Wat is spiritualiteit nou precies en hoe ervaar je het?

Het is zo'n vaag begrip, en als iemand me vraagt om het uit te leggen, sta ik met mijn mond vol tanden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (14)

het is ook een erg breed begrip en idereen legt het anders uit dus je twijfel is heel begrijpelijk.
Ik kan je alleen maar vertellen wat mijn beleving is.
Voor mij betekent het hoe ik in het leven sta; met welk uitgangspunt ik wil leven en dus ook een ander benader, mijn kinderen hierin opvoed enzovoorts. Voor mij heeft het veel te maken met een positieve kijk op dingen in het leven.
Met liefdevol leven, geloven (maar niet kerkelijk zijn), vrijheid daarin hebben, en mijn groeiproces daarin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi geschreven!
Kristal
12 jaar geleden
Sluit me bij je aan Puur,
+1
Iedereen met een geloof is spiritueel.
Dus ook iedereen die naar een kerk gaat.
Iedereen die de natuur als een groot wonder beschouwd, de natuur lief heeft en koestert.
Iedereen die zonder eigenbelang zijn naaste met liefde behandelt.
Iedereen die in staat is de emotie van een ander te voelen en daar wat mee kan doen.
Iedereen die paranormale dingen kan .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuur liefhebben en koesteren ... +1
wat heb je een kleurrijke avatar Ed
Kristal
12 jaar geleden
+1 Ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank aan jullie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
conqie, ja mijn avatar, ha, ha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je aan een van jouw punten voldoen of aan allemaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, een is genoeg, dus jij hebt respect voor de natuur, dus je bent ook spiritueel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He fijn! Ik vind mezelf op bepaalde punten best spiritueel, al ben ik een enorme rationele atheïst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+kortom... iedereen is spiritueel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he joh, doe eens normaal joh !!
is de laatste hit in de politiek.
Maar dit geldt natuurlijk ook voor allerlei zweverige zaken, dan blijven er nog genoeg normale zaken over, die ook spiritueel zijn.
En dat geldt voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor elke gedachtengang, opvatting, mening heeft men over het algemeen bepaald wat 'normaal' is/zou moeten zijn. ik betwijfel zeer sterk of ik voldoe aan de normale maatstaven (op wel gebeid/vlak dan ook) gelukkig maar.... normaal zijn is ZOOOOO vreselijk saai.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed, ja dat hebben ze vast hier vanaf gepakt: http://www.youtube.com/user/pianoprince088
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SLuit je ook mensen uit, Ed, of durf je - net als ik - gewoon hardop te beweren dat ieder mens in de aard spiritueel is ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen dat heb ik hier al eerder gezegd, iedereen is van nature spiritueel, wel is er een aangeboren deel, dat sommige mensen meer spiritueel maakt dan anderen.
Maar het hele woord spiritueel is geen juist woord.
Ook deze discussie hebben we hier al eerder gehad.
Ook het realist zijn als je niet spiritueel zou zijn klopt niet, het heeft er totaal niets mee te maken.
Alsof een realist niet spiritueel zou kunnen zijn.
Ieder mens heeft een geest, alleen niet iedereen verstaat er het zelfde onder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat antwoord klopt dan weer wel.
Paranormale dingen kunnen bijvoorbeeld vind ik helemaal losstaan van spiritualiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een volkomen niet spiritueel iemand kan zeker wel een paranormale ervaring hebben, komt trouwens regelmatig voor.
Een spiritueel iemand, kan vaak met geen mogelijkheid een paranormale evaring hebben.
Komt nog vaker voor.
Ik maak me ook vaak boos om al die workshops, cursussen e.d. waar je dit soort zaken wel even kan leren in ruil voor geld. Alsof dat mogelijk is.
Maar je zegt......dat antwoord klopt dan weer wel.......
wat klopt er hiervoor dan niet, kan je even niet volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord hierboven , waar mijn reactie recht onder staat. Het antwoord op de vraag heb ik mijn vraagtekens bij ; dat vind ik op zijn minst onvolledig. Iedereen met een geloof, mensen die paranormale dingen kunnen........tuurlijk vallen die er onder. Net als iedereen met een bril, of mensen die kunnen lezen en schrijven. Want iedereen is gewoon iedereen. Met je antwoord lijk je wat te suggereren dat de dingen die je noemt kenmerken of voorwaarden zijn voor 'spiritueel zijn'. In je voorgaande reactie echter, ben ik het 100 % met je antwoord eens : iedereen is spiritueel, maar het woord wordt vooral nogal eens verkeerd gebruikt. Net zoals het woord geest/ziel nogal eens verschillende definities krijgt. Vreemd genoeg spreek je in je laatste reactie weer over 'een volkomen niet-spiritueel iemand'. Ben wel benieuwd wat ik me daar dan bij voor moet stellen....tenzij je daar meteen weer een andere definitie hanteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, een volkomen niet spiritueel iemand bedoel ik die mensen, die het allemaal ontkennen, verdringen, en erniet mee bezig zijn.
Dus naar de buitenwereld totaal niet spiritueel.
spiritualiteit is voor mij:
je ziel ervaren, je ziel zijn, naar je ziel leven
weten zonder te geloven
kritisch zijn
ontroering ervaren
humor, licht en liefde beleven en mee-geven
stromen op de rivier van je leven
zomaar kijken naar iets dat je aan-raakt, erbij stilstaan

spiritualiteit is alles dat de geest aangaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mooi.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist +
Spiritualiteit wordt vaak beschouwd als zweverig en vaag. Terwijl het voor mij juist alles te maken heeft met bewust-zijn. Maw leven in het nu en in liefde - vanuit jezelf.
De huidige wereld leeft vanuit angst, waarbij het draait om macht en geld. Van kleins af aan is en wordt die angst ons ingegeven. Als kinderen moe(s)ten we ons richten op de buitenwereld waardoor onze innerlijke wereld ondergesneeuwd is geraakt. Door het 'beoefenen van spiritualiteit' kom ik weer dichter bij mijn eigen zijn. Die een is met alles: all-een.

Slaap lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mooi verwoord Puur, +1 en ook welterusten ;-)
Ik heb het even opgezocht in Wikipedia en die zegt het volgende:
***Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest (Latijn spiritus) betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.***

En hoe ervaar je spiritualiteit...
wanneer je je bewust wordt dat er veel meer is tussen hemel en aarde dan ga je vanzelf meer en meer open staan voor ervaringen die daarmee te maken hebben.
Persoonlijk ervaar ik bepaalde spirituele ervaringen nu als een intense energie wanneer er contact ontstaat met een wezen vanuit het licht. Die energie gaat door je hele lichaam heen of voel je juist alleen op bepaalde plaatsen en bezorgt je vaak kippenvel.

Als je je bezig houdt met spiritualiteit ben je dus vaak bezig met een innerlijk zoektocht (vindtocht) en groei. Vandaaruit ontstaat ook het (meer) bewust worden van je intuitie.
En tijdens dat groeiende bewustzijn heb je nogal eens bijzondere ervaringen die spiritueel genoemd kunnen worden.
Die ervaringen zijn voor iedereen heel persoonlijk en anders maar maken meestal een onuitwisbare indruk bij degene die het ervaart.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heb je het mooi uitgelegd.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Ed en Nona !
Tja, er is een ‘spirituele hype’ gaande.

Het populaire beeld van spiritualiteit is nogal zweverig.
In een foetushouding liggen in een bedompt achterzaaltje gevuld met lavendeloliewalmen en klankschaalgezoem.
In regressietherapie kijken of je vierendertig levens geleden de oorzaak van de moeizame band met je moeder kunt vinden.
Mandala’s schilderen en je aura kietelen.
Dat soort dingen.

Maar dat zijn uiterlijkheden en modernismen.

Een levende spiritualiteit kun je slechts van binnenuit ervaren, er bestaat geen ‘ongebonden spiritualiteit’. Spiritualiteit is nu juist precies: binding.
Binding tussen alle aspecten van ons menszijn, binding tussen woord en daad,
lichaam en geest,
esthetiek en ethiek,
individu en samenleving.

Dit heb ik een beetje gejat van
de blog van Anton de Wit.

Maar het is wel wat ik ervan vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mandala's schilderen heb ik gedaan toen ik was opgenomen voor mijn eetstoornis.
Was onderdeel van de therapie.
Ik had geen idee dat ik toen 'spiritueel' bezig was,haha!^^
Ik weet nog wel dat ik vroeg hoe ik het moest doen en dat die therapeute toen zei dat ik vanuit mijn gevoel moest kleuren.
Nou,ik deed maar wat.
Sommige dingen zijn idd wel overdreven en zweverig bij dat soort types.
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed verwoord momopoyolo, dikke plus. Ook een (virtuele) plus voor Karena.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Karena: het gaat erom, dat je doet wat je voelt, niet alleen bij Mandala's schilderen, maar sowieso als je creatief bezig bent. Het uiten van je gevoel, je innerlijk.
Voor mij kan je het woord innerlijk ook vervangen door geest, spirit, dus is het uiten van jezelf spiritueel bezig zijn.
Niks zweverigs of overdreven lijkt me ;-)
Het zijn maar woorden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het ligt eraan hoe de mandala's worden ingezet. Als ze worden ingezet als een middel om te leren je gevoel te uiten (waarbij zowel 'gevoel' als 'uiten' heel belangrijke woorden zijn), is het prima. Zodra er echter allerlei zweefgeleuter bij wordt gehaald, dwaal je af van waar het om gaat. Het doel wordt misschien nog wel enigzins bereikt, maar nu als toevallig bij-effect. Sommige mensen zien dat ze het doel (gevoelens, uiten) nog wel enigzins behalen. Ze denken dat dat komt door het zweefgedeelte van het verhaal (een attributie-fout). Als reactie gaan ze nog harder zweven, waardoor het goede effect steeds kleiner wordt. Maar enig effect blijft natuurlijk, dus ze volharden steeds hardnekkiger in het gezweef. -- Om een lang verhaal kort te maken: zet mandala's, of iets willekeurig anders (muziek, tekenen, theater) in om je *gevoelens* te leren *uiten*. Om om, op die manier, je gevoelens te leren kennen en accepteren. Als je dat doet, heb je veel meer kans dat je je doel bereikt. Ook met mandala's, mits zonder gezweef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, kijk....uh.... wie ben ik om iemand te zegen hoe ze iets moeten doen / ervaren....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is net als met klankschalen.
Het geluid is prachtig en je kan er heerlijk bij ontspannen.
Maar het brengt je niet in een hoger bewustzijn, ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat het wel een keer gebeurt, hoe leg je dat dan uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Momopoyolo: Je kunt dat geluid ook vreselijk vinden en je er helemaal rot van schrikken (laatste heb ik een keer meegemaakt).
Voor mij geldt het dus niet dat ik in een hoger bewustzijn kom.... maar wat versta je daar eigenlijk onder: HOGER bewustzijn? Hoger dan wat?
Kristal
12 jaar geleden
citaat:***Zodra er echter allerlei zweefgeleuter bij wordt gehaald, dwaal je af van waar het om gaat.*** Cryo, nou ben ik benieuwd wat jij hieronder verstaat als het om Mandala's gaat, kan jij dat uitleggen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar natuurlijk, Kristal - met alle plezier! Ik noem hier een aantal citaten: "De mandala’s [zijn] in staat de positieve energie op te vangen, te kristalliseren en uit te stralen. De mandala’s vormen een energetische magneet, die de energiestroom in beweging zet overal waar ze geplaatst zijn." "[De] mandala vormt een enorme opslagplaats van spirituele energie." "[M]andala’s kun je inzetten als gereedschap om de hereniging van het mannelijke en het vrouwelijke in onszelf vorm te geven, de tegenstellingen te overwinnen, het yin te verenigen met het yang, de afstand tussen binnen- en buitenwereld te overbruggen."
Kristal
12 jaar geleden
Ah Cryo, nu begrijp ik wat je bedoelt,
dank je wel voor de uitleg :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo: Uh...ikke niet: welke citaten waar?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik vind de teksten die ik citeer enorm zweverig. Ik kan er echt niets mee. Het derde citaat is eventueel nog acceptabel te noemen, maar de eerste twee zijn zweefheid ten top.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, okee, ik ook, maar waar komen die citaten opeens vandaan?
Cryofiel
12 jaar geleden
Even snel gezocht op Internet. Ik wist dat mandala's veel worden gebruikt door zwevers. Met dit in gedachten schreef ik drie (van mijn) reacties geleden over "zweefgeleuter". Kristal vroeg wat ik hieronder versta in de context van mandala. Om duidelijk te maken waar ik aan dacht, heb ik even snel drie voorbeelden opgezocht van (in mijn ogen) zweefgeleuter in combinatie met mandala's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, ik snap het nu! Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan je niet overal met 'zweefgeleuter' spiritueel bezig zijn op deze manier vraag ik me af. als ik mijn kinderen soms bezig zie met wat kleurtjes en een vel wit papier ontstaat er gewoon een hele nieuwe wereld waar ze helemaal in opgaan en waar ze enorm vel in kwijt kunnen. wat 'binnen' in hun zit komt naar buiten in de vorm van iets tastbaars. voor mij kan het een simpele wandeling zijn in een rustige omgeving, wat ik spiritueel kan vinden door mijn gedachten te laten gaan over van alles en nog wat.
bewust worden van mezelf, mijn eigen doen en laten. geen hoger bewust zijn voor mij, want ik weet dat ik me hier op de 'begane grond' van nog meer dan genoeg bewust kan worden. (bovendien heb ik 'bij wijze van' al hoogtevrees als ik soep eet uit een DIEP bord maar dit terzijde) ;-)
Spiritualiteit kan je niet "precies" uitleggen aan een ander denk ik, omdat het een zeer persoonlijk "iets" is.
Hierbij mijn "probeersel" ;-)

Voor mij is spiritualiteit: "op de geest (spirit) betrekking hebbende" en de geest "mijn persoonlijke innerlijke ervaringen".
En dat laatste is een heel breed begrip, waaronder (nogmaals: voor mijzelf) valt: het denken, voelen, invoelen, wat doe je met je levenservaringen, ontwikkelen, leren, ervaren, ontdekken, (proberen te) begrijpen, aanvaarden en nog veeeeeeeel meer.
Het zijn allemaal woorden, die je niet precies kunt uitleggen, omdat het voor iedereen persoonlijk en anders is.

Voor mij is er niets "zweverigs" of "vaags" aan.
Eigen ervaringen, die ik niet kan begrijpen (op GV zijn er in de loop van de tijd heel veel verteld) ervaar en aanvaard ik. Daar probeer ik open van geest :-) in te zijn, zonder er een waardeoordeel of verklaring aan te geven, zonder te "geloven in" of voor waar aan te nemen.
Met de nadruk op proberen, want woorden en begrippen zoals bijvoorbeeld "bovennatuurlijk, contact met overledenen, reïncarnatie" etcetc hebben in feite al een waardeoordeel in zich en dat vind ik lastig. Maar daar is niet aan te ontkomen denk ik.

Dit is dus zeer globaal en in slechts een paar woorden uitgedrukt, mijn gedachtenweb / hersenspinsels over spiritualiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gezegt hoor!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Ed....+ ??? ;-)))
Kristal
12 jaar geleden
+1 Webje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Glimmertje ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moest ik 4 uur over doen voordat ik begreep wat….+ ??? ;-)))
betekent.
Staat er bij hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahahha, je had het ook even kunnen vragen hoor ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was mijn huis aan het schilderen dus even geen tijd en ik vraag nooit zo maar wat, altijd eerst zelf denken.
Komt bij dat jij soms flink rondstrooit met leestekens, maar deze was nieuw voor me, dus maar weer even naar gekeken.
het moest iets met dat + zijn, toen viel het kwartje;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou de hint is duidelijk hoor, een + erbij. maar natuurlijk ook voor je mooie duidelijke antwoord. prima hersenspinsels/gedachtenweb vind ik persoonlijk webske!
:))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx Hekske!
Allereerst moet ik zeggen dat woorden an sich geen betekenis hebben. Iemand gebruikt een woord, en op dat moment bedoelt hij er iets mee. C'est ça.
Als luisteraar moet je uit de context en met je achtergrondkennis maar proberen op te maken wat bedoeld wordt.

En zo zitten we al bijna bij de spiritualiteit zelf. Dat is voor mij pure rechtstreeksheid.
Zeg maar mond- op- mond beademing, maar dan geestelijk.
Deze zienswijze sluit aan bij de oorspronkelijke betekenis van het Latijnse woord spiritus, dat adem, moed, leven betekent.

Spiritueel wil dus zeggen dat je in direct contact met een ander staat en '(de moed tot) leven inblaast'.

Met geloof heeft het juist helemaal niets te maken: spiritualiteit staat boven geloof.
Geloof is namelijk ontstaan doordat pure wijsheid werd vervangen door allerlei toeters en bellen.
Dat is te zien als je de wordingsgeschiedenis bekijkt vanaf het Taoïsme.
Geloof is een simplificatie: een stelsel trucjes van personificaties, rituelen en mooipraterij.

Spiritueel wil zeggen, dat je in staat bent *zonder omweg* te communiceren.

Omwegen zijn er in allerlei vorm.
Angst: je probeert doet je anders voor dan je bent, in de hoop mooier over te komen. Dan ben je met jezelf bezig, in plaats van met communiceren.
Intellect: je bent aan het denken, in plaats van te voelen wat de ander nodig heeft.
En natuurlijk talloze combinaties daarvan als: mooipraterij, de ander in bescherming nemen, liegen, narcisme enz.

Spiritualiteit is dus te herkennen aan de rechtstreeksheid en oordeelloosheid.

Spiritueel benaderd worden is heel prettig. Je voelt je nergens toe gedwongen, en je kunt geheel open en eerlijk zijn.

Iemand spiritueel benaderen is lastig aan te leren.
Het is prettig vanwege het ontbreken van je eigen angsten. Ook de reactie van de ander is prettig om te ervaren vanwege echte contact.

Het is zo lastig, omdat wij mensen een sterke neiging hebben zaken te simplificeren.
klaas1952
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In en tussen je woorden en regels door lees en voel ik heel veel moois ;-) +
Cryofiel
12 jaar geleden
Mooi, +
Kristal
12 jaar geleden
prachtig antwoord Klaas, +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo, pjoe, gossie, tjonge, wauw , wat een antwoord!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit te glimmen, maar veel uit dit antwoord heb ik aan jullie te danken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice, nice, nice!!!! +1
voor mij is het gevoelsmatig kunnen (en durven!) ervaren.
zonder dat dit met geesten te maken heeft (ik geloof hier persoonlijk niet in)

voor ieder zal het anders zijn, dus denk niet dat er 1 goed of fout antwoord op te geven is.

hoe ik het ervaar? stil staan bij wat je ervaart, waarom je het ervaart, hoe je het ervaart, en waarom je het op deze manier doet, en wat het met je doet/voor je betekent, en waarom. (je kan er echt uren mee vullen is mijn ervaring)

ook hier weer: iedereen doet dit anders, op zijn/haar eigen manier.

het is dus niets meer dan de interpretatie van een woord, en denk dat je een antwoord zoekt die het meeste met dat van jou overeen komt.

waarschijnlijk heb je dus niet zoveel aan het antwoord van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
;-)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel een mooi antwoord.
+
Kristal
12 jaar geleden
+1 Euc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank jullie wel voor de +jes Cryo, Ed en Kristal
:)
Voor mij is dat geen gesten kijken o.i.d. , maar genieten van mooie muziek, de natuur, een mooi schilderij, of een trotse jonge moeder en soms ook vader met een leuke baby in een wandelwagen.
Maar ook het verdriet dat je ervaart bij het overlijden van een dierbare,kortom bij alles wat niet tastbar is, maar je wel raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch m.i. ook een vorm van "geesten kijken" als je kijkt naar jezelf als je een overlijden meemaakt..... ik zie "de geest" als o.a. je innerlijke. Daar hoort voelen bij, iets wat overigens niet iets tastbaars is ;-)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
nice :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gracias, amigos!
zoektocht naar je eigen ik, leren meer van jezelf te houden zodat je ook meer van een ander kan houden en jezelf ten volle kan en durft te zijn.

Spiritueel zijn wordt vaak als zweverig gezien, maar in feite staan we juist dan met de beide beentjes op de grond.

Hoe je het ervaart en wat het is kan iemand je alleen vanuit zijn eigen ik vertellen, maar dan weet jij nog niets, want als jij op zoek gaat in jezelf zul je de ik ervaren die niet van anderen is maar alleen van jou.

Zodra je je er in gaat verdiepen en op gevoel je weg volgt, vindt jij het enige echte antwoord op deze vraag. het is de moeite waard, probeer het maar.

Het zit in iedereen, dus iedereen kan het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het niet zo dat iedereen van zichzelf zegt met de beiden beentje op de grond te staan? puur omdat 'zweverigheid' voor elk persoon weer een andere betekenis heeft/andere lading dekt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou best kunen... het is me om het even... als het beestje maar een naam heeft... Het gaat erom hoe het voelt voor jou, voor mij, voor anderen :)
Het is contact zoeken/hebben met je diepste innerlijk,d.i. dus je * kosmische* zelf en daardoor krijg/heb je dan ook contact met de * kosmos* en alle zichtbare (en misschien ook wel onzichtbare,voor ons mensen dan) wezens enzo.

Het is jezelf open stellen voor de natuur,de medemens,alle levende wezens,de schoonheid van het universum,het voelen of beleven én geven van onvoorwaardelijke liefde,het ontwikelen van geestelijke krachten (misschien wel paranormale?) en geestelijke groei van je bewustzijn e.d.

groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spiritualiteit is de behoefte aan zingeving, aan het zoeken naar een doel in het leven, eventueel het bestaan van een hiernamaals, en de manier waarop je innerlijke rust en vrede met jezelf vindt.

Eigenlijk is elk mens in de aard spiritueel. Dat komt door ons vermogen abstract te denken, en ons besef van onze eigen sterfelijkheid. De werkelijke actieve zoektocht naar het 'zelf' komt echter pas aan bod nadat aan alle andere lagen van de piramide van Maslov is voldaan, en dus is het met name in het rijke Westen een 'algemene hobby' geworden, met soms allerlei vage rimram er omheen. Sommige mensen voeren het echt heel ver door, en plakken ALLE vragen waarop geen antwoord is (of ze het antwoord niet op begrijpen, of niet accepteren ) onder het kopje 'spiritueel', waardoor de grens met het paranormale, alternatieve geneeswijzen of de opleving van oerreligies nog wel eens een vage wil worden. Die zijn echter beslist niet 'spiritueler' dan menen die een traditionelere of geen religie aanhangen.

Mensen die nog hard moeten vechten voor het dagelijks bestaan, nemen vaak genoegen met de dogma's en clichés die ze van huis uit mee hebben gekregen, en komen door gebrek aan andere basisvoorwaarden (en kennis, uiteraard) maar moeilijk een stapje verder. Dat maakt ze echter beslist niet minder spiritueel. Evenmin als mensen die bewust heel erg in het hier en nu leven en uitsluitend op aarde hun antwoorden zoeken en hun leven invulling en zin geven, zoals humanisten.

Hoe je het ervaart is dus heel persoonlijk ; voor mij is het gewoon een onderdeel van het dagelijks leven, van mijn mens zijn, dat overal 'tussendoor; kan komen piepen. Voor anderen is het een heel pseudo-mysterieus gebeuren, omgeven met een heleboel rituelen en parafernalia.

Vooral sinds de commercie (met al haar boeken en parafernalia) in deze markt is gedoken, wordt spiritualiteit meer en meer geclaimd door mensen die er weer een hele eigen religie van maken, en zelfs geneigd zijn anderen 'niet spiritueel' te noemen - wat me verdraaid slecht lijkt voor je karma trouwens ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja + gewoon @! iedereen is spiritueel... iedereen is immers een spirit... En het maakt niet uit welke weg je aflegt, als je maar gelukkig bent
Spiritueel = niet materieel, buiten onze vijf zintuigen.
Spiritueel ervaring kan je alleen delen met mensen die het ook hebben ervaart. Alleen dan kan je met een gesproken tal een spirituele ervaring beschrijven en communiceren. Daarvoor moet je willen "werken".
Het gaat niet om rust, vrede, liefde, geluk - deze kunnen bijwerkingen zijn van spiritueel ontwikkeling maar zijn niet de essentie ervan.
Het gaat hoofdzakelijk om een antwoord te zoeken op de vraag "wat is de reden voor mijn bestaan" spiritueel werk helpt om een persoonlijk antwoord op deze vraag te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
je hebt je gezichtspunt helder en duidelijk omschreven +1