Dan formuleer ik toch maar een antwoord. ;)

Een (deel van de) verklaring kan zijn dat hier dezelfde processen een rol spelen als bij het flauwvallen. (zie bron 1)

Ik bedacht me net dat de situatie, zoals je die beschrijft in reactie op mullog's antwoord, sterk overeenkomt met het gedrag van mensen tijdens bijvoorbeeld een hypnoseshow.
Mensen zijn, zoals bekend, kuddedieren en willen zelden afwijken van de groep. Uit talloze studies is gebleken dat dit erg ver kan gaan. Kijk bijvoorbeeld naar 'The Wave' (bron 2)
Je staat tegenover een groep mensen waar een bepaald verwachtingspatroon hangt. Deelnemers voelen (onbewust) de druk om niet af te wijken. Je gedragen als een kip kan om die reden minder gênant voelen dan het niet voldoen aan de verwachting van het publiek dat je onder hypnose bent. (bron 3)

Dit kan ook opgaan voor zo'n spirituele sessie. Ik ga zelf nooit naar dergelijke sessies, maar dat mensen er om kunnen vallen ligt ook binnen mijn verwachtingspatroon, net als bij pinkstergemeenten en dergelijke. Het komt me althans minder vreemd voor dan wanneer dit zou gebeuren in een snackbar of op kantoor.

Je bent met 100 mensen en de 20 mensen voor je vielen allemaal. Wat doe je dan? Niet vallen, omdat er fysiek niets gebeurt, of wel vallen om maar niet het risico te lopen als buitenbeentje te worden gezien?
Nogmaals: Uit massa's onderzoeken blijkt dat dat laatste vaker het geval is dan de meeste mensen zullen vermoeden.
Bij deze benadruk ik ook nogmaals dat dit geen bewuste keuze hoeft te zijn. Sterker nog: dat zal meestal onbewust gebeuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En de eerste +1 is alvast binnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord, goed over na gedacht, maar ik zelf doe dat natuurlijk ook al een paar jaar.
Ga proberen een reactie te geven op jou punten.
1 ze vallen niet flauw, ze verliezen alleen de controle over hun lichaam, maar kunnen me nog steeds horen en kunnen na enige tijd op eigen kracht weer terug komen. ( na 5 a 10 min. )
2 In een sessie zijn ze altijd , of alleen, of met twee personen, het is wel zo, dat de tweede persoon de eerste al heeft zien vallen, en dan zou kunnen voldoen aan een verwachting, maar dat geldt niet voor de eerste persoon.
3 Het is zeker geen hypnose, dat is iets totaal anders.
4 Bij de Pinkstergemeente gebeuren deze dingen ook, maar daar is wel sterk aanwezig , de verwachting en de aantallen mensen.
5 de mensen voelen het van te vore aankomen, bewegen staande sterk heen en weer, dan beginnen hun knieën te knikken en zakken ze door hun benen.
Komen ze weer terug, dan voelen ze zich ongelooflijk blij en monter.
hebben weer hun overzicht terug en pijnen zijn minder of totaal weg voor dagen, weken, soms langer.
Weet niet of die bij de Pinkstergemeente ook zo is, ga ik op zoeken.
Bedankt voor je prima antwoord, het geeft zo de richting aan welke kant ik heen moet zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard ken ik jouw situatie niet van binnen en buiten. Dit is wat ik op afstand inschat, ook uit mijn ervaring als therapeut. 1. Duidelijk.
2. De verwachting kan er vóór de sessie al zijn. Door wat men (onbewust) in de media heeft opgepikt of uit verhalen (van anderen).
mensen gaan niet voor niets naar een spirituele sessie... Dan moet er al een vorm van voorkennis/interesse zijn.
3. Waar zit het verschil? Dat is geen kritiek hoor, ik ben oprecht nieuwsgierig, aangezien hypnose in principe niet veel meer is dan overactiviteit aan alfagolven in het brein. Dat hoeft niet gerelateerd te zijn aan een daadwerkelijke trance.
4. Mee eens.
5. Dat doet me eigenlijk vooral denken aan een extreme variant van het proces dat zich voltrekt wanneer een mens zich ('s ochtends) uitrekt: Het lichaam maakt korte tijd een proces van flinke inspanning door, waarna het makkelijker ontspant. Dat kan in jouw voorbeeld een hele sterke psychosomatisch effect hebben. Je vraagt om een wetenschappelijke benadering en dat probeer ik zoveel mogelijk te betrachten. Het is dus geen rancune jegens spiritualiteit dat ik mijn antwoorden (ook bij andere vragen) op deze wijze formuleer.
Ik ben namelijk van mening dat op GV een casus/probleem/vraag zo rationeel mogelijk dient te worden benaderd. Sterker nog: Ik beschouw mezelf als streng religieus en heb zelf de nodige uittredingen en dergelijke achter de rug.
Dit gegeven probeer ik echter zoveel mogelijk buiten mijn activiteit op GV te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord.
Je laatste alinea,@ Rabelais, verbaast me. - Maken jouw ervaringen geen deel van jou of van jouw werkelijkheid uit? Is dit geen onderdeel van jouw waarheidsvinding?
- En, mag ik vragen waarom je dat buiten je GV activiteiten houd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rabelais fijn dat je er zo serieus en rationeel mee om gaat.
Zou het hier mogelijk gaan om een spirituele healing, dan is dat geweldig.
Zou het hier gaan om een wetenschappelijk goed uit te leggen gebeurtenis, dan heb ik dat veel liever.
Want dan kan je er wat mee, begrijpen, een naam geven, beter gaan uitvoeren, meer mensen helpen. enz.
Ga nog even de punten na waarop je reageerde.
2 ja zeker is er een verwachting van de mensen die voor een sessie bij mij komen, ook kunnen ze kijken op mijn eigen site bij het gastenboek, daar staan wat ervaringen van mensen beschreven.
Of ze hebben horen vertellen van anderen die al zijn geweest. Vorige week had ik heel toevallig hier een vrouw uit ons dorp met twee van haar kinderen en die wilde even kijken naar de grot.
Haar vader had ik jaren geleden van zijn rugpijn af geholpen.
Maar van het op de grond vallen ( tegenwoordig), wist ze nog niets.
Tot mijn grote verbazing reageerde haar kinderen ook zo en lagen binnen enkele min. op de grond. ( 6 en 10 jaar )
Toen ze zelf aan de beurt was, zei ze nog tegen me, je denkt toch niet dat ik nu op de grond ga liggen he.
En al helemaal niet met de kinderen er bij.
Ze hield het nog even tegen en toen ging ze ook. 3 Nee het is geen hypnose, maar eigenlijk ook geen echte trance, het is meer een soort roes. Ik kan niet hypnotiseren, ben er zelfs op tegen!
Jij weet wat een uittreding is en het zelf ervaren, wel daar lijkt het heel erg veel op, de controle over het lichaam wordt door iets overgenomen, hun geest blijft helder, ze horen me ook praten, alleen lijkt het contact met hun lichaam even totaal weg.
Ze komen meestal van zelf weer terug en beschrijven vaak de kleuren die ze gezien hebben, anderen horen stemmen, voelen warmte enz.
Ja deze beschrijving lijkt heel zweverig, maar is wat ik zie en er van denkt te begrijpen en ook ik ben zeer rationeel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Mahric Uiteraard maken mijn ervaringen mij deels tot wie ik ben en heeft dit invloed op mijn 'waarheidsvinding'.
Echter: Hoe minder 'gekleurd' mijn antwoord is, hoe meer ruimte er ontstaat voor de lezer om er zijn/haar interpretatie aan te geven.
Ik besef dat veel van mijn overtuigingen en ervaringen anno 2014 (nog) niet (volkomen) rationeel te verklaren zijn.
Dan laat ik deze er het liefst zoveel mogelijk buiten. Niet omdat ik dit per se voor mezelf wil houden, maar meer vanwege de aard van GV, met name het feit dat GV geen forum is.
Let wel: Ik pretendeer geenszins wetenschapper te zijn en het zal onbewust vast wel eens gebeuren dat mijn mening in een antwoord doorklinkt. Dit probeer ik echter wel te voorkomen. @eddijst Deze ervaringen zijn voor mij en andere gebruikers die niet bekend zijn met jouw methodiek moeilijk, zo niet onmogelijk, te interpreteren.
Maar dat staat los van de betiteling 'zweverig'.
Je beschrijft wat je ziet en meemaakt, en dat valt alleen maar toe te juichen en ik ben alleen maar blij dat je een dergelijk onderwerp op deze manier benadert.
Als ik een vraag stel op GV hoop ik ook altijd op een zo feitelijk mogelijk antwoord en het liefst met een betrouwbare bronvermelding. Het motto van de organisatie waar ik aan gelieerd ben luidt dan ook:
"The method of science, the aim of religion"
Hier probeer ik zo vaak en concreet mogelijk invulling aan te geven. Overigens dank voor de respectvolle reacties. Dat wil bij dergelijke onderwerpen nog wel eens anders zijn. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In dat soort discussie, ben ik zelf vaak een van de schuldige, omdat ik vaak prikkelend reageer.
Hierdoor verdiept de discussie en komen er dingen boven water die anders zouden zijn verzwegen.
Ik probeer de mens achter de mens te begrijpen.
Hun antwoorden ken ik vaak al, maar niet waarom ze zo denken.
Bij deze onderwerpen zit GV vaak in een lastige situatie.
Discussies zijn niet toegestaan, maar zijn tegelijk de kracht van GV
Het delen van informatie is het hoofddoel van deze site, maar tegelijk moet een deelnemer zich hier wel thuis voelen
Lastig dat op de juiste manier te reguleren.
Dank voor je inbreng en meedenken en je heldere kijk op zaken.
Het echte antwoord op mijn vraag heb ik hier nog niet gelezen, maar wel weer een stapje dichter bij de verklaring.
Het geeft aan, dat het geen gebruikelijke reactie van de mensen is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord, maar vooral voor je aanvullende reacties.
Ze hebben me echt geholpen om verder inzichten te krijgen in wat er nu precies gebeurd. En bedankt voor manier van discussie voeren, dat zie ik vaak heel anders.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inmiddels ben ik 2 jaar verder en weer op Gv terug en nog steeds vallen mensen om en nog steeds begrijp ik er niets van en al helemaal niet wat het met de mens doet na het omvallen.

Andere antwoorden (2)

De ontspanning laat je hoofd 'leegmaken', daardoor ontspannen de spieren en val je neer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen hebben de neiging om relaties te leggen die niet bestaan. Het is mogelijk dat deze vraag vanuit dat oogpunt ontstaat. De spirituele sessie wordt gekoppeld aan het vallen terwijl de werkelijke reden uit de link van Rabelais komt (langdurig staan, heftige emotie of meer persoonlijke oorzaken die je niet weet zoals onvoldoende eten).

Misschien is de relatie spirituele sessie betekent lang staan / veel emotie waardoor mensen vallen (ik noem maar iets).

Om daar achter te komen zou je spirituele sessies met elkaar moeten vergelijken. Dat zou je kunnen doen door de sessie achteraf te beschrijven en te noteren wat er allemaal gebeurde en dit nadat je er een aantal hebt beschreven eens met elkaar te vergelijken.

Voor de volledigheid als antwoord (mocht dat nog niet duidelijk zijn) - de oorzaken zitten niet in de spirituele sessie maar in de emoties en fysieke verschijnselen die door de sessie op gang worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mullog, fijn je hier weer tegen te komen.
Ik stel juist de vraag om enige spirituele invloed uit te sluiten.
Met iedere rationele wetenschappelijke verklaring ben ik heel blij.
Want als het wetenschappelijk is te bewijzen/ verklaren, dan is alles veel makkelijker, kan je het beter sturen, kan je mensen verder onderrichten, kan je het een naam geven enz.
Dat zou heel mooi zijn. De afgelopen 100 spirituele sessies kan ik met elkaar vergelijken.
Hiervan zijn er ongeveer 90 mensen op de grond terecht gekomen, 5 bijna en 5 niet. Ook is er een volgorde ontstaan van handelingen, door mij, en resultaten hiervan.
Ik kan het dus beschrijven, heb er inmiddels ook een informatie folder van. Mogelijk maakt onze brein bepaalde stofjes aan, die de controle over het lichaam over nemen. De resultaten zijn onvoorstelbaar en medisch niet te verklaren.
Vaak krijg ik hier mensen die uitgedokterd zijn, dus de allermoeilijkste groep.
Deze hebben dus ook een medisch dosier.
Dat maakt het achteraf bekijken van resultaten makkelijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het verder af te pellen? Bijvoorbeeld de hoeveelheid emotionaliteit in de sessie of intensiteit. Specifiek doel dat een sessie zou kunnen hebben? Typering van de mensen waar het mee gebeurt? Dat je cijfers hebt is al mooi maar dan nog kijken of die gerelateerd kunnen worden aan specifkeke kenmerken. Misschien wordt het dan een soort van profilen, als je begrijpt wat ik bedoel, bepaalde types in een bepaalde setting gebeurt het eerder mee dan andere types in dezelfde setting, etc... Het blijft lastig in de "zachte" tak van wetenschappen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat 'afpellen' heb ik ook gedaan.
Vrouwen gaan makkelijker op de grond dan de mannen.
Mensen met een sterke persoonlijkheid, doen er aanzienlijk langer over dan mensen met b.v een ernstige burnout.
Mensen die er heilig in geloven zijn voor mij makkelijker.
Mensen die er totaal niet in willen geloven, vaak mannen, gaat het bijna niet, maar de meeste komen uiteindelijk toch op de grond, ze houden het tegen tot het alleruiterste, om dat ineens zo maar om te vallen, lastig voor mij, zie dat niet aan komen en ik ben al niet zo groot. Het doel van de meeste sessies, zijn weer rust en overzicht in hun hoofd, zijn vaak afgekeurd thuis en willen weer de maatschappij in.
Mensen met angsten, fobie's, paniekaanvallen, slaapproblemen enz.
Mensen met pijnen, die bij hun dokter niet meer terecht kunnen, vaak lage rug en nek, hernia klachten, whipless klachten, maar ook knieën en armen. ( tenniselleboog)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu nog hypotheses ontwikkelen en dan toetsen.