Angst is het wanhopig zoeken naar houvast. Het is het tegenovergesteld van geloof en vertrouwen.
Een mens heeft geen instinct, maar een geest en intuitie. Vanuit de geest kun je dingen aanvoelen, zogenaamd intuitie. Vooral vrouwen hebben een sterkere intuitie.

Angst is een gevoel en komt vanuit de ziel( emoties, wil en verstand )
Instinct/intuitie komt vanuit de geest en is zelden angst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat verschil zul je niet als zodanig kunnen voelen.
We zijn als mensen allemaal een beetje ons gevoel van instinct kwijt geraakt.
Maar gelukkig niet het gevoel voor alle angsten.

Er zijn reële en irreële angsten.
Als je op stap bent met iemand die je niet goed kent en je voelt je daar niet lekker bij,
dan kan dat best een reële angst zijn. Dan moet je op dat gevoel afgaan en je verstand laten werken en maken dat je weg bent. Dat kan je instinct noemen, maar het kan ook te maken hebben dingen die zich in het verleden hebben afgespeeld.

Maar angst voor spinnetjes, bijvoorbeeld, is niet een reële angst, want jij weet best
dat zo'n piepklein beestje jou niets kan doen. Niks instinct.

Angst is een emotie, een gevoel. En dat is heel persoonlijk. Waar de een bang voor is, is voor de ander niks. Maar mensen met gevaarlijke beroepen hebben vaak een normale en reële angst. Dat is geen instinct, maar een soort van voorzorg, omdat zij de situatie goed inschatten en weten waar ze mee bezig zijn. Daarom nemen zij voorzorgen, gaan verstandig met dingen om en kunnen op die manier hun angst beheersen.

Instincten moeten bij de mens niet zomaar gelijkgeschakeld worden met reflexen. Een schrikreactie, bijvoorbeeld, is dus geen instinct.
In de sociale psychologie, de sociobiologie en de gedragsbiologie bestaat al lange tijd discussie of er bij de mens nog wel zoiets bestaat als een instinct. Zelfs het moederinstinct bestaat niet als zodanig.

Maar een mens heeft wel hersenen en het verstand om angsten te beredeneren, ze van alle kanten te bekijken, ze af te wegen etc.

Toegevoegd na 6 minuten:
Of bedoel je misschien Intuïtie,
kan worden omschreven als een "ingeving", een vorm van "direct weten", zonder dat men dit beredeneerd heeft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intu%C3%AFtie_(psychologie)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een moederinstinct bestaat zeker nog! Ik hield ten eerste letterlijk instinctief van mijn beide dochters. Daar was niks rationeels of gedachtebeheersends aan. En de oerkracht die je voelt over je kroost is sterker dan een leeuwin. Vooral als ze pijn wordt gedaan. Wanneer mijn dochters hun vaccinaties krijgen en huilen van de pijn, dan welt er een agressie in mij op jegens de verpleegkundige waar ik zelf bang van wordt. En ik ben totaaaaal geen agressief typje. Maar het is dan toch echt mijn verstand en aangeleerde beschaving die mij ervan weer houd de verpleegkundige aan te vliegen haha.
Er is geen verschil tussen angst en instinct. Angst is een deel van het instinct.
Het is een overlevingstechniek van het lichaam. Dat angst een instinct is kan je zien bij heel kleine kinderen die bv schrik hebben van spinnen, het donker, onweer ook al is hun dat nooit niet aangeleerd. Bv uw hand in een gat steken gaat altijd een gevoel van angst geven, soms heel veel soms heel weinig, ook wanneer het geen kwaad kan en dat je dat weet. Deze angsten hebben er toe bijgedragen dat de mens heeft kunnen blijven bestaan. Stel dat de mensheid geen angst had dan zou de oermens naar het eerste beste wilde dier gegaan zijn en werd hij opgegeten. Je begrijpt dat er niet veel mensen zouden overblijven. Bij sommige mensen zijn deze instinct angsten extreme.
Angst bestaat niet alleen bij de mens maar ook bij de dieren.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bang zijn in het donker is een voorbeeld van een instinct dat vooral jonge kinderen nog steeds heel duidelijk tonen. Een heel waardevol instinct trouwens: een mens is een dagdier, dat bij het invallen van de duisternis in hoge mate "hulpbehoevend" wordt!
Trouwens, dat alle mannen graag ergens tegen aan plassen is volgens mij ook een instinct. Je hoeft dat een jongetje niet te leren!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
inderdaad territorium afbakenen, het gaat nog verder dan dat, wanneer er geen bomen zijn dan zullen de mannen toch iets proberen gericht te raken, bewijs daarvan zijn de vliegen of andere afbeeldingen die men in een pisbak plaats.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet eens als je mijn reactie bij het vorige antwoord leest. Mijn instinct reacties zijn gevoelloos op de moment, pure reactie op de situatie. Echt instinctief dus. Je denkt op zo moment niet echt na.