Hoe at Pythagoras zijn brood?

Volgens de regels van de Pythagoreaanse groepering mocht je brood niet breken, maar je mocht ook niet van een brood in zijn geheel eten.

Hoe kon hij dan zijn brood eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Slaven of bedienen die dat wel mogen doen of snijden, dat is iets anders dan breken Toegevoegd na 4 minuten: bedienden dus

Ik herinner me een verhaal (legende) waarin werd gesteld dat het brood in vocht werd gedopt waardoor het loskwam en dan kon je het doorweekte brood als het ware drinken of opzuigen. Volgens diezelfde legende werd gesteld dat van daaruit de gewoonte is ontstaan dat mensen hun boterham, speculaas, stuk chocolade of wat dan ook in de koffie, de soep, de warme chocomelk enz. dopten. Het lijkt me een aannemelijke legende. Hopelijk heb je er iets aan ;-)

Als je eerst kijkt naar HOE Pythagoras destijds in het leven stond ? Zijn Orderegels hielden o.a. in: 1. onthouding van bonen; 2. niets oprapen dat was gevallen; 3. nooit witte hanen aanraken; 4. geen brood breken; 5. nooit over een dwarsbalk stappen; 6. geen vuur met ijzer opporren; 7. nooit van een heel brood eten; (kan ook delen hebben ingehouden met anderen) 8. niet uit een krans plukken; 9. nooit op een korenmaat zitten; 10. van niets het hart nuttigen; 11. niet op hoofdwegen lopen; 12. geen zwaluwen onder zijn dak dulden; 13. pot mag geen afdruk in as achterlaten; 14. niet in een spiegel kijken met lamp ernaast; 15. geen afdruk in bed achterlaten. Dan vermoed ik dat al dit soort 'regels' een mix waren tussen een voor hem symbolische en vooral mystieke betekenis , maar tegelijk ook op een hoop bijgeloof! Hij was ook een 'gelovig mens' ... Monade (Eenheid) was volgens Pythagoras het eerste ding dat ‘was’ De monade bracht de dyade voort, die de getallen baarde. De nummers kregen punten, die de lijnen voortbrachten. Uit lijnen kwamen 2D entiteiten voort, die lichamen vormden. Uit de lichamen ontstonden de vier elementen aarde, water, vuur en lucht waaruit de rest van de wereld is opgebouwd. (...Pythagoras' religieuze voorstellingen waren waarschijnlijk van Oosterse, Indische oorsprong. Hij geloofde in zielsverhuizing. "Volgens deze [voorstellingen] maakt de onsterfelijke ziel van de mens een lang louteringsproces door in steeds hernieuwde belichamingen, waarbij zij ook de dierlijke gestalte aan kan nemen. In verband daarmee staat, evenals in India, het gebod geen dier te doden of te offeren, en zich van dierlijk voedsel te onthouden. Daar als doel van het leven wordt aangezien de ziel door reinheid en vroomheid uit de kringloop der wedergeboorten te verlossen, vertoont de Pythagoreïsche ethiek met India verwante trekken: zelftucht, ingetogenheid, onthouding staan in het middelpunt." (Hans Joachim Störig, 1964) Brood niet breken, lijkt me dan eerder een overtuiging van hem dat je "een Goddelijke ge/belofte" niet mag breken... Of hij het wel at via 'personeel of slaven', tja dat zullen we nu niet meer zeker weten ;)