kan een kind in de kleuterleeftijd van 4, 5/6 j r al aanvoelen /weten dat hij /zij anders is dan zn leeftijdsgenootjes van zn omgeving /gezin ?

is dit serieus te nemen , wanneer kind zegt ik hoor er niet tussen of ik pas erniet bij .
wat zegt dit over de kleuter .

Toegevoegd na 13 uur:
ter verduidelijking , deze vraag staat onder spiritualiteit kan mi ook onder opvoeding of psyche .

Het kind is hooggevoelig en werd door zn omgeving niet serieus genomen niet goed begrepen, weinig persoonlijke aandacht .
omgevingsfactoren spelen een rol .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Er zijn veel redenen/mogelijkheden, waarom een kind in deze leeftijdcategorie zich "anders"voelt, bijvoorbeeld:
- qua intelligentieniveau (hoogbegaafd, al eerder genoemd)
- als jongen jongens leuker vinden dan meisjes en als meisje meisjes leuker vinden (dat kan al op die leeftijd!)
- op een school zitten waar geloof geen rol spelt, maar zelf gelovig zijn opgevoed, of andersom
- ouders hebben die zijn gescheiden, als enige in de klas
- autisme hebben, of een andere beperking
- in de heel vroege jeugd geleerd hebben, dat het niet gewenst is en dus een negatief zelfbeeld heeft
- gepest zijn of worden
- thuis andere gewoontes/kledingstijl hebben dan andere kids
En zo zijn er vast nog veel meer zaken die meespelen.

Mijn antwoord is dus ja, dat kan zeker. En je vraag of dit serieus genomen moet worden: absoluut!!!

Je hebt je vraag gezet in de categorie spiritualiteit.
Even los van wat je daaronder verstaat: vele kinderen, en misschien wel allemaal in verschillende gradaties, hebben angsten voor dingen, die ze nog niet kunnen begrijpen. Hun fantasie is groot en vaak hun angsten ook. Daardoor zien de dingen, die er niet echt zijn, zoals bijvoorbeeld de bekende monsters onder het bed. Als daar niet door ouders/ opvoeders goed (in de zin van gerust stellen en uitleggen bijvoorbeeld) mee wordt omgegaan, dan zullen ze zich anders kunnen voelen dan andere kinderen. Ook dat dient m.i. zeer serieus genomen te worden.
En dan nog de vraag, of kinderen ècht binnen deze categorie (spiritualiteit) dingen meemaken/aanvoelen/weten: dat is een meningvraag en zal per persoon verschillen.
Voor het kind zelf is het in ieder geval echt en moet dus m.i. serieus genomen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!Weer een superantwoord van jou!^^
Je hebt gelijk,er kunnen zo veel redenen zijn.
Maar belangrijk is het wel om het serieus te nemen(ik denk hoe ik zelf was en hoe ongelukkig ik toen al was)
Ik voelde me op die leeftijd ook anders en dacht dat ik 'hier' niet hoorde.
De catogorie zag ik trouwens pas later.
Misschien denkt vraagsteller aan HSP,sommige mensen vinden dat spiritueel hè?
Kan ook gwn een heel gevoelig kind zijn of Ass,wat best veel voorkomt,volgens mij zit in elke klas wel zo'n kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Laurena en andere plussers!
Ik heb zelf ook ervaringen als jij noemt gehad (kleuterschool was dat nog) en weet nu ook, dat het voor ouders/opvoeders heel moeilijk is om adequate hulp te bieden, zo dat dit sowieso al kan. En dat komt weer door mijn ervaringen met mijn zoon op die leeftijd.
Maar ik vind, dat je een kind altijd serieus moet nemen, net als (half-)volwassenen trouwens :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adrem5: n.a.v. je toevoeging bij je vraag: ook een hooggevoelig kind moet m.i. dus serieus genomen worden en weet meestal wel, dat het "anders" dan andere kinderen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy kleine kinderen kunnen inderdaad dingen echt zien en met echt bedoel ik ook echt, verders een uitstekend antwoord.+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Dat weet ik Ed en ook uit eigen ervaring als klein kind ;-)
Ik schreef: "dat is een meningvraag en zal per persoon verschillen". Jouw mening is wat je schreef en ik... ik wéét het gewoon niet. Mijn ervaringen waren ECHT.... maar dan is de vraag: wat is ECHT.... een vraag die in vele bewoordingen op GV terugkomt met een enorme hoop verschillende antwoorden en reacties. Het voelde echt en ik weet het allemaal nog heeeeeeeeeel goed. Het is die dunne scheidslijn, waarvan ik ook zelfs niet weet of die er wel of niet is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Conqie, voor plus en toevoeging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 kinderen kunnen ook terughoudender zijn (eerst kat uit de boom kijken bv) en om die reden moeilijker aansluiting vinden (zie antwoord) er zijn zoveel redenen te bedenken, en elke kind is anders dan andere kinderen. geen enkel kind kan overal aansluiting vinden en voelt zicht altijd door iedereen begrepen. en toch is het een aandachtspunt:
waarom denk je dat je je niet begrepen voelt (welke signalen geeft het kind af, en welke geven de anderen kinderen af wat op een verkeerde manier geïnterpreteerd kan worden) kinderen die onzeker zijn vatten dingen snel anders op om maar een voorbeeldje te noemen (vatten het snel persoonlijk op) en wat het 'echt' zien van dingen betreft is een lastig iets.
mijn zoontje ziet écht monsters en spoken, maar als het bv over geesten zou gaan reageer ik niet anders dan op groene pukkelige draken om maar een voorbeeld te noemen. als dingen #echt# zijn dan is het helaas een kwestie van feiten kunnen aantonen. tot die tijd blijft het zoals wendy al zei een persoonlijke mening/ervaring/overtuiging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, je zegt hierboven.......Het voelde echt en ik weet het allemaal nog heeeeeeeeeel goed. Het is die dunne scheidslijn, waarvan ik ook zelfs niet weet of die er wel of niet is................................................................... Waarom denk je, dat je die ervaring voor de rest van je leven niet kan vergeten?
Dat komt alleen omdat het echt is, net als die ervaringen van euca. in het verkeer.
Net als mijn eigen ervaringen van 30 jaar geleden.
Maar het is goed, dat je heel kritisch bent en blijft.
En niet met de massa mee wil lopen, blijf dus zoeken naar de waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet, dat ik "kritisch" ben in dit verband en het punt is ook niet, of ik wel of niet met "de massa" mee wil lopen. Welke massa trouwens: mensen die erin geloven, mensen die er niet in geloven, mensen die het zeker weten?
Het punt is, dat ik vele ervaringen voor mezelf niet kan begrijpen/verklaren en misschien wel nooit.
Voor mezelf kan ik dus niet zeggen, dat het ECHT is in de zin van werkelijk, reëel, bestaand. Of dat het iets is binnen mijn hoofd/hersenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dingen die ons kunnen overkomen die niet in onze eigen werkelijkheid horen, maar paranormale ervaringen zijn, hebben een levenslange impact op ons.
dat is met de meeste 'normale' ervaringen niet zo, of ze moeten traumatisch zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dat anders willen formuleren: dingen, die je ervaart als niet horende/passende in de werkelijke werkelijkheid onthou je, omdat ze "vreemd" zijn. Ook bijvoorbeeld met zeer intense of terugkerende dromen. Maar is dat dan paranormaal? Kijk: dat wéét ik dus niet.... zeker niet betreffende mijn kind-ervaringen.
Maar dat is met vele ervaringen uit de werkelijke werkelijkheid wat mij betreft ook: ik heb herinneringen vanaf ongeveer 2-3 jaar, die heb ik ook kunnen toetsen. En uiteraard ook, weer wat mezelf betreft, de vele traumatische ervaringen.
Dat zijn allemaal zaken, die een onuitwisbare indruk op me hebben gemaakt en hun impact op mijn leven hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je het bordje "Conqie mag niet meedoen" niet gelezen dan??? hahahahahahaa.
Staat ergens aan het begin van GV, bij de rondvraag ;-)))
Dank voor je reactie! Ik hoor tot geen enkele groep.... mmmm: misschien dan tot de groep "niet weters" en wie weet geldt dat misschien juist wel voor iedereen ;-)
En misschien is het inderdaad zo, dat sommig zintuigen anders zijn ontwikkeld, zou zomaar kunnen. Zou een leuke verklaring kunnen zijn. Ga ik es goed over nadenken, want die mogelijkheid heb ik nog niet eerder bedacht. Ik heb geen last van dissociëren en ook geen last van "alters" gelukkig. Mijn ervaringen hebben niets te maken met trauma's, die ik overigens wel heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Ik bedoelde, dat ik op DIT gebied (zeg maar even "spiritualiteit") niet tot een groep hoor; niet tot de + (voorstanders) en niet tot de - (tegenstanders). Had ik wat duidelijker mogen formuleren.
Maar dat heb je soms als Spiderwomen: die vertaalslag van spinnen- naar mensentaal is een lastige.... *pfoei, hoe red ik me híér nou weer uit???* LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Proest!!!*
Het beste van beide werelden ;-))) Water, vuur, lucht en aarde en alles wat daartussen zit.
We kunnen wat mij betreft verder kwekken (wat doet een eend hier nou weer tussen???) hoor, maar we piepen dan wel behoorlijk off topic....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adrem: je vraag betreft een meisje.
Maar begrijp ik het goed, dat haar situatie jou zo aangrijpt vanwege je eigen verleden? Ik herken dat intense alleen zijn/voelen als klein kind ook. Ook met mensen om je heen, zelfs als je begrip krijgt daarvoor: dat gevoel blijft. Zelf denk ik, dat het in je zit, dat je ermee wordt geboren. En dat kan gewoon heel veel redenen hebben, vaak kom je daar niet achter en als je er wel achter komt (of deels), dan blijft dat gevoel bestaan is mijn ervaring. En oooow wat hóóp ik, dat het alleen mijn ervaring is, omdat het niet fijn is!!!!
Wat mij wel iets helpt is het aanvaarden, dat het is zoals het is. Dat ik het wel anders zou willen hebben, maar dat dit niet mijn realiteit is.
Heeeeeeeeeeeel misschien heb je hier iets aan....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom schreef ik ook : "Zelf DENK ik, dat het in je zit, dat je ermee wordt geboren." Dat weet ik ook niet zeker. Je schreef: "rest zou ook wel eens een gevolg kunnen zijn van gemis aan ‘tijdig begrip’ als peuter/kind en gebeurtenissen, soms ingrijpende/nare, die je als extreem gevoelig kind ‘vormen’ en voor een deel meeneemt in je volwassen leven?"
Dát weet ik, wat mij betreft dan, weer wél zeker!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL en met je eens!

Andere antwoorden (7)

Ja zeker. Ik heb les gegeven aan een kind van 5. Dit kind had goed door dat hij 'anders' was. Hij was hoogbegaafd en had niet de connectie met groepsgenoten zoals anderen dat hadden. Ook zat het kind hierdoor met vragen en gaf opmerkingen over de situatie. Dus ja.. als een kind bijvoorbeeld hoogbegaafd is kan hij al door hebben dat hij iets 'anders' is dan anderen. Maar dit verschilt ook per kind en daarbij is het ook maar net wat je 'anders' vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm zo'n kind IS toch ook anders, dat merkt hij de hele dag. Lijkt me niet zo moeilijk te ontdekken. Voor mij is het hetzelfde als een kind met een handicap. Beiden hebben door dat ze anders zijn.
Ik begrijp niet helemaal wat de vraagsteller wil maar waarschijnlijk gaat het iets dieper?
Het hangt er natuurlijk vanaf op welke manier anders. Kinderen vanaf 4 jaar hebben bijvoorbeeld bij een scheiding vaak last van een schuldgevoel en danken dan ook vaak dat ze anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk kind is anders; hoe snel een kind dingen snapt/weet is dus nogal verschillend.
Gemiddeld begint zo rond de 2 jaar het begrip van 'ik' en 'jij' als verschillende figuren. Tussen 2 en 4, leert een kind dan hoe de basis van het sociale gebeuren werkt (sociale gebruiken, delen, samen spelen). Een gemiddelde kleuter zou dus moeten kunnen constateren dat wat hij doet anders is dan wat anderen doen. Het kunnen inleven in andermans gedachten- /gevoelswereld (mentalization) begit zich dan te ontwikkelen, werkt dan eerst nog goeddeels op realiteitsbevestiging ('wat ik kan zien/horen, zo is het echt'). Ook het voelen van schaamte komt pas later (ca. 7 jr). Een kleuter zal dus enigszins kunnen bemerken dat wat hij denkt/voelt anders is dan andermans idee/gevoel (als hijzelf ergens blij van wordt terwijl anderen gaan huilen, ziet hij het verschil; als hij denkt 'dat is stom' en anderen roepen "joepie wat leuk!" hoort hij het verschil). Of hij er last van heeft, hagt een beetje van de persoonlijke ontwikkeling van het kind af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen 'voelt' zich anders
Hoeveel mensen ken je die zeggen "ik ben hetzelfde als alle anderen" ?
Dit is dus alleen bijzonder omdat het op jonge leeftijd geuit wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je eens Juzerneem.
En als het dus op die hele jonge leeftijd wordt geuit is het bijzonder schrijf je: wat is dan je antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min is overigens niet van mij: ALS ik die ooit geef, dan altijd gemotiveerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij is de min ook niet, maar het +je wel. vraag me af hoe het komt dat het kind zich zo duidelijk kan uiten aangezien op deze leeftijd dergelijke woorden niet vaak in het kind zelf opkomen zo concreet en helder. ze kunnen het wel degelijk zo ervaren (zoals volgens mij elk kind) maar het verwoorden is iets wat ik boeiend vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen weten zich nog dingen te herinneren van toen ze 3 jaar waren, terwijl anderen niets meer weten van voor hun 6e jaar.
Ergens moet dat toch een oorzaak hebben.
Zijn sommige kleine kinderen zich dan soms meer bewust dat ze leven dan anderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat schijnt te maken te hebben met de hersenen Ed. Wat ik als leek heb begrepen van een psycholoog sluit een deel zich na het 7e-8e jaar af. Komt er een soort van "laagje" overheen waardoor veel mensen zich nog weinig herinneren van de periode voor het ongeveer 8e levensjaar. Maar dat geldt dus niet voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herken ik mij ook in Adrem, met dit verschil dat mijn ouders achter mij stonden hierin.
ik ken geen enkel kind wat zegt dat het door de omgeving goed begrepen wordt.

blijkbaar denkt dit kindje heel goed na. het moet inzicht hebben in het eigen gedrag, dingen zien waaruit blijkt dat het niet in een groep hoort, en anders is dan anderen.
kinderen ontdekken veel over zichzelf op deze leeftijd, in de brede zin van het woord. hun persoonlijkheid, en de verschillen met andere kinderen omdat ze wat meer interactie hebben met andere kinderen dan wanneer ze enkel op zichtzelf zijn gefocust. (ook dat is een fase wat elk kind doorloopt)

het lijkt mij dus ook dat het kind een beetje aan moet kunnen geven wat er anders is (niet concreet maar met voorbeelden)

wat is er anders bij het kindje, en hoe is dat bij de meeste kindjes?
kinderen kunnen van alles ervaren, maar kunnen nog maar deels relativeren. wat ze ervaren hoeft dus nog niet te kloppen.
blijkbaar is er vastgesteld dat het om een hooggevoelig kind gaat (waar blijkt dat uit? wie heeft dit vastgesteld?) maar ook andere oorzaken zijn m.i. niet uit te sluiten.

kinderen die wat terughoudender zijn (om welke reden dan ook) staan sneller buiten een groepje, zeggen sneller dat ze anders zijn, zeggen sneller dat ze niet begrepen worden. ze zijn idd anders, en liggen er sneller buiten omdat kinderen nu eenmaal meer interactie hebben met kinderen waar meer vanuit gaat.
(herken dat in mezelf, en in mijn dochter)
en ja, een kind is dan anders, omdat niet alle kinderen hetzelfde zijn.

dan is er ook nog het punt van weinig persoonlijke aandacht, dus denk dat het een kindje betreft wat de kat uit de boom kijkt, geen impulsief spring in het veld is en makkelijk aansluiting vind etc.

zou het dus niet enkel onder de noemer HS plaatsen, en zie al helemaal geen reden om het in deze categorie te plaatsen omdat het kind zegt dat het anders is.
vandaar een algemeen antwoord. ik kan zo nergens uit op maken dat het per definitie met spiritualiteit te maken zou moeten hebben.

verder in reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou me dus niet focussen op een hokje, maar praten met het kind hoe het zich erbij voelt, en het sturen wat betreft vaardigheden. ALS het kind hier zich prettig bij voelt. zo hoefde ik bv niet ergens bij te horen, want vond het prima als ik lekker mijn ding kon doen. soms met anderen, en nog vaker zonder anderen. push dus niet teveel, maar probeer te ontdekken waar het een kwestie wel willen maar er niet bij kunnen horen op dit moment, of dat het kind hier echt geen gehoefte aan heeft op bepaalde momenten.
of is het enkel een idee is of dat het ook werkelijk zo is dat het kindje geen aansluiting kan vinden. kinderen zijn dus gewoon niet allemaal hetzelfde (om welke reden dan ook) en dat moet ook mogen zonder hier een stempel op te drukken. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus!
Ja dat kan en ja ik zou het in die zin ernstig nemen dat jij of iemand anders voldoende tijd kan vrijmaken om aandachtig en met de intentie om te 'willen begrijpen' te Luisteren zodat het kind zich tenminste ergens begrepen voelt. Stel vragen als je iets niet begrijpt en probeer niets in te vullen in de plaats van het kind want de kans is groot dat dit een averechts effect heeft.

Wat dit over de kleuter zegt kan je beter zelf achterhalen door alles speels zijn gang te laten gaan.

De kleuter is lang geen uitzondering op wereldvlak, doch misschien wel een uitzondering op lokaal gebied. Spoor via internet extra gerelateerde informatie op zodat je er makkelijker en losser kan mee omgaan.
Maak er dus geen wij-zij gedoe van want dan bestendig je enkel maar de niet gewenste kantjes van het anders zijn.

Laat het dus aan het kind over om dit op te lossen. Zorg gewoon dat het bij jou of iemand anders een veilig gevoel krijgt waardoor het zich naar eigen behoefte kan ventileren en verder ontwikkelen....
Geloof me, de rest loopt wel vanzelf los. Kinderen zijn vaak wijzer en flexibeler dan vele 'volwassenen' dus ze kunnen binnen een veilige omkadering behoorlijk wat uitdagingen aan.

Behandel het kind ook niet als onmondig of te jong om reeds wereldse zaken te bevatten.
Door vanuit oprechte interesse vragen te stellen over hetgeen jij niet begrijpt geef je bij het kind aan dat je geloof en waarde hecht aan diens ervaringen en/of standpunten.

Hanteer dus het Gelijktijdig leerling-leermeester principe en stel jezelf ook in of op als ijverige leerling ;-)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn kinderen ook altijd zeer serieus genomen in dit soort uitspraken. Als zij ook een nieuwe tijds kind is zal dit absoluut kloppen.
Mijn zoon wilde bijvoorbeeld niet in een veiligheidsriem, hij was nog geen 1 jaar en begon enorm te krijsen, hysterisch werd hij hiervan. ik heb het niet omgedaan.