Hoe weet je zeker dat iemand ECHT paranormaal is en geen cold reading gebruikt?

Ik heb een conciërge op school die "zegt" dat hij paranormaal is. Hij heeft mij ook dingen verteld over mij, maar dat waren gewoon algemene dingen die iedereen heeft. ik vraag me gewoon af of dat cold reading is (net zoals Derek ogilvie) of dat hij echt paradormaal is. Ik zelf wil hem wel geloven alleen ik vertrouw de blik in zijn ogen niet zo.

Weet jij het antwoord?

/2500

dat weet je alleen als het aangetoond kan worden dmv testen die niets aan toeval overlaten en men hier ook aan mee wil werken. Toegevoegd na 3 minuten: overigens wil het niet zeggen dat de conciërge op school een nare man is die je wat voor wil schotelen en je voor de gek wil houden. veel mensen geloven in dit soort dingen, en bedoelen het goed. (vragen er dan geen geld voor, of maar een klein bedrag om uit de kosten te komen) vraag hem bv iets wat hij niet kan weten, niet kan gokken, en hij concreet moet antwoorden zonder eerst dingen te gaan vragen of uit je lichaamstaal op kan maken en hier een draai aan kan geven. wellicht dat hij het (op dat moment) ineens niet meer kan bewijzen, en zelf wel aangeeft waarom het niet wil. (niet open staan, krijgt geen gevoel door, teveel andere storende dingen in de omgeving, etc.) Toegevoegd na 9 minuten: hier info over cold reading. als je doorhebt hoe het werkt (ook leuk om uit te proberen overigens) weet je waar je mee te maken hebt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=GFNuQs5fB5w...
http://www.youtube.com/watch?v=sair-w3U9E8

Dat is nogal simpel: niemand is paranormaal, want zoiets bestaat niet. Als de concierge de 1 million dollar challenge aangaat (en wint) krijgt hij gelijk en is rijk. Zo niet, is hij net als alle anderen een charlatan.

Bronnen:
http://www.randi.org/site/index.php/1m-cha...

Niemand is paranormaal want het bestaat niet.Wel is de ene mens meer opmerkzaam dan de andere en kan gemakkelijker zaken deduceren. Ik vind je spelfout wel grappig, paradormaal zou een nieuw woord kunnen zijn: buitengewoon slaperig.

Aangezien de eerste persoon die kan aantonen dat hij paranormaal is zich na vele jaren nog altijd niet gemeld heeft, ondanks dat er een miljoen dollar als beloning wordt uitgeloofd, kun je ervan uitgaan dat niemand paranormaal is. Waar je volgens mij wel in zou moeten geloven is jezelf. Ga daarom op je eigen gevoel af en als jij zegt dat je de blik in zijn ogen niet vertrouwt kun je maar beter zoveel mogelijk bij hem uit de buurt blijven.

Juist omdat het hier gaat omdat de conciërge hele algemene dingen noemde die 'bijna iedereen wel heeft of eens kan herkennen' kan je er wel van uitgaan dat deze man uit is op een soort extra en liefst zo persoonlijke aandacht (van jou en mogelijk ook anderen). Dus ja het zal dan cold reading zijn! Wat vaak meespeelt en zeker als de aandacht wat vaker naar jou uitgaat (en daarom is het al zeer goed dat je door de blik in de ogen volop alert bent!) is dat dit type mensen helaas een neus hebben voor een bepaalde uitstraling van mensen... Misschien straal je op bepaalde momenten bv een soort bezorgdheid uit, een kwetsbaarheid, of onzekerheid (maakt niet uit waarover) wat op zich wel heel normaal is, of vangt deze man tussen de veelheid scholieren wel flarden van gesprekken op! Zo kan hij al "proberen je PERSOONLIJKE aandacht op te eisen, maar in wezen heeft hij vooral voor zichzelf dit soort aandacht nodig!. Indien deze man ECHT enige begaafdheid op dit (discutabele) vlak zou hebben , zou hij WETEN dat het zelfs ongepast is iemand tijdens uitvoering van zijn baan in deze, je ZO te benaderen en ongevraagd!

Ga naar hem toe en vraag aan hem enkele vragen die alleen jij weet .

Bijna zeker dat deze man een ' nepper' is. Het is ook een praatjesmaker en een opschepper om te zeggen dat hij dat kan. Je eigen intuïtie, zegt je al dat hij niet te vertrouwen is. Niet paranormale mensen, kunnen op geen enkele wijze weten of de ander het wel is. Mooie praatjes en een flink portie cold reading kunnen veel doen. Wel paranormale mensen, weten/ voelen dit direct. Mogelijk pikken ze iets op van wat de ander uitstraalt.

Paranormaal bestaat niet. Het leven is niks meer en minder dan pure scheikunde. Iemand kan wel hooggevoelig zijn, of energie zien en voelen en/of bepaalde nuances kunnen aanvoelen. Maar niemand is bovennatuurlijk begaafd. Mochten ze willen! Als mensen echt met bijv. de overledenen konden praten zouden ze elke moord met gemak kunnen oplossen, maar dat gebeurt nooit hoe paranormaal ze ook zijn. Je zegt dat je zijn blik niet vertrouwd, jouw intuïtie waarschuwt je dus.. luister daar naar! luister ALTIJD naar je intuïtie. Jouw verstand is namelijk een waarschuwingssysteem! En die heeft altijd gelijk! Bij twijfel dus nooit doen, daarom twijfel je ook, tenminste als je nog langer wilt blijven leven! Succes!

Cold reading, leuk woord. Het is inderdaad niets anders dan dat hij goed heeft opgelet en heeft geluisterd naar wat jij hebt verteld of juist net niet hebt verteld. Dat die man wel of niet buitenzintuiglijke waarnemingen kan doen, tja dat is niet aan mij. Vind het wel grappig dat men glashard roept dat paranormaal niet bestaat. Waarom is dat eigenlijk? Is het omdat het wetenschappelijk niet bewezen wordt geacht? Vreemd. Zodra het woord god genoemd wordt, dan is alles mogelijk en dan wordt die zelfde wetenschappelijke gemeenschap maar aan de kant geschoven. En dat terwijl de wetenschap over buitenzintuiglijke waarnemingen ( ondanks dat er men sceptisch over is ) er nog steeds niet over uit is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Paranormaal Ook ik ben sceptisch hieromtrend, maar zal niet zeggen dat iets niet bestaat alleen omdat ik het niet ken of dat het niet in mijn straatje past. ( laat het minnen maar beginnen ;) )

Eigenlijk kan je dat pas écht weten wanneer je iemand langer kent. Wanneer keer op keer de uitspraken die hij doet, en normaal gesproken niet kan weten, kloppen. Maar eigenlijk doet het er niet toe of deze man wel of niet echt paranormaal is. Ook al is hij het wel, en ook al is hij het niét, het is beter uit zijn buurt te blijven. Als hij het niet is, is hij iemand die zich mogelijk belangrijk/interessant voelt door te beweren dat hij paranormale gaven heeft. Als hij wel paranormale gaven heeft gaat hij er op een vervelende manier mee om. Hij laat jou je er ongemakkelijk, zelfs enigzins bedreigd door voelen. Dat houdt meestal in dat zo iemand probeert te manipuleren met zijn paranormale kwaliteiten. Gewoon nuchter blijven werkt het best tegen die manipulatie. Hij is ook een gewoon mens en als jij je innerlijke deur gesloten houdt met nuchterheid kan hij er niet in. Weet je, als het goed zou zijn zou hij dat juist niet op een soort uitdagende? wijze kenbaar maken, maar er met integriteit mee omgaan en je eventueel hulp aanbieden als je erom vroeg. Dus, vertrouw jezelf en je gevoel, neem jezelf serieus: blijf hem maar uit de weg als je kan. En als hij toch met je in contact komt probeer je er dan van bewust te zijn dat het niets uitmaakt of iemand paranormale gaven heeft of niet (so what, we zijn allemaal wel érgens redelijk goed in (al is het maar met nergens goed in zijn ;-))) maar dat het erom gaat hoe iemand met zijn kwaliteiten omgaat en vooral naar anderen. Gewoon je gevoel volgen dus :-)

Wat is er mis met het toepassen van je eigen intuitie? Als jij de blik in zijn ogen niet vertrouwd dan doe je er verstandig aan om dit wantrouwen in de praktijk te brengen: m.a.w. ga hierover niet meer met hem in gesprek. Weet wel dat het bovennatuurlijke bestaat en dat je ervoor moet oppassen voor welke bron je jezelf openstelt. Voordat je het weet ben je belast door een demon (tenzij Jezus Christus het slot op de deur naar je hart is). Dus het omgaan met het paranormale kan je leven negatief raken.

Soms lijkt het dat empatisch begaafde mensen paranormaal zijn, anderen lezen lichaamstaal en weten dat listig tot een geloofwaardige analyse om te zetten. terecht noem je dat cold reading. Ik ben van mening dat ieder mens specifieke gevoeligheden heeft (voorgevoel, telepathische beleving en andere dingen) maar de claim paranormaal te zijn lijkt mij in dit verband gebruikt om bij jou ontzag in te boezemen. Ik vind het laakbaar dat een concierge ongevraagd bij jou een cold reading doet. Dat staat vast niet in zijn functieomschrijving. Eerlijk gezegd ben ik vaker congierges tegengekomen met een ego die onnodig veel dominantie uitstraalde. Natuurlijk moeten het mensen zijn die jeugdigen goed in moeten kunnen schatten en de grenzen bewaken, zonodig hun gezag kunnen doen gelden. Naar wat deze persoon doet vind ik buitenskaders en ongewenst. Als deze persoon een minderwaardigheidscomplex probeert te overcompenseren zijn er andere methoden om van zijn egoprobleem af te komen. Uitdrukkelijk wil ik stellen dat er veel zeer goede congierges zijn die heel veel voor "hun" kinderen betekenen en buitengewoon hartelijk, zorgzaam en soms streng zijn. Kenmerkend is dat men conciërges minder snel vergeet dan sommige docenten....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100