Neemt een bijna-dood-ervaring je angst voor de dood weg ?

Je hoort meestal positieve verhalen, maar misschien zijn er ook mensen die juist banger worden om dood te gaan.

4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het ligt aan je bewustzijn van dat moment. Mensen die denken dat er niets is na de dood, zullen na de dood waarschijnlijk denken dat ze in het niets terecht gekomen zijn.
Mensen die een positieve levenshouding hebben en/of in het hiernamaals geloven, zullen ervaren dat ze daar dan ook terechtkomen.
Mensen die hun hele leven haten en wrok en wraak uitoefenen komen ergens terecht waar hun bewustzijn ze naar toe trekt. Geen hel, want die bestaat niet, maar hun denkwijze zal ze laten denken dat ze ergens terecht komen waar geen liefde heerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"zal ze laten denken dat ze ergens terecht komen waar geen liefde heerst": auw!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoor, maar dit is precies de manier waarop indoctrinatie werkt. Dat is jouw inzicht er misschien in, anderen denken hier heel anders over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eigen gedachtengang brengt je waar je wilt zijn, of dat nou hier in de wereld is of als je dood bent. Dat heeft niets met indoctrinatie te maken maar met hele gewone natuurwetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging: waarbij ik wel uitga van reincarnatie. Dus er is niets waar je tegen je zin moet verblijven. Je krijg altijd de kans om opnieuw te beginnen.
En ja, iedereen denkt daar anders over. Mag hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Meike2
Dat heb je weer heel prachtig verwoord.
Zo ervaar ik het zelf ook. @MrEinstein
Een + voor jouw vraag want je hebt me Glimlachend doen wegmijmeren ;-) Bedankt en geniet allemaal van jullie weekend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt GerdaMaria, het is wel fijn zo nu en dan een positief woordje te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is het een combinatie van indoctrinatie en de werking van de hersenen bij zuurstofgebrek?
zou dat mogelijk ook een optie kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niemand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen met een BDE is in zijn jeugd geindoctrineerd door zijn omgeving.
Een gewone denkwijze is nog geen indoctrinatie. Dit geldt enkel wanneer iets onder druk wordt ingepompt. Dit gebeurt vaak met kinderen van religieuze ouders en deze kinderen kunnen als ze volwassen zijn, zelf denken mag ik aannemen.

Het beste antwoord

Niet altijd.
Het hangt ten eerste af van hetgeen iemand ervaart tijdens die BDE.
Ten tweede hangt het er dan van af hoe je nadien één en ander verwerkt, opvat of vertaald.
Ten derde zijn de reacties van de omgeving ook mede bepalend voor het verder omgaan met hetgeen je ervaren hebt tijdens de BDE.

Stel dat iemand tijdens een BDE minder leuke ervaringen opdoet en nadien kan die persoon er nergens mee terecht dan is de kans groot dat je gaat geloven dat 'doodgaan' hoe dan ook gekoppeld is aan minder leuke ervaringen.

Indien diezelfde persoon nadien bij iemand terecht komt die een logische verklaring heeft voor de minder leuke facetten dan is de kans reëel dat degene die de BDE ervaren heeft beseft dat diens persoonlijke ingesteldheid in 'real life' mede-bepalend is voor hetgeen je tijdens een BDE ervaart.
Ben je van nature negatief ingesteld dan is de kans reëel dat je tijdens een BDE versterkte manifestaties van jouw eigen inbreng in het leven ervaart. Degene die de BDE heeft ervaren kan hierdoor besluiten om voortaan positiever of constructiever door het leven te gaan en de tijd die je gebruikt voor constructief denken die kan je sowieso al niet meer aanwenden voor nare gedachten. Dus de angst voor de dood krijgt geen extra voeding meer.

Dit is uiteraard een vrij beperkte uitleg (vanuit eigen ervaringen) doch in de praktijk komt het er op neer dat zowel de ervaring zelf als de benadering erna doorslaggevend zijn voor het al dan niet bang zijn voor de dood.

Persoonlijk ben ik ondanks een aantal minder leuke BDE-ervaringen toch constructiever gaan denken over elk facet van het leven. Dat heb ik mede te danken aan mensen die mij vanuit hun ervaringen hebben gewezen op de constructieve facetten van een aantal punten die ik aanvankelijk als negatief had benoemd en/of als beangstigend had ervaren. Toen ik heel bewust ging terugblikken op mijn persoonlijke status in 'real life' dan kwam ik steeds tot de conclusie dat ik bij minder leuke BDE-ervaringen ook zelf niet zo positief had geleefd. En als ik bij positieve BDE-ervaringen ging terugblikken op de periode die er aan voorafging dan klopte het inderdaad dat ik zelf ook positiever aan het leven had deelgenomen.

Ik geloof er vanuit ervaring dus in dat onze wijze van leven mede-bepalend is voor de wijze waarop we een BDE ervaren.

Er is volgens mij niets om bang voor te zijn wat de dood betreft.
Als je het mij vraagt is leven veel moeilijker/lastiger dan dood zijn ;-)

Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord, dus een plusje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GerdaMaria wat mooi, dat je uit eigen ervaring dit antwoord kan geven.
Ik bedoel hiermee mooi voor het antwoord, niet mooi voor je zelf natuurlijk.
Je moet nogal wat hebben meegemaakt, zeker als je er meerdere hebt gehad.
De dood zou een overgang moeten zijn naar een beter leven, maar ik blijf er als de dood voor!
Mijn gevoel zegt me, het stelt niets voor, maar mijn verstand vertelt me iets heel anders.
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ed, deze keer zou het niet de eerste keer zijn toch? Je hebt het al zo vaak 'gedaan", niets om je zorgen over te maken. Ikzelf heb er eens een kijkje mogen nemen, in 1 woord: geweldig! Ik vermoed dat jij met al jouw mooie ervaringen, met open armen wordt ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lief van je het zo te verwoorden.
Ik heb ook al eens een kijkje mogen nemen aan de andere zijde ( in de grot) het gevoel is niet te beschrijven of uit te leggen, je zou bijna niet meer terug willen.
En ja we zijn al zo vaak ' over gegaan' in het verleden.
Het is maar een stapje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, had ik ook. Ook heel blij, want het is toch een cadeau en je ziet dan de dingen totaal anders.

Andere antwoorden (6)

Het gebeurt soms dat mensen een negatieve bijnadoodervaring krijgen. Waarom dat zo is weten we niet, maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met het onbewuste dat we allemaal bij ons dragen.

Kinderen lijken hiervan zelden of nooit last te hebben (ze zijn nog niet negatief geladen). Negatieve bijnadoodervaringen worden meestal ervaren door mensen die diep onderdrukte en weggestopte gevoelens van schuld, angst en kwaadheid hebben en/of mensen die een bepaalde vorm van straf verwachten na de dood.

Soms is het mogelijk om middels gesprekken te achterhalen wat er bij een negatieve bijnadoodervaarder aan negatieve gebeurtenissen en gedachten aanwezig kan zijn dat mogelijkerwijs een (negatieve) bijnadoodervaring veroorzaakt zou kunnen hebben.

Een negatieve levenshouding kan bevorderlijk zijn om een negatieve bijnadoodervaring te krijgen. De negatieve bijnadoodervaring kan ook een louteringsproces zijn voor niet afgewerkte emoties of angstgevoelens. Ook niet te vergeven gebeurtenissen uit het verleden die diepe wonden geslagen hebben kunnen bijdragen aan een negatieve bijnadoodervaring.
Veel mensen typeerden de wereld die ze meemaakten in hun negatieve bijnadoodervaring als zijnde helle gevoelens.
12 jaar geleden
Een kennis van mij heeft het gehad en er veel over gesproken met mij. Ze is hier zoals velen positief uitgekomen. Begrijpen kan ze het niet en probeert het ook niet meer. Er zullen vast wel mensen zijn met andere ervaringen.

Toegevoegd na 58 minuten:
Je kan het boek van Pim van Lommel eens lezen. Eindeloos bewustzijn. Hier wordt het in beschreven. Het is omstreden, dus doe ermee wat je zelf wilt. Persoonlijk vond ik het een leerzaam boek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Het boek van Van Lommel is inderdaad omstreden - en terecht! Op elke pagina staat minimaal één fout. Maar dat geldt alleen als je heel soepel bent, en je alleen de echt grote fouten telt. Als je wat strenger bent, en je telt ook de kleinere fouten mee, kom je op meer dan één fout per pagina. Op veel pagina's vind je zelfs één fout per *alinea*! Daarnaast schrijft hij hele stukken die hij baseert op een verkeerd uitgangspunt. Bijvoorbeeld wanneer hij zegt dat zielen in de "faseruimte" zouden kunnen zitten. Hieruit blijkt dat Van Lommel werkelijk geen flauw benul heeft van wat een faseruimte eigenlijk is. En ja, als je dan op zo'n totaal verkeerde aanname gaat doorbouwen, is al gauw een heel hoofdstuk totale onzin. Nog afgezien van de verdere fouten die hij in zo'n hoofdstuk maakt. Dus nee, dit boek is alleen leuk als je niet voldoende achtergrondkennis hebt om de beweringen van Van Lommel te kunnen plaatsen. Zodra je die achtergrondkennis wél hebt, zie je al snel waar hij de mist in gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had je reactie eerder verwacht cryo ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
SH*T - ik ben voorspelbaar! Het probleem is dat ik deze vraag op Volgen had gezet, maar dat GV een bugje heeft waardoor sommige vragen automatisch "ont-volgd" worden. Dan krijg ik dus geen meldingen van toevoegingen en dergelijke. Ik zag de verwijzing naar Van Lommel toevallig doordat ik bij een ander antwoord had gereageerd, en er na mijn reactie een andere reactie kwam. Daarvan krijg ik altijd een melding, ook als ik de vraag niet volg. Dus: ik had de vraag op Volgen gezet; GV's bug had dat ongedaan gemaakt; ik zag de opmerking stomtoevallig doordat ik even verder keek nadat er een reactie op mijn reactie was gekomen. Toen plaatste ik bovenstaande reactie, en zette ik deze vraag voor de tweede keer op Volgen. Nu krijg ik een melding in mijn mailbox doordat jij reageerde - niet omdat ik deze vraag volg, want GV's bugje heeft opnieuw toegeslagen en deze vraag voor mij ont-volgd. Ik heb nu opnieuw Volgen aangeklikt. Geen idee of het bugje weer zal toeslaan.
Dat zie je inderdaad vaak gebeuren.
Zo heb ik ook twee maal een BDE gehad en ben totaal niet bang voor de dood.
Dat houdt niet in dat ik het leven zinloos vindt, in tegendeel.
Het leven heeft zin en angst voor de dood is redelijk zinloos, eens is iedereen aan de beurt het tijdelijke voor het eeuwige te wisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gezien leeft een mens een bepaald aantal jaren hier op aarde, om daarna te sterven.
Zo rond een jaar of 80 is voor velen de koek een eind op.
Erg oude mensen, die ik wel eens gesproken heb,( over de honderd) hadden totaal geen angst meer om dood te gaan.
Sommige liever nog vandaag dan morgen!

Maar mensen die niet zo oud zijn, hebben van nature wel een grote angst om dood te gaan, volkomen normaal, dit hoort bij het leven.

Ergens tussen geboren worden en sterven is er een moment, dat we onze angst om te sterven, verliezen.

Mogelijk dat door een bijna doodervaring, dat moment ineens is aangebroken, het leven slaat als het ware een stuk over.

Overleven we een B.D.E., dan hebben we wel de ervaring van dit moment, even ongeacht hoe deze B.D.E. ontstaat.

Voor veel mensen is het een sterk emotionele en ongelooflijk fijne ervaring, hierdoor wordt het voor de mens bekende beeld van dood gaan, plotseling totaal anders.
En is daarna de angst om te sterven weg of bijna weg.

Heel veel jaren geleden, was ik erg ziek, zo ziek zelfs, dat ik dacht te gaan sterven.
Mijn geest was en bleef echter glashelder en ik verbaasde me sterk over het feit, dat ik geen enkele angst had om dood te gaan!!
Ik vond het wel prima zo, alles opgelost.

Toen ik echter toch weer beter werd, kwam de angst om dood te gaan toch langzaam weer terug.
Maar nu had het weer een functie gekregen.
Ergens moet er dus een verschil zijn in ervaring.
Bij een B.D.E. ben je waarschijnlijk inderdaad even dood, je was even over de grens van het leven heen gegaan,
Mogelijk dat het daarom zo een verschil uit maakt.

Van mensen die meer angst hebben gekregen na een B.D.E. om dood te gaan, heb ik nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je met functie van angst voor de dood, dat het te maken heeft met de drang van zelfbehoud? Of met het onbekende?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik bedoel de drang van zelfbehoud
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
terwijl ik denk dat het met loslaten te maken heeft. Loslaten gaat met pijn gepaard en dan volgt de bevrijding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katoen, hoeft niet altijd met pijn gepaard te gaan hoor. Als je tegenstribbelt, dán ontstaat pijn.
Maakt niet uit wat het is dat je los gaat laten. Zodra iets niet mag volgens jou, heb je een probleem en heb je pijn.
Loslaten is een eerste vereiste om te groeien en veranderingen door te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze bestaan wel hoor, mensen die een BDE vreselijk angstig vonden. (nare krachten die ze naar de hel sleurde, met een hoop gegil etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat heb ik inmiddels begrepen.
Was me niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap wel dat mensen als de dood worden voor de dood.
als zo'n enge ervaring net zo 'echt' of 'waar' is dan een prettige ervaring heeft dat zeker gevolgen. ik vraag me af welke ervaring zou 'waar' zijn, of zou het beide een 'echte' beleving zijn geweest?
wat denk jij Ed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verhalen die ik ken, van de gesprekken van de laatste jaren en wat ik hier lees op G.V. , zijn eigenlijk altijd positief en is het voor de meeste een zeer prettige ervaring die de rest van hun leven positief beïnvloed.
Lees ook het antwoord van bastanovum en Omke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een slechte ervaring ook een echte beleving is geweest, ja, geen idee, de wil om te blijven leven en de paniek en meestal de pijn , zorgen natuurlijk wel voor een slechte ervaring, maar tegelijk ervaren de meeste anderen het juist als zeer aangenaam?!
Bijna dood is niet helemaal dood. Een bijna dood ervaring is een ervaring die tot stand komt onder specifieke extreme condities. Evolutionair gezien heeft het een groot voordeel dat als het te erg wordt de persoon denkt uit zijn lichaam te treden en dat pijnen op een gegeven moment ophouden. Beter op die manier wachten voor een eventuele redding dan kapot gaan aan ondragelijk pijnen.
Echter dit kan natuurlijk ook een visioen zijn. Er is geen enkele wetenschappelijke aanwijzing dat het gaat om een echte ervaring. Ook van Lommel geeft die bewijzen niet.
Wat er na de dood is weet niemand. Zelf denk ik dat het simpelweg stilte is. Ben ook zeker niet bang voor de dood. Wel voor het proces van doodgaan, wat meestal niet prettig is......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
+
Realistisch antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, goed antwoord, maar neemt een bijna dood ervaring de angst om dood te gaan weg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij betreft niet omdat het niets zegt over de dood zelf.
Misschien dat de angst wel minder wordt voor mensen die bijna dood en helemaal dood met elkaar verwarren.
Overigens is doodsangst simpelweg een instinct van het organisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt.
maar dat is nu juist zo bijzonder, de mensen die die ervaringen gehad hebben met een B.D.E. blijken niet meer bang te zijn voor de dood.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat klopt niet. Er zijn mensen die een erg negatieve BDE hebben gehad. Die arme mensen durven daar vaak niet eens over te praten, want hun omgeving zal hen al snel een schuldgevoel aanpraten. Ze zitten dus met een enorm probleem waarmee ze nergens terecht kunnen. En sowieso, omdat het BDE zo negatief was, zo diep intens angstaanjagend, worden ze juist erg bang voor de dood. Ze zien hun angstige ervaring als een voorproefje op wat er te wachten staat als ze straks echt doodgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel, dit is interessant. Ik kan me goed voorstellen dat mensen negatieve BDE's hebben gehad alleen je hoort er niets over.
Bijna altijd worden BDE's beschrijven als schitterende ervaringen. Heb je literatuur of website verwijzingen over negatieve BDE ervaringen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Het probleem is dat mensen die een negatieve BDE hebben gehad, daar vaak niet over durven te praten. Ze worden al snel veroordeeld: "dan zul je wel een zeer slecht mens zijn, en dan is het je verdiende loon dat je naar de hel gaat!". Dan houden ze liever hun mond, ook al is zo'n ervaring zo mogelijk nóg indrukwekkender dan een positieve BDE. -- Maar goed, ik heb twee plekken voor je waar je kunt beginnen met inlezen. De eerste plek is een wetenschappelijk georiënteerde site. Het artikel is wat lang, maar dat komt doordat alle kanten aan bod komen. Je kunt er veel verwijzingen vinden naar andere artikelen.
http://www.iands.org/about-ndes/distressing-ndes.html De tweede plek is spiritueel (in de zin van: bovennatuurlijk) georiënteerd. Mijn persoonlijke mening is dat hier veel sneller, oppervlakkiger en eenvoudiger over BDE's wordt gedacht, en dat er slechts één kant van de zaak wordt uitgelicht. Ik noem dit artikel toch zodat je zelf een beeld kunt vormen.
http://www.aleroy.com/FAQz13.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, het ging er mij om dat de BDE bijna per definitie als iets positiefs wordt gezien. Echter net zo als mensen slechte dromen hebben moeten er ook negatieve BDE's bestaan, alleen je hoort er weinig van.
Je hebt me in ieder geval genoeg studiemateriaal gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo. je hebt gelijk,had het verkeerd geschreven
i.p.v. .... de mensen....
moest het zijn.... bijna alle mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#ed
in je antwoord lees ik dat je er nog nooit van had gehoord voor cryo meer info gaf, dus waarschijnlijk heb je het niet verkeerd geschreven. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
conqie de vorm van " zijn" kan ik best wel begrijpen, ik ken het gevoel.
Het is met niets te vergelijken.
Er is geen onder en boven.
Geen regels, geen wetten, zelfs geen God
Er moet niets, alleen maar " zijn" euca
We leren nog iedere dag, nu ik er beter over nadenk, meen ik me verhalen te herinneren van lang geleden, van mensen die ook een slechte ervaring hebben gehad met een B.D.E.
Maar ik was er vroeger totaal niet mee bezig (spirituele en paranormale zaken) en wist er ook vrijwel niets van, pas de laatste 4 jaar is het een deel van mijn leven geworden.
Een B.D.E kan je naar twee kanten uit leggen, de wetenschappelijke en de spirituele.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe een BDE uit te leggen is in m.i. in deze reactie niet zo van belang (we kennen elkaars standpunt, en dat is okay ook al verschillen ze van elkaar) ;-) en gelukkig kan elk mens weer leren van een ander dus dat is alleen maar een groot voordeel. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist euca!
Wijze woorden.
Het ligt eraan. Sommige mensen willen van hun leven genieten en gaan op reis. Sommige houden er een angst aan over. Het ligt aan hoe je er mee omgaat, het ligt aan jezelf.