Mijn overtuigingen veranderen/veranderden door de jaren heen, maar het geloof in al die verschillende overtuigingen was en is hetzelfde gebleven.

Kan iemand mij werkelijk uitleggen hoe dat precies zit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Veranderen vormen. Kern blijft hetzelfde.

Jij bent kern én vormen. Wat is hier nog uit te leggen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat dit zich tegelijk met jou mee ontwikkelt. Anders zou je jezelf tegenspreken. Dat noemen ze ook wel 'voortschrijdend inzicht'. Het zegt niets over een eventuele juistheid van je overtuiging, maar het is wel zo handig dat je het met jezelf eens bent!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Religie is ook onderhevig aan verandering, maar dat gaat vele malen langzamer omdat men zich er nauwelijks aan openstelt. Jij doet dat wel en je overtuigingen veranderen daardoor vele malen sneller.

Religie stelt zich minder open voor andere inzichten omdat men de waarheid al denkt te kennen. Alle andere inzichten zijn dus per definitie onwaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal zullen mensen geen overtuigingen hebben die in strijd zijn met hun geloof. Dat zou namelijk een enorme tegenstrijdigheid in jezelf geven.

Mensen die dat wel ervaren, verliezen dan ook vaak hun geloof, of het geloven zelf of de religie verandert.
Het feit dat het bij jou niet zo is, komt waarschijnlijk omdat je geloof sterk is en alles wat daar niet mee in overeenstemming is, wordt meteen verworpen in je denkgeest.

Zo werkt ons denksysteem. Zouden we alle prikkels en dingen die we per dag tegenkwamen steeds allemaal binnen krijgen en moeten beoordelen.. dan waren we na een uur al volledig uitgeput. 95% van wat je doet, doe je onbewust.. en dat is wel nodig ook anders zou je hartstikke gek worden en moet je overal bij nadenken en toetsen of je het wel of niet wilt, goedkeurt, achter staat etc..