.
Rationaliteit (het gebruik van het verstand) is niet meer mogelijk zodra jij het gevoel krijgt bedreigt te zijn door een geest. Je amygdala neemt de rest van je brein over, en je 'fight or flight response' wordt geactiveerd. In andere woorden; zodra jij iets hoort wat niet gelijk te verklaren is, gaat je biologie werken, en zul je in alle emotie niet realiseren dat het hoogst waarschijnlijk de kat van de buren is geweest.

Verder is er nog een belangrijk aspect van vermoedelijke paranormale situaties die ik nog niet heb genoemd.
Het geloof in geesten en het zien van geesten gaan hand in hand. Het is net als jeuk. Wanneer je denkt aan luizen op je hoofd, zal menig mens even moeten krabben. Het zelfde gaat op voor geesten; je kunt jezelf heel makkelijk overtuigen van de aanwezigheid van kwade krachten. En daarna zul je ook de gevolgen daarvan ondervinden: een hogere bloeddruk/stress, slapeloze nachten enzovoorts.
Zo zal een lege kamer op zich niemand bang maken, maar zodra je er een mooi spookverhaal omheen bedenkt zal niemand meer een oog dicht kunnen doen in die kamer.

Als je nog vragen hebt, hoor ik ze graag!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mooi beredeneerd Marleen. Duidelijk en op een manier beschreven dat ik er wat aan heb. Ben iemand die van ratio houdt en de manier waarop je je standpunt kan weerleggen erg bewonder. Maar als ik van het leven en ervaring uitga heb ik opgemerkt dat ieder zijn beleving en ervaring uniek is. En dat bij het uitwisselen daarvan je er ook mag van uitgaan dat je een waardevolle toevoeging brengt in het leven van de ander en dat je mag hopen dat hierdoor een andere denkwijze ontstaat, waardoor de persoon prettiger in zijn of haar beleving kan gaan staan. Alle kennis en informatie die wij in ons opnemen houden wij namelijk niet voor onszelf, wij als mens willen altijd delen. Wat voor nut zou het anders hebben. Ik ben een gelovige en wil toevoegen dat ik ondanks mijn rationele aard voor mij heb laten bidden, alweer bijna 5 jaar geleden toen ik ernstig ziek was. Had darm, lever en longkanker. Lever was bezaaid met 17 tumoren en ondanks het feit dat ik volgens de wetenschap dit niet had kunnen overleven hebben zich er zoveel onverklaarbare processen afgespeeld, dat ik genezen ben. Zowel de chirurgen als ik begrijpen er nog steeds niet van, maar als ik vanuit mijn ervaring kan zeggen dat er een God is, dan doe ik dat. Het is niet iets wat ik kan beredeneren of kan voelen. Maar wel mijn ervaring die ik graag doorgeef. Of er een God bestaat of niet, of er geesten bestaan of niet, het gaat uiteindelijk om ieder zijn unieke ervaring en dat wij als mens daar respectvol mee omgaan in het besef dat wij de geboorte en de dood niet in de hand hebben, maar wel kunnen bepalen hoe wij met het leven dat ons gegeven is, om willen gaan.
Hoi,

Geloof in geesten is natuurlijk voor iedereen apart. Veel mensen zijn sceptisch, wat natuurlijk goed is! Ik heb zelf ooit een man in huis gehad, die met geesten kon communiceren. Waarschijnlijk ben jij een sterk gevoelig persoon. Je voelt hierdoor waarschijnlijk ook vaak het gemoed van anderen. Wat ik geleerd heb van deze man, is dat iedereen wel een beetje een 'zesde zintuig' heeft. Als jij je bekeken voelt, is dit dan waarschijnlijk ook zo!

Wat ik zou doen, is een medium inschakelen en hem/haar nog niets vertellen (dat is iets wat hij/zij misschien zelf ook aangeeft). Je kunt je dan sceptisch opstellen en merken of hij/zij dus "meer" weet. Ik zou het proberen! Een medium kan veel akelige gevoelens bij je weghalen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
De man die jij in huis hebt gehad, kon NIET met geesten communiceren. Waarschijnlijk ben je een sterk gevoelig persoon, en laat je je (te) snel meeslepen door verhalen die jou raken. Je kunt je zo goed inleven in die verhalen dat je ze voor je ziet en dat je er echt in gaat geloven. Dat is meteen het gevaar van het inschakelen van iemand die beweert een 'medium' te zijn. Gevoelige, volgzame, goedgelovige mensen zullen dan des te meer overtuigd raken van het bestaan van "iets". Dat is soms een "oplossing", maar je kunt net zo makkelijk van de regen in de drup geraken. Je kunt beter wat meer zelfkennis opdoen. Inzicht krijgen in hoe snel je je laat meeslepen. Dat is lastig, vooral voor mensen die zich zo snel laten meeslepen - maar juist voor hen is het des te meer de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
voor de vraagsteller kan dit antwoord juist het meest interessant zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is nou net het risico van dit soort antwoorden. En daarom kunnen ze niet vaak genoeg en niet hard genoeg ontkracht worden. Ik gun vraagsteller een stukje gemoedsrust, inzicht in de oorzaak van haar problematiek , en probeer haar zo ver mogelijk weg te houden van charlatans die de onzin voeden en het probleem daarmee (op de lange termijn) niet oplossen, hooguit groter zullen maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mensen hebben het recht te geloven in geesten. de vraagsteller stelt niet het bestaan van geesten ter discussie maar hoe deze in het huis te herkennen. Als antwoord op de vraag komt deze vraag het best in de buurt van een goed antwoord. Dit antwoord verwijst naar een specialist. Er zijn ook zat medici met valse papieren, dus het risico op een charlatan is altijd aanwezig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"correctie" Als antwoord op de vraag komt dit antwoord het best in de buurt van een goed antwoord. Bedoelde ik natuurlijk.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dit antwoord verwijst *NIET* naar een specialist. Dit antwoord verwijst naar een oplichter - waarbij het niet uitmaakt of die oplichter een echte oplichter is die weet dat hij mensen bedriegt, of iemand die in zijn eigen verzinsels gelooft en dus niet alleen de ander, maar ook zichzelf bedriegt. Daarnaast: als iemand vraagt hoe hij van de kabouters in zijn tuin afkomt, ga je toch ook niet mee in die fantasie? Iemand die zoiets vraagt is toch het beste geholpen door juist WEL het "bestaan" van die kabouters ter discussie te stellen?