Je kunt deze vraag op twee manieren bekijken: op basis van de wetenschap, of op basis van geloof.

Als je de vraag wetenschappelijk benadert, is er geen aanwijzing dat er zoiets bestaat als een 'ziel' die los zou staan van het lichaam, en die tegelijk wel op een bepaalde plek aanwezig is (dus: gelokaliseerd). In deze benadering is de vraag dus zinloos.

Als je de vraag vanuit een geloofsoogpunt benadert, hangt het maar net van het gekozen geloof af of een ziel wel of niet door bepaalde materialen heen kan gaan. Je kunt dan dus alle mogelijke antwoorden krijgen, afhankelijk van het geloof vanwaaruit het antwoord komt.

Ook op geloofsbasis zou de vraag ook zinloos kunnen zijn. Er zijn namelijk ook geloven die wel uitgaan van een ziel die los staat van het lichaam, maar die er van uitgaan dat de ziel, eenmaal los van het (dan zielloze) lichaam, geen plaats kent. Zo'n losse ziel is dus overal tegelijk. Een ziel die overal tegelijk is, echt door het hele universum heen, heeft geen boodschap aan de aan- of afwezigheid van bepaalde materialen op bepaalde plekken. Ook binnen deze geloofsbenadering zou de vraag dus zinloos zijn.

Samenvattend:
--  Wetenschappelijk: de vraag is zinloos.
--  Geloof: het hangt van het geloof af of de vraag zinnig of zinloos is. Bij die geloven waarbinnen de vraag zinnig is, hangt het van het geloof af of het antwoord 'ja' of 'nee' is.

Misschien is dit niet het soort antwoord dat je had verwacht, maar het is het beste en volledigste antwoord dat ik je kan geven.

Cryofiel
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Maar, de vraag is in het kader van filosofie geplaatst. Wat zou dan het antwoord kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord. +
Jammer dat de vraag in je antwoord het predicaat "zinloos" krijgt.
M.i. is een vraag nooit zinloos... Het heeft tot doel om kennis te vergaren.
Cryofiel
10 jaar geleden
a)  De vraag krijgt niet het predicaat "zinloos". b)  Het leren inzien dat bepaalde vragen in bepaalde contexten zinloos zijn, is kennisvermeerderend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou ik aan de vraagsteller over laten, vind je niet...
Cryofiel
10 jaar geleden
Helemaal mee eens. Dat is de reden dat ik mijn antwoord heb gegeven. Alleen wanneer ik mijn visie aanbied, kan vraagsteller zelf een keuze maken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik bedacht me vanochtend dat we misschien langs elkaar heen praten omdat we verschillende betekenissen toekennen aan het gebruik van het woord 'zinloos'. Laat ik daarom uitleggen hoe ik het bedoel. Met 'zinloos' wil ik geen waarde-oordeel geven. Dus NIET zoiets als 'wat jij doet is zinloos'. Dat zou een negatief oordeel zijn, en dat is niet mijn bedoeling. Er zijn echter wel degelijk vragen die "inherent zinloos" zijn. Het leren herkennen van dergelijke vragen is een (filosofische) verrijking van je kennis. Een voorbeeld van zo'n zinloze vraag is:
"Stel dat ik een bal in een kamer leg. Daarna sluit ik de kamer hermetisch af. Ik kijk, luister en voel niet, en ik zorg ervoor dat niemand anders kan kijken, luisteren of voelen. Ik zorg dat er geen enkel meetinstrument in de buurt van de kamer is. Kan de bal die ik in de kamer heb gelegd dan spontaan beginnen te stuiteren?" Toegegeven, het is een wat gezocht voorbeeld. Maar zie het alsjeblieft als voorbeeld, concentreer je op de achterliggende boodschap. Die boodschap is: je kunt deze vraag weliswaar stellen, maar dit is een goed voorbeeld van een zinloze vraag. Waarom? Omdat het niet uitmaakt wat het antwoord is. Of die bal nu met zekerheid bewegingsloos blijft liggen, of dat hij met zekerheid gigantisch zal gaan stuiteren, of dat hij misschien wel, misschien niet zal gaan stuiteren - wat maakt het uit? Niets, helemaal niets. En daarom is de vraag over die bal een zinloze vraag. -- Dit is wat ik bedoel wanneer ik het over een 'zinloze vraag' heb. Geen waarde-oordeel, maar een constatering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoop vooral dat de vraagsteller @Akhi dit begrijpt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
er bestaan geen zinloze vragen niets is zinloos indien dat wel zou zijn dan zou het gewoon niet als waarneembaar bestaan dus alles is even zinvol van zodra het een waarneembaar karakter heeft het ene is dus niet zinvoller van het andere, dat lijkt vaak wel zo maar daarom is dat niet de absolute waarheid misschien zinvol om hier eens in alle stilte met jezelf over na te denken? ik hoop dat dit ook begrepen wordt?! Liefs en fijne zinvolle zondag nog!!!
Cryofiel
10 jaar geleden
"Heeft de poolmol een zwarte neus, of is zijn neus ook wit, net als de rest van zijn lichaam?" Dit is een voorbeeld van een zinloze vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In deze hele discussie wordt wel heel erg om de hete brij wordt gedraaid. De vraag raakt kant nog wal en is niet te beantwoorden.

Andere antwoorden (4)

Laten we aannemen dat de ziel bestaat. Wie zegt dat die heel klein is. De ziel is niet iets materieels, is geen golf is geen trilling, het is iets spiritueels. Iets spiritueels laat zich door niets tegenhouden. Het is zoals liefde. Iedereen weet dat het daar is maar alleen het resultaat is zichtbaar. E astronaut mag van op de maan zijn familie toespreken, toch zal zijn familie de liefde aanvoelen.
Met de ziel is het juist het zelfde.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een ziel wordt niet gehinderd door materialistische voorwerpen.
Het is niet tastbaar en het wordt ook niet beperkt door tastbare zaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Maar 't blijft een theorie. Onbevestigd. En dus precies even waar / onwaar als een theorie die exact het tegenovergestelde beweert.
Elke ziel is even groot, dus er bestaat niet zoiets als een kleine ziel. Bovendien is een ziel nooit materieel, dus maakt het niet wat het 'formaat' is. Een ziel is etherisch (immaterieel) en wordt door geen enkele materie gehinderd, dus ook glas niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja het fenomeen ziel kan dwars door alles heen omdat het fenomeen ziel zich zonder verlies van kracht of tijd kan aanpassen aan eender welke manifestatievorm.

Zo kan je dus ook stellen dat het fenomeen ziel gelijktijdig alles is.
Indien jij dus een glazen kamer zou maken dan is het fenomeen ziel én jouw idee én jouw waarnemingsvermogen én jouw daad én jouw lichaam én de lucht in de glazen kamer én de glazen wanden én de toeschouwers ervan enz.

Begrijp je wat ik bedoel?

Het fenomeen ziel kan zich zowel zichtbaar als onzichtbaar aan ons manifesteren, afhankelijk van de frequentie (trillingsniveau) waarop onze bewuste en onbewuste gedachten/intenties elkaar kruisen of net niet.

Probeer dit niet teveel rationeel te beredeneren want dan kom je er gewoon niet uit. Probeer het gewoon in volle vertrouwen te ervaren en te aanvaarden zoals het zich voordoet en je wordt vanzelf wel optimaal gebriefd door het allesomvattende, en alwetende fenomeen ziel ;-) ;-)

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als 'beginneling' ben ik op GV nog 'groen' en kan als gevolg niet plussen. Dan maar via mijn intentie: +