Spiritualiteit zet zich zogenaamd af, hoe komt het dat we onszelf veranderen?

Een persoon kan weten dat verslaving of een gewoonte op zijn minst de prullenbak zijn/haar kooi op het ergste doden. Ze weten namelijk niet hoe ze dat kunnen stoppen.
En een ander kan weten dat ze boos is, en spuwen hun woede op anderen. Vrienden en familie's lopen weg waardoor ze alleen en eenzaam voelen. Met andere woorden: iemand weet wel over een probleem of dat aspect van zichzelf en anderen die hen pijn doen, maar die kennis is niet genoeg om ze te laten veranderen.
Als het niet bekend dat leidt ons te veranderen, Wat denk je dat is het mechanisme dat iemand de bevoegdheid om anders te zijn en te veranderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Wij veranderen onszelf niet, wij worden veranderd... Door omstandigheden waar we niets aan kunnen doen... Door de tand des tijds waar we niets aan kunnen doen... Door anderen waar we niets aan kunnen doen...

Dus wij worden veranderd, en we doen dat niet zelf...

Niemand heeft de bevoegdheid om iemand anders te veranderen, niemand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Euhm, ik snap je toelichting niet zo goed. Vraag je nu hoe het komt dat kennis niet genoeg is om jezelf te veranderen? Of wat de rol van spiritualiteit is als je jezelf wilt veranderen?

Toegevoegd na 3 uur:
Nou ja, ik probeer toch iets zinnigs op te schrijven.

Ik denk wel dat je jezelf andere gedachtepatronen kunt aanleren, zodat je andere keuzes maakt dan je eerst deed, bijvoorbeeld in je sociale gedrag, zodat je beter contact kunt maken/onderhouden.

Met begeleiding schijnen mensen wel van een verslaving af te kunnen komen. Toch hoor je dat het na het afkicken een dagelijkse strijd blijft, zo van: 'Ik hoef maar 1 glaasje te drinken en ik ben weer terug bij af'.

Je wil speelt dus een belangrijke rol bij het veranderen van jezelf. Maar je kunt niet alles puur op wilskracht veranderen.

Jezelf veranderen in de zin van DNA wijzigen kan je zelf niet. Dat kan God alleen doen, als je dat wilt (zie Ezechiel 36:26 in de bronverwijzing). God verandert pas iets aan je als je dat zelf wilt en als je hebt aangegeven dat je dat zelf niet kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er veranderd niets, wat gebeurd heb je al gedroomd. Het leven is een droom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Ik denk wel eens.. Als dit alles nou een droom van een mug is....
Als je op een gegeven moment merkt dat je huidige leven niet bij je past, dan ga je veranderen. Het probleem is echter dat je anderen niet zomaar kan veranderen.

Dit proces noem ik zelf de spirituele verandering. Je merkt van jezelf dat je dit niet prettig vind. Jij zal gaan veranderen zodat het wel prettig is. Dit is een stap.
De constatering dat je anderen niet kan veranderen is ook een stap.
Een volgende stap is om te kijken hoe je wel kan leven tussen diegene die jij niet meer kan veranderen.

Een stap kan je alleen maar zetten als je ook groeit. Dus als jij die laatste stap nog niet weet hoe, dan moet je nog meer groeien.
Waarschijnlijk zijn de vorige stappen nog niet klaar en afgerond.

Heb geduld en blijf groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt nooit veranderen om anderen. Het lukt alleen als je het om jezelf wilt.

Jouw leven draait om jou, alleen daarin vind je de kracht om jou bij te draaien.
De echte kracht om door te gaan, om te leven en om te veranderen vind je in jezelf.

Daar hebben anderen bijna niets mee te maken. Dat is jouw omgeving die kunnen je steunen maar je moet het zelf doen voor jezelf, enkel en alleen voor jezelf.
Als anderen er baat bij hebben is dat een leuke bijverdienste maar het is niet sterk genoeg om verslavingen/gewoontes bij jou te kunnen veranderen.

Begrijp je me? Ik hoop dat ik jou begrepen/gevonden heb tussen de woorden.