Hoe heet het als je ervaringen van (onbekende) mensen oppikt en ervaart alsof je het zelf bent?

alsof je in een film zit en in het lichaam van iemand anders zit

Weet jij het antwoord?

/2500

Bedoel je telepathie? In de recente tv-serie sense8 krijgen personages zelfs de beschikking over de krachten van anderen, maar daarvoor bestaat geen speciale naam. Daarom hebben ze daar zelf de Engelstalige term 'sensate' of 'sense8' gemunt .

Een heel vergaande vorm van empathie. Je leeft mee met de ander en je leeft je (onbewust) in in de ander, en je doet dat zo vergaand, dat het lijkt alsof je de ervaringen van die ander oppikt en zelf ervaart.

Een heel goed inlevingsvermogen/ empathisch vermogen , al dan niet versterkt door een rijke fantasie. Veel boeken lezen bevordert die "kunst" dingen te ervaren "by proxy". Zolang je werkelijkheid en fantasie maar van elkaar kunt scheiden , is er niks aan de hand. Op het moment dat je echt niet meer weet of je iets nu zelf hebt meegemaakt of "verzonnen" / ingevoeld hebt, kan het zijn er er sprake is van een stoornis (ergens in het autistisch spectrum) of een geheugenstoornis waarbij je eventueel hulp nodig hebt.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Herinnerings...

Een dergelijke ervaring kan men een identificatie of vereenzelviging noemen met de (ervaringen) van en met de andere persoon. Hoewel in de bijlage de nadruk ligt op vergroting van de eigenwaarde lijkt mij het mechanisme voor andere ervaring ook wel van toepassing https://nl.wikipedia.org/wiki/Identificatie_%28psychologie%29

Ik weet niet of er een woord voor bestaat. Naar mijn idee valt het onder intuïtieve (hoog)gevoeligheid, waarbij ik intuïtie zie als een extra, of beter gezegd, minder bekend, zintuig (zesde zintuig). Je hebt intuïtief weten/indenken en intuïtief voelen/invoelen. Voorbeelden - weten: je weet het antwoord op een vraag, zonder dat je weet hoe je dat weet, en dat ligt niet aan geheugen of onderbewustzijn. Indenken: je weet hoe de wereld er door de ogen van een ander uitziet. Voelen: hoewel er niets verandert in de kamer, voel je dat de sfeer opeens anders is, of: je voelt aan dat er iets naars of juist fijns gaat gebeuren. Invoelen: je voelt hoe de ander de wereld op dat moment ervaart. Ik zou wat jij beschrijft, 'intuïtief invoelen' willen noemen. Ik ben zelf hoogsensitief en -intuïtief, en ik herken deze ervaring. Door jouw vraag besefte k dat ik behoefte had aan een woord ervoor. Zo kwam ik tot bovenstaand antwoord. Dankje voor je vraag, dus! :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100