Is pendelen gevaarlijk?

Ik had hiernet een pendel gebruikt van een vriendin om dat ens uit te proberen en ik ging er meer over opzoeken en ik las ook iets dat dat negatieve geesten kan aantrekken dus ben behoorlijk in paniek..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

Ben je zelf een sterke persoonlijkheid en nergens bang voor, dan kan pendelen totaal geen kwaad.
Bij pendelen krijg je meestal antwoorden uit je eigen onderbewustzijn.
Maar ik lees dat je al behoorlijk in paniek bent, je maakt je eigen helemaal gek en dan is pendelen zeker wel gevaarlijk.
het kan je veel onrust geven en vreemde gedachten.
Je kunt slaapproblemen krijgen, nachtmerries, concentratieproblemen, spanningshoofdpijn enz.
Maar dit alles doe je geheel zelf.
Voor jouw is pendelen , een onschuldig spelletje, maar je bent het zelf, die niet tegen spanningen kan.
Je kunt zelfs last krijgen met negatieve geesten, maar die creeër je ook zelf.

Ondeskundig bezig zijn met spirituele zaken, kennen echter wel degelijk gevaren, vooral bij glaasje draaien gaat het nog wel eens mis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is dus niet het pendelen zelf, maar het probleem ben jij.
Hopelijk heb je medicijnen voor je paniekstoornissen.
Mogelijk ben je een zeer gevoelig meisje, die mogelijk best wel spiritueel is.
Indien je hier goed mee om kan gaan, kan het je veel innerlijke rust geven.
En zeker geen paniek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kaili, het is de kunst in het leven, om je negatieve eigenschappen om te draaien in positieve.
Maak gebruik van je overgevoelige eigenschappen en er zal een nieuwe wereld voor je open gaan.
Wordt weer trots op je zelf, op wie je bent.
Ik sluit me helemaal aan bij de uitstekende reactie van conqie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi ezeltje, helemaal waar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kaili er zijn hier nogal wat mensen die je graag verder helpen, die je echt begrijpen, die weten wat je voelt.
Je hoeft ze alleen maar toe te laten in je leven, maar er moet niets.
Het mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kaili Door allerlei processen in onze brein, verliezen we wel eens de werkelijkheid en wordt het meer een onwerkelijkheid.
Deze processen worden op gang gebracht, door ons karakter, omstandigheden en e.v.t. persoonlijkheids stoornissen.
Mogelijk heb je een chronisch te kort aan energie en dobber je maar een beetje rond op een heel groot meer.
En drijf je met de wind mee, zonder daar enige invloed op te hebben.
En met jou, dobberen er zo veel, wel duizenden, dus is het wat jij ervaart, niet zo bijzonder, maar wel heel erg vervelend.
Door regelmaat en gezond leven, kan het al een stuk beter worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is het een goed idee Kaili, om deskundige hulp te zoeken bij de verwerking van je oma's overgaan en je rouwproces?
Zonder angstproblemen kan het verwerken van het verlies van iemand al een zwaar proces zijn, laat staan als je óók nog angstproblemen hebt. Ik hoop, dat je al goede hulp hierbij hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat je al deskundig begeleid wordt!!
Graag gedaan :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kaili wat reacties terug schreef ik.....Kaili er zijn hier nogal wat mensen die je graag verder helpen, die je echt begrijpen, die weten wat je voelt.
Je hoeft ze alleen maar toe te laten in je leven, maar er moet niets.
Het mag. En zie wat er allemaal gebeurd.
En met conqie heb je het goed getroffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ conqie ja zo doen we allemaal ons best, denk wel dat ze nog terug komt op je boeken aanbod.

Andere antwoorden (10)

Welnee, je maakt alleen gebruik van de zwaartekracht. Allemaal spookverhalen en als je elkaar opjut ga je ze ook nog geloven. Lekker doorgriezelen allemaal, veel plezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, pendelen is niet gevaarlijk.

Als je met pendelen bedoelt: het beantwoorden van (levens)vragen met behulp van een pendel, een vaak druppelvormig metalen, glazen of houten voorwerp aan een draad of kettinkje.

Wat je doet is: je stelt een vraag en laat dat ding aan een kettinkje het antwoord geven.
Dat gebeurt door zogenoemde "energieën" te detecteren en die moeten dan een antwoord geven.
Die "energieën" kun jij geesten noemen.

Maar er is geen enkele wetenschappelijk verklaring voor die energieen en ook niet voor geesten.
De al dan niet "geesten", positieve of negatieve, trekken zich niks aan van een ding aan een touwtje.

Een mogelijke verklaring voor "de werking" van een pendel, zou het onderbewustzijn betreffen, die door middel van onwillekeurige spierbewegingen de pendel op een bepaalde manier laat bewegen.
De pendel - of beter gezegd - de handen, de vingers, zouden dan reageren op de gedachte of vraag die men op dat moment heeft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pendelen_(parapsychologie)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pendelen is iets spiritueels waar je wel of niet in gelooft. Wij hebben thuis een ook een pendel en gebruiken deze soms wel eens voor de lol. Ik heb in al die jaren nog nooit last gehad van negatieve geesten, dus wees niet bang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welnee. Een pendel stuur je uiteindelijk zelf aan; als het goed is geef je onbewust zelf antwoord op de vraag, vanuit een diepere laag van je bewustzijn. Daar is niets mysterieus aan.

Als je uitgaat van het bestaan van geesten in het algemeen en negatieve geesten in het bijzonder, zouden ze zich er hooguit mee gaan bemoeien als ze zich bedreigd voelen of iets dergelijks. Maar daarvoor lijkt me hier geen reden te zijn.

Ik zou me geen zorgen maken en lekker doorgaan, als je het idee hebt dat je er baat bij hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee : pendelen is helemaal niet gevaarlijk .
Jou onderbewustzijn stuurt signaaltjes door via jou spieren naar de pendel .
Maar het moeilijkste van pendelen is als je een vraag stelt
aan de pendel maar dat je niet aan het antwoord denkt wat je graag wilt zien .
En een pendel geeft zelf wel aan met een beweging dat hij niet wil antwoorden .
Maar om een beetje te kunnen pendelen is ontzettend veel oefening nodig .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan .
De bewegingen bij het pendelen worden veroorzaakt door het ideomotorisch effect. Hetzelfde als de bewegingen bij het wichelroede lopen en ouija bord ( glaasje draaien).
Hier is niets spiritueels of paranormaals aan. Wat het eng en soms gevaarlijk maakt zijn alleen de beinvloedbaarheid en reacties van mensen die het doen en er angstig van worden omdat ze compleet verkeerd interpreteren wat ze zien en meemaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede uitleg.
+
pendelen zie ik niet het gevaar, maar alleen jijzelf als gevoelig bent voor angst dan kan je gaan hallucineren daardoor ga je sterker denken dat door pendelen komt, terwijl alleen maar alleen uit jezelf komt. En met Spiegel en ouija bord moet je hiermee wel voorzichtig zijn, daar zijn deskundigen over het eens. Er zijn veel zelfmoord pogingen en gepleegd door spelen van ouija bord! ik kom zelf ook nooit aan oujabord, omdat ik 100% ben overgetuigd dat heel gevaarlijk is...Maar nu even niet druk over maken, je hebt heel iets onschuldigs gedaan met pendelen, en nu is het kunst om iets leuks denken, en laat pendelen maar achter je. Zo ontwikkel je jezelf beter, en minder angstig zijn. Kortom gezegd: jaag jezelf niet angst aan.
Je kunt ook kiezen om te gaan meditatie doen, gewoon ogen dicht houden en proberen aan niks te denken, en als je dat lukt, dan heb je doel bereikt, als je dit kan, dan kan je het leven beter aan. 3 minuten per dag is ook prima, maar als je langer wilt, ook prima! Het gaat immers om je hoofd leeg maken, maar dat is je vraag niet , maar ik heb ter aanvulling erbij gedaan. Hopelijk heb je er wat aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ouija bord gevaarlijk is komt alleen omdat mensen er in geloven, dat zelfde effect zou net zo toepasbaar kunnen zijn op pendelen. Er zijn ook mensen die zelfmoord plegen omdat ze denken dat de hele wereld tegen ze is, dat maakt de hele wereld niet gevaarlijk, maar paranoia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja en daarom blijft oujabord gevaarlijk.
Aan pendelen zelf is geen enkel gevaar verbonden.
Noch voor mensen met een sterke persoonlijkheid noch voor mensen met zwakke of wisselvallige persoonlijkheid.

Het enige reëel aanvoelende 'gevaar' dat elke mens kan ervaren is dat die gaat geloven in hetgeen die zichzelf toestaat om te geloven.
De pendel geeft enkel maar weer wat er zich in jezelf of in degene/datgene waarvoor/waarover je pendelt afspeelt.

Er van uitgaande dat alles energie is en dat energie bewustzijn is kan je er ook van uitgaan dat materiële zaken zoals een pendel of eender welk ander voorwerp ook over een vorm van bewustzijn beschikt.
Bewustzijn zou je in deze zin kunnen vertalen als een vorm van communiceren en/of een vorm van registreren en weer doorgeven via verbale en non-verbale signalen.

Indien we van nature niet consequent vertrouwen op onszelf dan durft ons waakbewustzijn wel eens 'tilt' slaan en dan gaan onze sterkst geactiveerde emoties van dat moment met ons aan de haal.

Je schrijft zelf dat je van nature een behoorlijke dramamaker bent.
Wel ja dan kan je via de energie (non-verbale signalen) die via zo'n pendel worden doorgegeven nog meer uit jouw balans geraken indien de laatste gebruiker(s) bijvoorbeeld ook dramamakers en/of wisselvallige persoonlijkheden zijn.

Maar ook Liefdevolle signalen kunnen zodanig overweldigend werken dat ze zelfs bij de meest stabiele persoon waanbeelden kan activeren waardoor die wartaal gaat uitslaan.

Pendels zijn sterke overdragers van non-verbale impulsen/signalen.

Vandaar dat men ook voorstelt om slechts één persoon met eenzelfde pendel te laten pendelen. Indien de eigenaar van de pendel een consequent of standvastig iemand is dan zal het uitwisselen van non-verbale signalen ook rustgevend werken.
Indien de bezitter van de pendel een wisselvallig iemand is dan zal deze pendelaar deze wisselvalligheid ook doorpendelen naar anderen.

In wezen gebeurt dit alles ook zonder pendel dus het is niet de pendel zelf die ons uit ons lood kan doen slaan maar de onzichtbare impulsen die door de gebruiker worden geactiveerd en versterkt.

Doe zelf maar eens de test en ga pendelen op de fenomenen Liefde, Algemeen Vertrouwen, Zelfvertrouwen en Innerlijke Rust. Je zal merken dat je 'plots' een heel ander gevoel krijgt tijdens het pendelen.
Het is echter niet de pendel die deze constructieve verandering veroorzaakt doch de vibraties van jouw eigen constructieve intenties worden via de pendel nog versterkt.

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@GerdaMaria
Dus m.a.w.: je "bestuurt" die pendel zelf en bent derhalve zelf verantwoordelijk voor de uitkomst?
Lees ik je tekst zo ongeveer goed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@WendyH Onbewust bestuur je die pendel volgens mij sowieso en dus ben je, vanuit dat standpunt bekeken, automatisch mede verantwoordelijk voor de uitkomst. Je kan de pendel ook bewust sturen en uiteraard stuur je daarmee ook aan op een zelf gekozen uitkomst. Je kan zo'n pendel op velerlei wijzen bewust sturen.
Enerzijds door een enorm sterke wilskracht en anderzijds door extreem subtiel een bepaalde beweging in gang te zetten. De overtuiging van de pendelaar heeft dus invloed op de bewegingen van de pendel.
Indien degene waarvoor gependeld wordt echter een veel sterker gefocuste overtuiging heeft dan heeft die energiestroom de sterkste invloed op de pendelbeweging. Dus in wezen kan eender wie de beweging van de pendel beïnvloeden en als de pendelaar het spel eerlijk speelt dan laat die dat ook gebeuren en gaat die niet met subtiele bewegingen een andere wending geven aan hetgeen authentiek wordt doorgeseind. Dus de sterkst gefocuste gedachtestroom dirigeert de pendel.
Dat kán de gedachtestroom van de pendelaar zijn,
dat kán de gedachtestroom van de gependelde zijn,
maar...
dat kan evengoed de gedachtestroom van een heersende overtuiging uit de omgeving zijn. In het laatste geval betekent het dat noch de pendelaar, noch de gependelde in balans zijn met hun ware overtuiging over het onderwerp waarover gependeld wordt. Enkel dan kan een andere energiestroom het overnemen van één van beiden. Begrijp je wat ik hiermee bedoel? Anyway, Have Fun Anyway!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat begrijp ik zeker.... ik vraag me alleen af of gedachten /energie een dusdanige kracht bezitten, dat ze een pendel in de handen van een ander kunnen doen bewegen.
Dus: heb ik een testje gedaan!!!
Ik heb een pendel aan een haak gehangen, los in de ruimte. Met mijn gedachten heb ik geprobeerd om er beweging in te krijgen.
En dat is me niet gelukt.
Dit is geen geintje; ik heb dit serieus getest.
Dus: hoe kan dat dan naar jouw idee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wendy, wat je hebt geprobeert heb ik dus ook al.
geen enkele mm. bewoog de pendel.
Maar zodra ik hem weer in mijn hand had, begon hij weer.
Indien de pendel al hangende zou kunnen bewegen, dan zouden we met gedachtenkracht voorwerpen kunnen laten bewegen/ verplaatsen, iets waar ik niet in kan geloven ( telekinese).
Mij is dat nog nooit gelukt.
Wat wel lukte, is de pendel te laten bewegen die een ander vast had en dat lukte 3 keer van de 3 pogingen.
Dat bevestigt dus de uitleg van Gerdmaria.
De gedachtenkracht ( energie) gaat dan naar de persoon die de pendel vast hebt en die krijgt het ' signaal' de pendel te laten bewegen.
Je stuurt dus met je eigen energie, de energie van de ander aan.
Zonder dat, is het niet mogelijk.
Mogelijk heeft Gerdmaria een afwijkende uitleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij bevestigt dat niet de uitleg van GerdaMaria.
En wel, omdat die ander bewust danwel onbewust de pendel kan laten bewegen.
Daarnaast kan geen mens 100% stil zijn/zonder beweging, al was het alleen maar omdat je hart klopt en je bloed door de aderen drukt. Maar ook door je ademhaling.
Voor mij is het dus ook geen bevestiging, dat je met gedachten/energie iets in de handen van een ander kunt bewegen.
Ben ook benieuwd of GerdaMaria er een verklaring voor heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nadat je weet wat een ja voor de pendel is en een neen, kan je dat op verzoek ook van de pendel krijgen.
je geeft dus zelf de antwoorden.
Indien de pendel in andere handen is en je wilt hem met gedachtenkracht hem van je afduwen, zonder dat de ander dit weet, en het lukt drie maal, dan is het voor mij duidelijk.
Van te vore op geschreven, in welke richting de pendel zou moeten gaan bewegen en niet laten lezen natuurlijk.
als je niemand met de pendel in zijn oog zwiept is het niet gevaarlijk.
het gevaar kan angst zijn voor neg dingen die men als zodanig kan ervaren (illusie) en hier kan men idd van doordraaien of van het padje raken.

zolang je niet stevig in je schoenen staat wat deze materie betreft is het beter je er om deze reden niet mee bezig te houden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Bij pendelen wordt helemaal niet gewerkt met geesten en entiteit.

De pendel is niets anders als een visuele uiting van jou energie en hoe die trilt. Daarin is die energie veranderlijk over hoe jij onbewust/bewust over vraagstukken denkt.
Dat is wat je doet met pendelen. Je stelt vragen en de pendel (jij dus) geeft antwoord op die vragen.
Is dit een goede steen voor mij?
Welke kleur past het beste voor mij nu?
Heb ik nog last van een bepaald stukje verleden?
Enz.