Wat is volgens jou de zingeving in het leven ?

Waar dient het leven voor, waar draagt het toe bij, wat doe jij als het over de zingeving van jou leven gaat ?

Een vraag die een ieder zichzelf regelmatig afvraagt volgens mij.. tot welke antwoorden komen jullie ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Als je geboren wordt heb je geen idee wat jouw vraag inhoud. Als je opgroeit als kind heb je ook geen idee. Als je puber bent zijn er wel andere belangrijkere dingen. Als je een gezin start zijn het de kinderen waar alles om draait. Daarna komt er eindelijk tijd voor jouw vraag. En die slaat als een bom in. Ben je gelovig dan heb je geluk, antwoorden genoeg. Ben je dat niet of niet voldoende, dan moet je er over gaan nadenken. En als ik er over nadenk dan ben ik blij dat ik heel veel mooie dingen heb mogen maken. Veel mensen heb mogen vertellen over de natuur. Ik ben blij met de gave die ik heb om mensen te helpen. Blij dat ik kan genieten ook als het regent. Blij dat ik kan verwoorden wat ik denk. En is dat alles dan de zin van mijn leven? Pas aan de eindstreep zal ik het weten. Maar ik heb wel een vermoeden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Het gaat om energie.

Jij doet dingen in je leven, daarmee voeg je energie in het systeem toe. Op die manier is elk leven zinvol.

Ik zie kennis ook als een vorm van energie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zin van het leven is volgens mij het besef erover na te kunnen denken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zin is om altijd tot het uiterste te gaan zodat je nakomelingen er sterker uit zullen komen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik praat over de algemene zin, puur wetenschappelijk gezien uiteraard
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit gaat trouwens alleen op voor mannen
het antwoord is : even bezinnen over de zin van het leven in een humanistisch perspectief en doorgaan met antwoorden op gv. En ik ben ernstig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rijmpje van vroeger:

Dit is mijn leven, dit is mijn lot.
Eerst hard werken en dan kapot.
15 jaar geleden
Heel kort: liefde. Liefde is wat het leven mooi maakt - liefde voor de medemens, voor de natuur...

Ik probeer volgens de bijbel te leven, en hierin staat dat ook benoemd: heb God lief boven alles en uw naast als uzelf. (Wat ook inhoudt dat je van jezelf moet houden trouwens, want anders kan je niet van je medemens houden)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heet zinGEVING, dat is een werkwoord:) Het leven heeft precies die zin die je er zelf aan geeft! Als je eraan werkt om een mooi en zinvol leven te leiden, dan heb je dat dus per definitie.

Het heet dus geen zinKRIJGING, lekker lui achterover liggen en wachten tot het nou eindelijk eens wat wordt. Dan wordt het DUS niks.... en ben je alleen maar verontwaardigd over zo ongeveer alles. Zelfs op dat blondje stemmen helpt dan niet meer, je bent verloren......

Met 'werkwoord' bedoel ik gewoon iets actiefs, iets doen wat volgens jou zin heeft. Dan _heeft_ het dus zin:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles in het leven doet een mens om een volkomen gevoel van geluk te bereiken en uiteindelijk zijn er twee dingen die aan dat gevoel voldoen: sex en de dood.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij valt er niet zoveel zinnigs over te zeggen. Tenzij je geolvig bent: dan zal 't doel zijn om in de hemel te komen. Niet dat ik mensen over 't geloof wil laten nadenken, hoor.
Er is wel nut te bedenken (maar da's toch niet helemaal 't zelfde dan 'wat voor zin heeft alles'): nl. elkaar helpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zin van het leven is niet waar het om draait; je moet zien waar de onzin zit, de onnodige dingen die mensen doen om b.v. aanzien te krijgen. Als je die klippen en valkuilen weet te vermijden hou je een hoop over wat de moeite waard is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor mij is de zin van het leven:
Liefde en rust en geloof.

Liefde: Er is zoveel terug te vinden in liefde. familie, vriendschappen, je grote liefde (of je iets minder grote liefde) begrip voor elkaar (help je medemens), liefde voor de omgeving en de natuur.

Rust: Nee, dat heb ik niet altijd. Zeg maar gerust weinig. Het komt meestal neer op de 5 uurtjes die ik kan slapen. Maar wanneer ik een vrije dag heb, neem ik echt die tijd om te rusten, ontspannen en te genieten. Geniet van de mooie dingen.

Geloof: Of je nou in jezelf gelooft of in een god of een hele boel. Iedereen gelooft wel ergens in. Dit geeft houvast.

Dit is voor mij in ieder geval belangrijk. En ach ik ben nog jong dus er komt vast nog veel meer bij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het leven is zo vrij, zo vrij, dat ik er zelf zin aan mag verlenen. Ik mag het per direct stoppen, als ik daarvoor kies. Ik mag me inzetten om carrière te maken, me nu kapot te werken om later uit te rusten, of ik kan meteen beginnen met uitrusten. Ik kan kinderen gaan maken en me uitsloven om die groot te brengen en dan opgelucht gaan zijn als ze eindelijk uit huis vertrekken of meteen al opgelucht te zijn om die fout nooit in mijn leven te maken...
Allemaal ´schijnbaar´ keuzes die ik kan maken, maar het leven maalt er niet om wat ik kies, ik mag die zingeving zelf bepalen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zin van het leven is een diepere betekenis waar het bestaan mee beladen is volgens bepaalde visies, zoals bij de religies. Het concept stelt de waarde van de periode tussen geboorte en dood centraal, en eventueel ook het spiritueel bestaan dat de lichamelijke dood overstijgt.

Het leven heeft daarbij wel of geen diepere betekenis.

Voor mij is de zin van het leven:
Een zinvolle invulling geven aan het leven op Aarde, waar ik en mijn nageslacht met tevredenheid op terug kunnen kijken. Na deze terugblik is er weer een vervolg in het hiernamaals.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Liefde geven en ontvangen. Zonder liefde heeft het leven weinig zin/betekenis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gargamel ontlopen.